Omplaceringshund med starkt resursförsvar

Tate

Trådstartare
Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en omplacering, hane. Men han har starkt resursförsvar... går det att träna bort ens? Har läst mycket på Google men vill höra era åsikter. Sen så är det så att jag ska utbilda mig och ta körkort. Jag ska antingen utbilda mig inom hund eller Etologi och Djurskydd, väljer jag det senaste så måste jag plugga upp gymnasiet, då är det ju inga problem att ha hund men sen när jag flyttar till skolan så kommer han att få vara själv mycket när jag är på lektioner och det känns inte så schysst. Pluggar jag hund så kommer han ju att vara med mycket. Grejen är den också att jag är ganska skoltrött, även om jag vill ha en bra utbildning, det är väldigt mycket som ska pluggas inom Etologi och Djurskydd. Nu när jag skriver det här så inser jag sakta men säkert att det nog är hund jag ska plugga. Jag vet inte hur jag ska få med alla mina tankar i detta inlägg men jag kan försöka... efter utbildningen så vill jag ju flytta uppåt i landet och jobba med djur. Är det svårt att få jobb/starta eget inom hund, speciellt i fjällen? Jag vill hjälpa unga vuxna med psykiska problem också, ha en gård med hästar och andra djur där de kan komma och rida, umgås med djuren eller bara prata. Jag vill även hjälpa djur som farit illa och hitta de bästa nya hemmen åt dem. Har jag orealistiska drömmar/mål? Om inte, hur kommer man ens dit? Vart ska jag börja? :confused:
Det jag undrar mest just nu är väl dock hunden, vågar jag köpa en hund med starkt resursförsvar? Han verkar hur go som helst annars. Och hur ska jag nå mina drömmar? Finns det någon här med liknande drömmar som kanske har kommit lite längre? Berätta gärna!
(Jag ber om ursäkt om det här inlägget blev rörigt, jag var bara tvungen att skriva av mig lite och fråga om tips och råd)

Mvh Tate
 
Nu låter jag förmodligen väldigt barsk, men... minns jag dina tidigare trådar rätt så har du redan omplacerat tidigare hundar för att det inte fungerade av olika anledningar, väl? Är du tveksam redan nu när du bara har hunden på prov, så känner jag att låt bli att köpa den och se dig om efter en hund som inte har resursförsvar eller andra beteenden som kräver extra träning.

Jag förstår viljan att ha hund, jag vill själv så mycket att jag driver mig själv till vansinne över det hela, MEN jag vet också att det vore dumt att ta en omplacering med egenskaper jag inte är säker på att jag reder ut, enbart för att jag så gärna vill ha en hund. Man får försöka kratta manegen så att säga, så att man har de bästa möjliga förutsättningarna för att det ska gå bra.

Och så kan jag bara tillägga att det du beskriver lär kräva ännu mer utbildning, så är du dödens skoltrött redan nu så kan det bli väldigt jobbigt att ta sig dit. Plugget kommer såklart också ta både tid och kraft, och då kanske det blir motigt att aktivera hunden i den mån som behövs, till exempel. Ärligt talat så tycker jag att du bör vänta med att skaffa hund tills du är färdig med skolan och förhoppningsvis benat ut tydligare vad du vill här i livet och vad som är realistiska mål.
 
Nu låter jag förmodligen väldigt barsk, men... minns jag dina tidigare trådar rätt så har du redan omplacerat tidigare hundar för att det inte fungerade av olika anledningar, väl? Är du tveksam redan nu när du bara har hunden på prov, så känner jag att låt bli att köpa den och se dig om efter en hund som inte har resursförsvar eller andra beteenden som kräver extra träning.

Jag förstår viljan att ha hund, jag vill själv så mycket att jag driver mig själv till vansinne över det hela, MEN jag vet också att det vore dumt att ta en omplacering med egenskaper jag inte är säker på att jag reder ut, enbart för att jag så gärna vill ha en hund. Man får försöka kratta manegen så att säga, så att man har de bästa möjliga förutsättningarna för att det ska gå bra.

Och så kan jag bara tillägga att det du beskriver lär kräva ännu mer utbildning, så är du dödens skoltrött redan nu så kan det bli väldigt jobbigt att ta sig dit. Plugget kommer såklart också ta både tid och kraft, och då kanske det blir motigt att aktivera hunden i den mån som behövs, till exempel. Ärligt talat så tycker jag att du bör vänta med att skaffa hund tills du är färdig med skolan och förhoppningsvis benat ut tydligare vad du vill här i livet och vad som är realistiska mål.
Ja precis. Du har nog rätt, bör vänta med hund tills jag har pluggat klart, känns bara så jobbigt att vara utan hund men jag måste tänka på hundens bästa. Och att ta en hund som redan har beteenden som kräver extra träning skulle nog inte bli så bra. Jag uppskattar verkligen att du är ärlig, det är jätte bra! Tack! Ska nog reda ut vad jag vill plugga först, om jag ens vill plugga och sen i framtiden när allt är fixat och klart skaffa hund.
 
Dina drömmar är fantastiska! Men, tänk efter före så att du slipper kämpa uppför Kilimanjaro och istället får lite glid på tillvaron. Dvs. ta inte på dig för mycket utan låt var sak ha sin tid och fortsätt drömma om det du vill ha och ta steg för steg för att nå dit. Ibland förändras drömmarna på vägen och det är inte heller fel men att ha drömmar och mål ger målmedvetenhet och kan ta en igenom kämpiga stunder.
Det är inte alls samma sak att gå på gymnasiet som på universitet så även om du är skoltrött nu kan det ändras vid högre utbildningar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 377
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp