Omplacering

EnZido92

Trådstartare
Hejsan! För cirka 1 år sen så tog jag över en väns bordercollie/labbe som blir 10 iår.
Jag har haft problem med han den senaste tiden med att han har blivit rädd för nästan allt och har med honom på jobbet och han har alltid varit i lunchrummet men såfort han hör folk utanför rummet så börjar han bita sönder lister och vill ut. Antagligen för han blir sällskapssjuk. Han är ostimulerad.
Jag känner nu att jag inte har tillräckligt med tid för han och att det är därför han blivit såhär.
Mår dåligt av att se han såhär och kan ej ha kvar honom :(
Min fråga är om man ska omplacera han igen eller är det så att det är bäst att avliva han ?

MVH
 
Tråkigt att det blivit så, men det är två väldigt aktiva raser i honom och de kräver att få jobba.... Vad har han tidigare aktiverats med? Har beteendet varit bättre då?
Är han frisk i övrigt och detta "bara" beror på att han får för lite stimulans, kanske du kan hitta någon extramatte/husse som vill låna honom och jobba med hunden några ggr per vecka? Här där jag bor finns tex ett aktivt utedagis för hundar där de får jobba dagtid medan ägaren är på jobbet.
 
Det enda jag vet att den förra ägaren gjorde va att dom var ute i skogen mycket men mer vet jag inte.
Han har alltid varit jätte pigg och kry och när man är ute och han får springa löss i ex skogen så är han ju lika pigg som en ung hund.
Jag har tyvärr en sjukdom som gör att jag är supertrött efter jag slutat jobbet så jag har inte någon riktig ork att underhålla han på vardagar utan bara på helger men jag ska absolut kolla upp detta med utedagis som du tipsa om.
Om detta inte skulle funka så undrar jag om det är kört att tänka på en omplacering ?

MVH
 
Om detta inte skulle funka så undrar jag om det är kört att tänka på en omplacering ?
Det är inte nödvändigtvis kört, men en såpass gammal hund av de raserna kan vara svårplacerad. I ditt fall hade jag dels kollat efter hunddagis, för att se om han på så sätt kan få roligare dagar, dels kollat med folk i bekantskapskretsen om det finns någon (bra) som antingen vill ha honom eller som kan hjälpa dig med honom.

Hur ser hans dagar ut i nuläget? Får han någon typ av promenader? någon typ av mental träning?
 
@EnZido92 jag undrar lite i samma banor som @RedChili och @Taggis

Beroende på hunden så kan ju även tex ett hunddagis vara stressande för den beroende på hur den är och varför osv. Helt klart verkar ju dock vara att du måste göra en förändring för den då den mår dåligt, precis som du undrar runt.

Beroende på vad hunden har för behov och vardagen ser ut så kan det kanske lika gärna som ”aktivitetsdagis” vara en tanke att leta efter någon pigg pensionär som är hemma mycket och vill ha en äldre hund som kan hänga med på promenader och ha sällskap osv.
 
Ett tips om hjärnaktivitet som kräver hyfsat liten insats från en själv men ger stor utdelning för hunden, är nose work. Det räddar mig många ggr då jag varit sjuk/hunden varit konvalescent eller bara det att jag ibland jobbar 12 tim per dygn och inte orkar med så mkt annat...
 
på dagarna så är han med på jobbet och är i sällskap av min chefs hund och jag tar alltid en promenad på lunchen och en efter jobbet.
Han har alltid varit med på jobbet även med den förra ägaren, sedan han var liten men hos förra ägaren kunde han röra sig mer fritt då det var ett litet företag.
när jag är i skogen med honom så brukar jag köra sök med honom och hemma har jag även en sån boll som man lägger godis i som han tycker är roligt.
Men som jag sa innan så blir det för många lata timmar för han som märks tydligt

MVH
 
Alla tipsar om aktivitet och det är såklart självklart en sådan typ av hund behöver det, men bara för att dubbelkolla - är han hälsokollad?

Ålderdom kan ju nämligen dra med sig sådana beteendet också, framförallt om han börjat tappa hörsel eller så. Nu är det ju säkert mest aktiveringen det hänger på vad det låter som i det här fallet, men oavsett skadar det ju inte att hälsokolla en hund om man inte gjort det redan. Framförallt inte när de kommer uppåt 10 år ☺️
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 151
Senast: Sel
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 065
Senast: lil-sis
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp