Omplacerings hund...

H

HORSEBABE

hej. Jag funderar på att ta hand om en hund vars ägaren inte längre vill ha den kvar pga att dom har för många djur m,m.
Men hon har lite problem med att "hålla tätt" inomhus, går det att träna bort??
Har ingen koll på hur gammal hon är, ska ta reda på det...
Är ju några år iallafall.
Hon blev bortlämnad en gång nyligen men dom lämnade tillbaka henne dagen efter och sedan dess ha hon blivig lite beskyddande mot tjejen som har henne, fast hon skulle aldrig göra någon, vill bara inte lämna henne och ska följa med överallt och beskydda henne.
Hos mej skulle hon få gå ute hur mky hon vill, vara lös hemma på gården på dagrna och följa med ut o rida. Även eveltuellt om det skulle behövas gå på någon hund kurs...
Någon som har någon erfarenhet av omplaceringshundar?
Hur har det gått? Kommer dom ifrån "beskyddar" beteendet eller förstärks det bara av att byta ägare??

Skulle vara tacksam för svar.
Obs. hunden är i övrigt den snällaste o goaste jag har träffat.
Är en kosrning på Bordercollie, Gråhund och labrador m,m
 
Vi har tagit emot ganska många omplaceringshundar. Visst går det att träna så att hon håller tätt.
"beskyddar" beteendet kommer förmodligen försvinna, det har det gjort på alla våra hundar som vi har tagit hand om, men det kan ju lika gärna förstärkas. Det beror ju helt på hunden.

Vad är det mer för raser i förutom bc, gråhund och labbe???, *nyfiken*
 
Jag har en omplacering. Det har gått bra efter det att han hade acklimatiserat sej. Se bara till att du får ett överlåtelsekvitto så du kan regga hunden i ditt namn. JAg missade det och har en del problem i dag.
 
det verkar vara en bra hund att placera om. min var 2 år och med ett 10-tal olika "ägare" innan jag fick henne. trots sitt ngt labila psyke (se tråd "aggressiv hund") har hon anpassat sig över förväntan. jag har haft kontakt med flera som har tagit över andras hundar och det finns sällan ngt negativt med det. det skulle i så fall vara att det att det tar längre tid att lära känna hunden "riktigt". men å andra sidan får du en hund som verkligen verkligen uppskattar dig. har en av varje (en som jag träffade första gången när han var ett par timmar gammal) och så den andra, så jag kan se båda sidor.
 
Hej jag är inne på min tredje omplaserings hund!Och visst går det att träna bort att hon "gör" inne ,Men på en äldre hund krävs det tålamod och tid.Ta kontakt med kunnigt fackfolk som kan hjälpa dig med det.Angående vaktandet så kan det ju trappas av eller bli värre.Som nån annan skrev det är beroende på hund.Att ta en omplaserings hund är inte lätt.. försök ta reda på så mycket du kan om hunden innan du tar hem den .det kommer underlätta mycket!Fråga om allt.Hoppas det går bra för dig och hunden.Lycka till..
Hoppas du verkligen har tänkt igenom detta riktigt omplaseringshund kräver extra kunskap och det kan vara jobbigt.. :smirk:
 
Hej. Tack för alla svar!
Hunden i fråga är en gammal väns så det blir ju inga problem med information o så.
Har träffat hunden en gång och det sa "klick" med en gång! :love: Hade tänkt köpa en schäfer-valp i sommras men kom fram till att jag inte hade råd just nu, har velat ha en hund till i flera år men det har alltid kommit nått imellan...
Ang. vilka raser hon har i sig är lite osäkert :crazy:
Men hon ser ut som en b. collie fast med en labbes päls och är ung. lika stor som en gråhund men med de andras "kropp".
Kul med blandisar :)

Får väl se hur det går...
Har ju en lite han hund hemma (border terrie/ mopps) fast han är himmla bra med andra hundar, tycker bara att det är kul!
 
Jag hoppas du vet vad du ger dig in på ( inge elakt menat ) Men att ta hand om en omplacering kräver otroligt mycke engagemang ( beroende på hur hunden beteer sig ) Dessutom så måste du känna efter om du orkar med motgångar, för att placera om en redan omplacerad hund är vanvette !

Men eftersom du skriver att du tänkt länge på att skaffa en hund så har du säkert vägt alla för och nackdelar , jag hoppas allt går bra och att du och "nya" hunden trivs med varandra
 
Det löser sig säkert om du ger vovven tid. Se bara till att det inte finns någon veterinärorsak bakom att hon inte kan hålla tätt.
När jag var yngre hade jag en omplaceringshund....hon blev dock väldigt vaktande mot mig....så det hände att hon nöp till mina bröder ibland :D.
Tänk igenom din familjesituation innan du bestämmer dig.

Lycka till/Wera
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 036
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Åh, detta är svårt. Fler som har fått bebis och hade hund sedan innan? Det har gått bra, sonen är nu 9 månader. Men.. det är en...
2
Svar
38
· Visningar
3 507
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp