Omplacering vovve snuttar filtar

Xomymy

Trådstartare
Hejhej jag är ny här

I vilket fall som, från ingenstans lyckades en akut omplaceringshund hamna hos mig. En väldigt trevlig schäfer. Mycket personlighet. Däremot snuttar han på filtar för att varva ned och det är jättegulligt och jag är okej med det - men han har sönder dem. Det blir lite av en olägenhet att köpa ny filt var tredje dag.

Känner ni till slitstarka filtar som en 30kgs schäfer kan snutta på utan problem? Gärna något som inte kostar tusenlappen :sorry:
 
Hejhej jag är ny här

I vilket fall som, från ingenstans lyckades en akut omplaceringshund hamna hos mig. En väldigt trevlig schäfer. Mycket personlighet. Däremot snuttar han på filtar för att varva ned och det är jättegulligt och jag är okej med det - men han har sönder dem. Det blir lite av en olägenhet att köpa ny filt var tredje dag.

Känner ni till slitstarka filtar som en 30kgs schäfer kan snutta på utan problem? Gärna något som inte kostar tusenlappen :sorry:
Rätt forum att fråga på, här finns massor av kunskap och en hel del schäferfolk.

Hitta andra metoder för att få den att varva ned? Hur mycket jobbas den - det är ju en arbetande ras?

Tror du behöver berätta lite mer om hundens bakgrund, vad har den i bagaget, varför omplacerades den och hur är vardagen hos dig?
 
Kan du ersätta filtarna med nåt annat? Ett gott tuggben kanske? Jag hade provat att ta bort filten och ge ett tuggben istället och se hur det fungerar. Om hunden går upp i stress av man tar bort filten hade jag fått fundera över en annan metod att få den att sluta med det. Men funkar det med tuggben så är det ju ett enkelt byte att göra.

Kombinerat med att aktivera hunden mentalt och fysiskt så den får utlopp för sin energi och får en bättre chans att må bra.
 
Rätt forum att fråga på, här finns massor av kunskap och en hel del schäferfolk.

Hitta andra metoder för att få den att varva ned? Hur mycket jobbas den - det är ju en arbetande ras?

Tror du behöver berätta lite mer om hundens bakgrund, vad har den i bagaget, varför omplacerades den och hur är vardagen hos dig?
Jag har inte haft honom särskilt länge alls, han kom förra veckan men började stanna hos mig igår. Han ska vara från brukslinjer men ska inte riktigt hålla måttet.

Han omplacerades pga flytt. Jag känner inte honom jätteväl så jag kan inte riktigt svara på hur mycket han jobbades med. Tanken är att jag ska cykla med honom, fixa grundlydnaden, spåra ev. Just nu försöker jag bara få honom att komma överens med min nuvarande hund vilket är väldigt svårt då han inte lyssnar på att min hund morrar och det kan eskalera så vi får sära på dem och försöka låta de träffas korta stunder under uppsikt med något de associerar med positivt.
 
Kan du ersätta filtarna med nåt annat? Ett gott tuggben kanske? Jag hade provat att ta bort filten och ge ett tuggben istället och se hur det fungerar. Om hunden går upp i stress av man tar bort filten hade jag fått fundera över en annan metod att få den att sluta med det. Men funkar det med tuggben så är det ju ett enkelt byte att göra.

Kombinerat med att aktivera hunden mentalt och fysiskt så den får utlopp för sin energi och får en bättre chans att må bra.
Tuggben funkar ej, då stressar han ännu mer. Han vill köra bollkast med allt som liknar pinnar eller bollar. Jag tycker att om han är trygg av att suga på en filt, why not liksom. Han är väldigt ny.
 
Tillägger att han är extremt fixerad på allt som heter pinnar eller kan misstas för pinnar. Nej stryk det. Allt som han anser kan kastas. Han kan komma med grässtrån i munnen och vilja att jag ska kasta. Jag tänker att han är så ny så det bör lägga sig såsmåningom kanske. Om han blir lugn av en filt så tycker jag att det är bra mycket bättre att han suger på den än vankar fram och tillbaka. Däremot är det lite jobbigt med kommandon och liknande, han har lätt till skall och är inte rädd för att skälla ordentligt om jag ber honom sitta. Har smått utfall mot andra hundar under promenader vilket han inte skulle enligt förra ägaren 🤷‍♀️

Det absolut största problemet är att han har nada respekt för min äldre hund som är labrador. Jag vill inte låta dem göra upp som vissa säger man borde. Jag tränar positivt och vill att de ska ha en positiv bild av varandra. Tänker spara ihop till att joina någon klubb men är lite nojig för att hamna hos traditionella som använder stryp och bestraffningar. Min begränsade erfarenhet av bruksklubbar är inte positiv.
 
Det absolut största problemet är att han har nada respekt för min äldre hund som är labrador. Jag vill inte låta dem göra upp som vissa säger man borde. Jag tränar positivt och vill att de ska ha en positiv bild av varandra.
Nej, att låta dem göra upp är en superdålig idé oavsett hur man tränar. Det lär gå åt helvete om en yngre schäferhane svarar upp mot en labbe. För jag antar att båda är hanar?
 
Nej, att låta dem göra upp är en superdålig idé oavsett hur man tränar. Det lär gå åt helvete om en yngre schäferhane svarar upp mot en labbe. För jag antar att båda är hanar?
Ja precis, båda är hanar. De har redan flygit på varandra (det händer snabbt) men vi har särat på dem och de bor i varsin del av huset just nu med galler mellan. Förstår inte varför han inte kan lyssna på att labben morrar. Labben är i övrigt genomsnäll och morrar annars sällan mot andra.
 
Ja precis, båda är hanar. De har redan flygit på varandra (det händer snabbt) men vi har särat på dem och de bor i varsin del av huset just nu med galler mellan. Förstår inte varför han inte kan lyssna på att labben morrar. Labben är i övrigt genomsnäll och morrar annars sällan mot andra.
Han bryr sig förmodligen inte? Alla funkar inte med alla hundar helt enkelt.
Nu har ju jag en ras med könsbunden aggression så det färgar min inställning - men om de redan flugit ihop hade jag inte ens försökt få dem att fungera ihop. Hade väl möjligtvis satsat på att de skulle funka ihop på koppelpromenad, men inte i situationer där de får reda ut det själva. Det smäller lätt då.
 
Ah, okej. Han skulle komma överens med andra hundar enligt förra ägaren, inget ont i honom osv. Så du tror inte att det finns en chans någonsin för dem att kunna leva ihop ordentligt? Jag har honom på prov och tycker att han är väldigt rolig att gå med ute i skog, så skönt med en hund som inte har jaktinstinkter och inte är en spårgalning (till skillnad från labben)

Hur citerar man hjälp jag skulle svara Wingates
 
Hur mycket får han jobba? Det känns som att det är nåt av det första man bör tänka på att tillfredställa när det gäller en ras som schäfer. Då tänker jag inte bara fysiskt utan även mentalt.
 
Kasta inte boll och pinnar. Det ökar stressen och kan mycket lätt bli till mani.
Ja, det verkar så. Men han stressar ändå upp sig om han får ha något han anser kan kastas som ett ben. Förövrigt är han också helt ointresserad av att tugga på ben.
 
Ja, det verkar så. Men han stressar ändå upp sig om han får ha något han anser kan kastas som ett ben. Förövrigt är han också helt ointresserad av att tugga på ben.

Nu kanske det här är helt fel för den hunden. Men kan du träna honom att bära ett föremål? Det blir ju en arbetsuppgift för honom. Först kort och sen längre. Då får han nåt annat att göra med föremål istället för att stressa upp i en förväntan att det ska kastas. Eller bara ta bort alla föremål som triggar honom om det går.
 
Jag skulle skaffa hunden en tott/kampsnöre/repända att ha som napp. Att bära omkring på och ha - inte att kampa med. (nedan i läder finns även i rep. Skulle undvika fleece eftersom det finns fleece som slipar tänder)
1678698777150.png


Jag skulle också prova att köra Cesar Milan-promenader (det enda vettiga jag hört den mannen säga) - dvs gå åt samma håll med båda hundarna och minska avståndet tills de går på koppelpromenader tillsammans. Och nöta på med det. Man kan vara på samma ställe utan att interagera
 
Nu kanske det här är helt fel för den hunden. Men kan du träna honom att bära ett föremål? Det blir ju en arbetsuppgift för honom. Först kort och sen längre. Då får han nåt annat att göra med föremål istället för att stressa upp i en förväntan att det ska kastas. Eller bara ta bort alla föremål som triggar honom om det går.
Jag kan ju pröva. Har en apport någonstans. Däremot är det nog omöjligt att eliminera allt han anses vara "kastbart". Han hittar blad, höstrån och skräp på golvet som han lägger i knäet och vill att jag ska kasta.
 
Jag kan ju pröva. Har en apport någonstans. Däremot är det npg omöjligt att eliminera allt han anses vara "kastbart". Han hittar blad, höstrån och skräp på golvet som han lägger i knöet och vill att jag ska kasta.

Då är det kanske bättre att försöka programmera om honom så att han aldrig får sånt kastat åt sig utan såna saker får man belöning för om man bär dem på ett bra sätt. Bära är ju en mer lågenergi aktivitet än att springa efter boll/pinne.
 
Jag skulle skaffa hunden en tott/kampsnöre/repända att ha som napp. Att bära omkring på och ha - inte att kampa med. (nedan i läder finns även i rep. Skulle undvika fleece eftersom det finns fleece som slipar tänder)
Visa bifogad fil 114354

Jag skulle också prova att köra Cesar Milan-promenader (det enda vettiga jag hört den mannen säga) - dvs gå åt samma håll med båda hundarna och minska avståndet tills de går på koppelpromenader tillsammans. Och nöta på med det. Man kan vara på samma ställe utan att interagera
Åh, det låter som en smart ide, tack!!

Har prövat det och han går omkring och skäller på labben under hela promenaden såfort labben är inom synhåll. Det kanske bara är att fortsätta och hoppas det går bättre såsmåningom? 🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp