Omplacering, vad gäller vid avelsrätt?

The Beast

Trådstartare
Hej!
Jag är inne på att köpa en omplacering men vill först se mig för vad som gäller med tidigare köpeskontrakt.
Nuvarande ägare har ett köpeskontrakt med endast texten gällande avelsrätten ”Säljes med behållen avelsrätt”

Det framgår ingenstans för hundköparen hur många kullar, vem står för hälsoundersökning, hur länge gäller avelsrätten m.m

Dessutom har hundägaren fått betala fullt pris för hunden, detta trots avelsrätten.

Hunden är ej stambokförd i SKK.
Uppfödare är ej anslutna till SKK.

Hur blir det för mig om jag ska köpa denna omplacering, gäller tidigare kontrakt med avelsrätt på hunden?
 
Jag skulle definitivt skippa denna hund. Om uppfödaren hör av sig och kräver att ta kullar så kan det bli en väldigt jobbig situation. Är med i en Facebookgrupp för "min" ras. Där har det senaste tiden uppmärksammat hur de hamnat i påfrestande situationer då de blivit tvingade att ta kullar på hundar som varit uppenbart olämpliga att avla på. Men de köpt dem med behållen avelsrätt /med fodervärdsavtal. Givetvis om det varit skk- hundar så hade set varit en hel annan situation. Men då hade antagligen omplaceringen skett via uppfödaren också/uppfödaren varit involverad i omplaceringen på något sätt då det är en hund hen är särskilt intresserad av.
 
Senast ändrad:
Men vad säger Lagen rent krasst angående ett sådant här avtal vid en omplacering?
För det första så framgår det inte i huvudtaget vad avelsrätten innebär i köpes kontraktet för nuvarande ägare?

Och om jag köper hunden av nuvarande ägare och det skrivs ett nytt köpeskontrakt, då bör juh inte avelsrätten gälla längre för uppfödaren?
 
Det där med vad lagen säger i den här typen av fall har jag också funderat över. Det är ju nuvarande ägare och uppfödaren som har det här avtalet. Hur kan det påverka en eventuell ny ägare som inte har ett avtal med uppfödaren?
 
Men vad säger Lagen rent krasst angående ett sådant här avtal vid en omplacering?
För det första så framgår det inte i huvudtaget vad avelsrätten innebär i köpes kontraktet för nuvarande ägare?

Och om jag köper hunden av nuvarande ägare och det skrivs ett nytt köpeskontrakt, då bör juh inte avelsrätten gälla längre för uppfödaren?
Det låter som en för invecklad soppa att ge sig in i utan att ha rejält med juridik på fötterna. Folk med sådana här hemmasnickrade avtal utanför SKK har ju sällan det, så jag hade hållit mig långt borta från det där.
Risken är bara att du får huvudvärk typ
 
Men vad säger Lagen rent krasst angående ett sådant här avtal vid en omplacering?
För det första så framgår det inte i huvudtaget vad avelsrätten innebär i köpes kontraktet för nuvarande ägare?

Och om jag köper hunden av nuvarande ägare och det skrivs ett nytt köpeskontrakt, då bör juh inte avelsrätten gälla längre för uppfödaren?
Är min första tanke med du har inte skrivit något kontrakt med uppfödaren men jag vet i sjutton hur det fungerar egentligen.
 
Uppfödaren vet att hunden ska omplaceras.
En hane på 6 månader.

Nuvarande ägare känner sig något lurad såklart! Första hunden och avelsrätten framkom när hen satt och skulle skriva på köpeskontraktet. Och den framkom inte heller vad det skulle innebära mer än att uppfödarna vill låna hunden för avel i framtiden.

Helst vill jag slippa avelsrätten i huvudtaget då jag vägrar lämna bort en hund jag äger till människor varken jag eller min hund känner.

Nuvarande ägare är juh givetvis rädd att bli krävd på pengar eller stämd av uppfödarna för kontraktsbrott om nästa köpare inte vill upprätta avelsrätten.

Men måste det då inte framgå villkor för hur denna avelsrätt ska se ut? Annars kan uppfödarna kräva hur många kullar som helst under obegränsad tid?
 
Uppfödaren vet att hunden ska omplaceras.
En hane på 6 månader.

Nuvarande ägare känner sig något lurad såklart! Första hunden och avelsrätten framkom när hen satt och skulle skriva på köpeskontraktet. Och den framkom inte heller vad det skulle innebära mer än att uppfödarna vill låna hunden för avel i framtiden.

Helst vill jag slippa avelsrätten i huvudtaget då jag vägrar lämna bort en hund jag äger till människor varken jag eller min hund känner.

Nuvarande ägare är juh givetvis rädd att bli krävd på pengar eller stämd av uppfödarna för kontraktsbrott om nästa köpare inte vill upprätta avelsrätten.

Men måste det då inte framgå villkor för hur denna avelsrätt ska se ut? Annars kan uppfödarna kräva hur många kullar som helst under obegränsad tid?
OM personen verkligen vill ha just exakt den hunden, låt uppfödaren köpa tillbaka hunden, köp sedan hunden av uppfödaren och då med ett vanligt köpekontrakt utan avelsrätt osv.
 
Uppfödaren vill inte köpa tillbaka hunden och placera om den 🤷🏽‍♀️
Detta trots att dom hade en muntlig överenskommelse angående detta.

Uppfödaren har satt avelsrätt på samtliga valpar i denna kull.
Nuvarande hundägare berättade att en annan valpköpare hade även omplacerat sin valp utan avelsrätt och nu hotas med kronofogden av uppfödarna.

Det jag dock inte förstår är att vad för summa i det avseendet kan uppfödaren hota med? Då samtliga köpare har betalat fullt pris för sina hundar trots avelsrätt? Eller kan dom bara hitta på en summa och lämna över den till kronis och dom kör en indrivning?

Vill juh varken att jag eller nuvarande ägare hamnar i kläm. Men hela avelsbiten i den här historien är på oseriös nivå när det inte ens finns ett tydligt kontrakt på vad som gäller vid avelsrätten och vad som gäller om den inte efterföljs.
 
Uppfödaren vill inte köpa tillbaka hunden och placera om den 🤷🏽‍♀️
Detta trots att dom hade en muntlig överenskommelse angående detta.

Uppfödaren har satt avelsrätt på samtliga valpar i denna kull.
Nuvarande hundägare berättade att en annan valpköpare hade även omplacerat sin valp utan avelsrätt och nu hotas med kronofogden av uppfödarna.

Det jag dock inte förstår är att vad för summa i det avseendet kan uppfödaren hota med? Då samtliga köpare har betalat fullt pris för sina hundar trots avelsrätt? Eller kan dom bara hitta på en summa och lämna över den till kronis och dom kör en indrivning?

Vill juh varken att jag eller nuvarande ägare hamnar i kläm. Men hela avelsbiten i den här historien är på oseriös nivå när det inte ens finns ett tydligt kontrakt på vad som gäller vid avelsrätten och vad som gäller om den inte efterföljs.
Wow, jag hade släppt affären helt faktiskt, innan jag blivit för fäst vid hunden. Det finns många underbara hundar utan den här sortens bagage som letar hem. Oavsett om avtalet vore lagligt eller ej känns uppfödaren som den sortens person som skulle kunna bli riktigt jäkla otrevlig.
 
Wow, jag hade släppt affären helt faktiskt, innan jag blivit för fäst vid hunden. Det finns många underbara hundar utan den här sortens bagage som letar hem. Oavsett om avtalet vore lagligt eller ej känns uppfödaren som den sortens person som skulle kunna bli riktigt jäkla otrevlig.
Det lutar juh tyvärr åt att man kanske måste överväga att gör det. Tyvärr finns det för många av den sortens uppfödare inom denna ras.
 
Är det en ras eller en blandras? Om du väljer en uppfödare ansluten till SKK kan de i alla fall inte hitta på sina egna avtal, det kan ju vara en väg att gå. :)
Det är juh tyvärr inte en erkänd ras varken inom FCI eller SKK. Vilket är synd då det skulle kunnas städas upp bland oseriösa uppfödare inom denna ras.
 
Uppfödaren vill inte köpa tillbaka hunden och placera om den 🤷🏽‍♀️
Detta trots att dom hade en muntlig överenskommelse angående detta.

Uppfödaren har satt avelsrätt på samtliga valpar i denna kull.
Nuvarande hundägare berättade att en annan valpköpare hade även omplacerat sin valp utan avelsrätt och nu hotas med kronofogden av uppfödarna.

Det jag dock inte förstår är att vad för summa i det avseendet kan uppfödaren hota med? Då samtliga köpare har betalat fullt pris för sina hundar trots avelsrätt? Eller kan dom bara hitta på en summa och lämna över den till kronis och dom kör en indrivning?

Vill juh varken att jag eller nuvarande ägare hamnar i kläm. Men hela avelsbiten i den här historien är på oseriös nivå när det inte ens finns ett tydligt kontrakt på vad som gäller vid avelsrätten och vad som gäller om den inte efterföljs.
Om det nu är så att avtalet inte säger mer än att uppfödaren har kvar avelsrätten och det inte är specificerat i antal år och antal kullar, då vet jag inte riktigt hur dom skulle få till det.


Hade det varit ett avtal som likt SKK's avtal specat att avtalet gäller tills hanen är X år gammal och avser max Y antal kullar, då är det inte svårt.


Fortsätter vi att jämföra med SKK's avtal så är just bibehållen avelsrätt ungefär det gamla "halvfodersavtalet".


D v s fodervärden äger själva hunden men uppfödaren äger rätten till livmoder och kulor till ett visst antal kullar. Och det försvinner ju inte för att hunden säljs.
Och självklart har den avelsrätten ett värde.


Låt säga att avtalet gäller 3 kullar.
Då får man se hur stor är den genomsnittliga valpkullen för rasen och vad är det genomsnittliga försäljningspriset.
Sen kräver uppfödaren ersättning för utebliven inkomst motsvarande försäljningen av dessa 3 kullar.

Sen hur det juridiskt sett ser ut vet jag inte, antar att uppfödaren får kräva fodervärden på pengarna, det är ju den personen uppfödaren har ett avtal med.
Så det är möjligt att det är fodervärden som åker på en ekonomisk smäll medans den nya köparen går fri. Men jag vet inte vad lagen säger i det fallet.
Men är det en ras som snittar på 10 valpar per kull med ett inköpspris på 20.000 per valp och vi pratar 3 kullar, då är det 600.000 som uppfödaren vill ha. Avgörs det i domstol så lär väl uppfödaren vinna så förloraren ska betala rättegångskostnader ovanpå det.
 
Om det nu är så att avtalet inte säger mer än att uppfödaren har kvar avelsrätten och det inte är specificerat i antal år och antal kullar, då vet jag inte riktigt hur dom skulle få till det.


Hade det varit ett avtal som likt SKK's avtal specat att avtalet gäller tills hanen är X år gammal och avser max Y antal kullar, då är det inte svårt.


Fortsätter vi att jämföra med SKK's avtal så är just bibehållen avelsrätt ungefär det gamla "halvfodersavtalet".


D v s fodervärden äger själva hunden men uppfödaren äger rätten till livmoder och kulor till ett visst antal kullar. Och det försvinner ju inte för att hunden säljs.
Och självklart har den avelsrätten ett värde.


Låt säga att avtalet gäller 3 kullar.
Då får man se hur stor är den genomsnittliga valpkullen för rasen och vad är det genomsnittliga försäljningspriset.
Sen kräver uppfödaren ersättning för utebliven inkomst motsvarande försäljningen av dessa 3 kullar.

Sen hur det juridiskt sett ser ut vet jag inte, antar att uppfödaren får kräva fodervärden på pengarna, det är ju den personen uppfödaren har ett avtal med.
Så det är möjligt att det är fodervärden som åker på en ekonomisk smäll medans den nya köparen går fri. Men jag vet inte vad lagen säger i det fallet.
Men är det en ras som snittar på 10 valpar per kull med ett inköpspris på 20.000 per valp och vi pratar 3 kullar, då är det 600.000 som uppfödaren vill ha. Avgörs det i domstol så lär väl uppfödaren vinna så förloraren ska betala rättegångskostnader ovanpå det.
Fast är det inte så att det i de flesta "påhittade" avtal är så att de faktiskt inte är giltiga, utan att när varan är såld är varan såld, särskilt när en betalat fullpris? Krav på återköp av häst eller hund är ju till exempel inte bindande.
 
Fast är det inte så att det i de flesta "påhittade" avtal är så att de faktiskt inte är giltiga, utan att när varan är såld är varan såld, särskilt när en betalat fullpris. Krav på återköp av häst eller hund är ju till exempel inte bindande.
Det beror ju helt på hur avtalet är skrivet.
Står det nåt i avtalet om att hunden är fullbetald till sitt fulla värde och att det INTE därmed är bibehållen avelsrätt, d v s att hunden är till fullo betald inklusive avelsrätt som tillhör den nya ägaren?
Jag gissar ju på att om inte avtalet exakt på pricken specificerar hur det där hänger ihop då kvittar det ju om fodervärden betalt 1 krona eller en halv miljon, avelsrätten ingick inte, för det är väl i stort sett det enda som avtalet säger av vad jag förstår?
Att sen SKK pratar i termer om full betald innebär att avelsrätten inkluderas så att bibehållen avelsrätt normalt sett innebär halva priset, det är ju inte relevant om det inte är en SKK-reggad hund som säljs med SKK-avtal.

Sen är det möjligt att en domstol tar upp saker som rimlighet i ett avtal.
Är det rimligt att betala så mycket som personen gjort (vad det nu var) för hunden och ändå inte få fulla avelsrättigheter med i det priset? Det måste ju då tas hänsyn till vad normalpriset för en fullt såld valp av samma sort kostar normalt.

Där kanske domstolen kan ha synpunkter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 011
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 844
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 824
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp