Omplaceringhund i familjen?

A

arrak

Tänkte om Bke kunde ge mig råd när det gäller en fråga som jag måste ta ställning till snarast. (Ursäkta om tråden blir lite lång)

Har en 8-årig (kasterad) JR-hane som är som JR är mest. Upplever dock honom lite som en "ensam-varg" dvs att han gärna promenerar med andra hundar, men han verkar inte bry sig så mycket. Är det en yngre hund verkar han nöjd om den yngre hunden följer honom och gör vad han gör. Har lite "fostrings-tendenser" mot yngre hundar och tycker att de ska ta det lugnt och lyssna på honom. Han är inte aggressiv utan mer "muttrig". Dock är han bra på att hålla ordning på valpar och verkar tycka de är lite roliga och kan leka när andan faller på.

Har vi hundsällskap och han är lös så håller han sig utanför flocken och springer "vid sidan om" och verkar inte vilja vara med och busa. Uppskattar väl hundsällskap till en del, men verkar klara sig utan precis lika bra.


Han har haft hundar på besök hemma och han har en tendens att vilja vakta maten och husse då, men det är lätt att bryta. Ofta drar han sig undan och går och lägger sig när vi har hundgäster.

Nu till frågan:

Jag har blivit tillfrågad om jag vill ta över en JR-hane (okasterad) som är 3,5 år. Jag har promenerat bägge hundarna tillsammans ett par gånger och min hund visade intresse och ville t o m leka lite för att i nästa sekund säga till när han tyckte den yngre hunden blev för påflugen. (Den yngre JR:en är väldigt ouppfostrad. DET ser jag dock inte som ett problem, då jag under våra träffar märkt att han är villig att lyssna och lära).

Vad jag funderar över är om jag gör min gamla hund en otjänst att ta över denna JR? Han har ännu inte varit i vårt hus (vilket vi givetvis testar innan vi bestämmer oss) men jag upplever ju som sagt min hund som en enstöring och jag vill att hans livskvalitet också ska höjas av att få en ny kompis.

(För övrigt är min "gamla" hund i topptrim och är lika pigg som han alltid har varit, så det är inte det fysiska jag tänker på)

Uppskattar alla hundar en ny kompis? Tar det bara tid att vänja sig eller finns det hundar som inte "mår bra" av att få förändring när de är lite äldre?

Kom gärna med synpunkter och tips!/arrak
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Din gamla hund har inget behov att utöka sin familj, sen är ju frågan om han skulle tycka illa om det. Jag skulle pröva, med rätten att lämna tillbaka om det inte funkade, vara aktsam om den "gamle" börjar bete sig annorlunda.
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Tack för svar! Jo, jag har blivit lite tveksam eftersom ägarna inte vill ha hunden tillbaka om det inte funkar. ( Fråga mig inte varför, men där är vi inte överens) Och då står jag där med en hund som ska omplaceras. Hunden är en trevlig liten krabat, men som sag, min hund blir ju äldre och vi trivs fantastiskt bra med honom och vill inte att han förändras. Får fundera lite till /arrak
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Mina hundar får absolut ingenting ut av varandra. Men de accepterar varandras tillvaro. Jag ser inte hur det är ett problem.
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Där ringer det varningsklockor!
De vill tydligen bara bli av med hunden. Men tror du på det så go for it!
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Uppskattar alla hundar en ny kompis? Tar det bara tid att vänja sig eller finns det hundar som inte "mår bra" av att få förändring när de är lite äldre?

Vår gamla gamling, som fick somna in i våras, var väldigt social i sin krafts dagar men samtidigt något av en enmanshund (det är en sak att vara intresserad av andra hundars status, en helt annan att tänka sig att dela säng med dem). När flera hundar har kommit in i familjen, permanent eller tillfälligt, har han accepterat dem men verkar inte ha haft något utbyte av det hela. Ju äldre han blev desto mer jobbigt tyckte han det var med förändringar. Men då var han ganska mycket äldre än din hund och hörde mycket dåligt och såg inte så bra heller, och det förklarar ju det hela.

Vår nuvarande gamling är glad åt hundsällskap och har bidragit mer till fostran av vår unghund än vad jag hade trott honom om. Gamlingen ställer upp på lek nästan varje dag och går undan när han behöver vara ifred. För unghunden är det värdefullt med en lugn äldre hund.

Jag skulle inte vilja utsätta en gammal hund för att bli hunsad av en slyngel på sin ålders höst men om hundarna verkar tolerera varandra kan de mycket väl fungera fint ihop även om de inte blir bästisar. Det kan ändå vara en bra grej för båda parter. Ni får väl kolla hur det går.
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Jovisst är det så, fullt medveten om det...jag har som sagt träffat hunden och ser att den är ouppfostrad och lite hyper. Det är inget problem eftersom jag tycker att den (när jag promenerat den ensam eller med min andra hund) är väldigt intresserad av att leka och träna. Väldigt uppmärksam och trevlig. Däremot stressad i inomhusmiljö. (det beror, enl. mig, mer på familjen som har den och jag tycker inte alls det är konstigt efter att ha sett vad den får stå ut med).

Idag har den varit hemma hos oss och det har gått bra. Mycket lugnare hos oss och den verkar tycka det är toppen.
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Ja, vi har nog bestämt oss att vi ska låta den flytta till oss. I ärlighetens namn så har nog min största tvekan varit (den dysfunktionella) familjen som äger hunden. Tar jag hand om hunden så vill jag inte ha 15 personer rännande hos oss i syfte "att hälsa på hunden" som de har sagt ett par gånger. Det här är inga personer vi känner eller vill börja umgås med. De har lite problem med gränsdragning, både gentemot hunden och oss...:)
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Eftersom du är medveten om det så kommer du med stor sannolikhet att klara det.
Lycka till!
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Ja, vi har nog bestämt oss att vi ska låta den flytta till oss. I ärlighetens namn så har nog min största tvekan varit (den dysfunktionella) familjen som äger hunden. Tar jag hand om hunden så vill jag inte ha 15 personer rännande hos oss i syfte "att hälsa på hunden" som de har sagt ett par gånger. Det här är inga personer vi känner eller vill börja umgås med. De har lite problem med gränsdragning, både gentemot hunden och oss...:)

Då säger du det. Tydligt. Personer som har problem med gränser kommer inte fatta detta av sig själva pga några fina små vibbar som du sänder ut. "Du förstår, nu när vi har tagit över hunden så är det vår hund, då vill inte vi att ni kommer hit och hälsar på. Det är viktigt att den vet var den hör hemma. Det är OK att ni kommer någon gång för att veta att hunden har det bra men sen får ni släppa taget om den." Jag träffar massor av gränslösa människor i mitt jobb men är man själv tydlig går det oftast bra.
 
Sv: Omplaceringhund i familjen?

Jo, jag träffar också dessa människor i mitt ena jobb och är helt på det klara med att jag inte vill ha dem inblandade i mitt privatliv också...

Vi kommer att göra ett försök och tror och hoppas att det kommer att funka.

Ni kommer att få en uppdatering på Buke om hur det har gått:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
689
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 635
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp