Omplaceringshundar

Viva

Trådstartare
Denna tråden kanske uppfattas som lite kall men tanke på att jag nyss fått reda på att min hund är dödligt sjuk. Det är inte min mening, jag vet inte ännu om jag tänker skaffa en andra hund framöver. Men att fundera över det verkar vara en del av min copingmekanism (är det ens ett ord på svenska?) och om inget annat kanske någon annan kan få något bra tips.

Så, var kan man söka efter en vuxen omplacering?

https://www.blocket.se/
https://hundstallet.se/
https://hundstallet.se/
Vill man ha en speciell ras så finns ju rasklubbarna, vissa har till och med en särskilt sida som pudelklubben. Men har man ett stort kontaktnät är det antagligen enklare att höra efter där innan hundarna kommer ut på annons.

http://www.pudelklubben.se/kopa-pudel-2/omplaceringar/
http://www.pudelklubben.se/kopa-pudel-2/omplaceringar/
Facebook har en uppsjö av omplaceringssidor, många verkar dock inrikta sig på allt från vuxna hundar till valpar och även avelshänvisningar. Otroligt mycket blandrasvalpar vilket jag personligen inte vill stödja men kanske någon annan vill. Vet att det fanns någon sida som inriktar sig mot SKK-registrerade hundar också men hittar den inte nu.

Har ni tankar, sidor, länkar får ni gärna fylla på med dem.
 
Har för tillfället inget tips på sidor etc. men ska fundera.

Vill dock säga att vi alla hanterar sorg på olika sätt och inget sätt är fel. Det finns heller inget rätt eller fel när det är ”ok” att skaffa eller fundera på att skaffa en ny hund utan man måste utgå från sig själv. Det som är bäst för en själv är helt enkelt det rätta oavsett om det är att man innan eller direkt efter att man har förlorat sin vän skaffar en ny hund eller om det går lång tid innan en ny hund skaffas.

För att ta mig och min familj som exempel så skaffade vi Ascot en kort tid efter att vi blev tvugna att låta Chester somna in. Oavsett det så är Chester och Ascot lika älskade och sina egna individer.

:heartheart:heart
 
Att bli fodervärd kanske också kan vara ett alternativ? Många uppfödare söker ju fodervärdar till vuxna avelshundar.
Kennlar omplacerar ibland hundar (säljer till reducerat pris) som inte passar i aveln.

Dessa hittar man antingen genom att maila till en massa kennlar, på rasgruppers facebooksidor, på uppfödarsidor eller valphänvisning genom rasklubb.
 
Jag hittade min renrasiga jaktlabbe via uppfödare som fått tillbaka henne pga av att hon var lite för mycket hund för den hon bodde hos innan. Här passar hon in perfekt bara hon fick landa lite så är du ute efter en specifik ras så kolla runt hos uppfödare av den rasen.

Tråkigt med din nuvarande vovve :(:heart
 
När vi har omplacerat så har vi annonserat på Facebook (i grupper för rasen) samt på hemsidan. Undantag var Calibra där vi hade en hundlös valpköpare som kändes perfekt för henne så då erbjöd vi hunden :)
 
Jag hittade Aysu på blocket. De omplaceringar jag själv hjälpt till att förmedla har aldrig hamnat på annons utan gått enbart via kontakter (hundägare/uppfödare har kontaktat mig för att de vet att jag har stort kontaktnät osv).

Jag har varit på SKK lite om att ha en sida för omplaceringar på sin "köpa hund-sida", där de ju annars samlar alla valpannonser. Av någon märklig anledning verkade de inte alls vara intresserade av det. Kanske det går att få till något där om vi är fler som trycker på lite om det?

Vill också tillägga att det inte är fel att leta ny hund i ett sådan situation som du själv är i. Alla hanterar sorg på olika sätt. Jag själv är en sådan som gör en triljard saker på ingen tid alls när något krisar. Att visa för mig själv att livet fortsätter, att jag klarar av saker osv är mitt sätt att hantera det. Delvis därför kom Aysu till mig (första vändan...) ungefär 3 veckor efter att min första saluki fått somna in, min fantastiska tant Zala som jag än idag saknar något oerhört. Efter att hon somnade in, herregud vad mycket saker jag sysselsatte mig med då!
 
Hundarutanhem brukar jag kolla på. Vi har inom familjen adopterat ett par därifrån och är nöjda.

Mor köpte nyss en valp för att gammel hunden börjar bli gammal, 9år STOR vinthund, så har vi alltid gjort. Kanske låter hemskt enligt vissa men då slipper vi gå ner oss i dyn när gammelhundarna dör.
Vilket även skulle lätt ta död på vårt hundintresse.
Så nej, man är inte en dålig människa, det är ju inte så att man försöker ersätta den andra hunden.

Tillskillnad från en tant i grannskapet som alltid haft en hund som heter Plutten, konstiga är dock att den där Plutten ändrat storlek och teckning med tiden....

Kram, det är inte lätt att ha djur :heart
 
Jag driver Facebook sidan med samma namn som din rubrik, det är en ren annonssida precis som Blocket dock med lite andra regler. Du är välkommen i den om du vill

vi godkänner inte valpar, utländska hundar eller hundar som vi känner är olämpliga att omplacera, utlåningar eller avelsönskemål så vi är en av de striktare grupperna
 
Jag driver Facebook sidan med samma namn som din rubrik, det är en ren annonssida precis som Blocket dock med lite andra regler. Du är välkommen i den om du vill

vi godkänner inte valpar, utländska hundar eller hundar som vi känner är olämpliga att omplacera, utlåningar eller avelsönskemål så vi är en av de striktare grupperna
Och varför inte utländska hundar? Många uppfödare omplacerar sådana med.
 
Och varför inte utländska hundar? Många uppfödare omplacerar sådana med.

Jag förmodar att @Hazel menar hundar som befinner sig utomlands, alltså typ spanska/rumänska/whatever gatuhundar från diverse rescues. Importerade hundar befinner sig ju redan i Sverige och om de tagits hit av uppfödare som sedan omplacerar för att de inte passar in i avelsplanen så kan man väl anta att det är någorlunda seriöst, och borde vara ok i gruppen.
 
Jag driver Facebook sidan med samma namn som din rubrik, det är en ren annonssida precis som Blocket dock med lite andra regler. Du är välkommen i den om du vill

vi godkänner inte valpar, utländska hundar eller hundar som vi känner är olämpliga att omplacera, utlåningar eller avelsönskemål så vi är en av de striktare grupperna
Låter intressant. Tack för tipset. Dels tycker jag det blir ännu svårare att få en översikt, dels vill jag bara dunka huvudet i väggen på diverse "spännande" kullar eller folk som redan vet att de vill avla på sin 12 veckor gamla Shitbull.
 
Att bli fodervärd kanske också kan vara ett alternativ? Många uppfödare söker ju fodervärdar till vuxna avelshundar.
Kennlar omplacerar ibland hundar (säljer till reducerat pris) som inte passar i aveln.

Dessa hittar man antingen genom att maila till en massa kennlar, på rasgruppers facebooksidor, på uppfödarsidor eller valphänvisning genom rasklubb.
Jag får erkänna att det skrämmer mig lite med fodervärd men med rätt hund och rätt uppfödare är det säkert ett bra alternativ. Allra helst för att det borde innebära en hund som är HD/AD-testad eller liknande beroende på ras. Nuvarande tiken betalade jag själv för en röntgen innan köp.
 
Jag hittade min renrasiga jaktlabbe via uppfödare som fått tillbaka henne pga av att hon var lite för mycket hund för den hon bodde hos innan. Här passar hon in perfekt bara hon fick landa lite så är du ute efter en specifik ras så kolla runt hos uppfödare av den rasen.

Tråkigt med din nuvarande vovve :(:heart
Vet inte vilken ras ännu. Staffen är rasen i mitt hjärta men förra gången sa jag bestämt att jag ville ha en mindre energisk hund. Det gick väl sådär. Annars får jag väl erkänna att någon av trubbnosarna lockar, om de bara inte hade haft trubbig nos. Men de verkar vara såna robusta, glada hundar. Möjligen att det går att hitta mindre rastypisk nos på omplaceringar.
 
Det kanske menas med gatuhundar?

@dobbis ja jag menar gatuhundar, importerade hundar godkänns oftast om man kontakter oss först och berättar varför hunden omplaceras

Vi godkänner dock inte gatuhundar oavsett om dom befinner sig i Sverige eller utomlands helt enkelt för att jag inte vill det. Det är jag som startat gruppen och då (för typ fem år sedan) så fanns det ingen grupp som den. Nu finns ju det som sagt tusentals grupper men jag tror vi är en av de mest strikta. Till mångas förtret får man inte ens diskutera priser i kommentarerna eller påpeka att hunden är för gammal/för tjock/för dyr osv utan vi siktar på att det ska vara lätt att se annonserna och de som annonserar inte ska behöva bli påhoppade
 
Senast ändrad:
Läser tråden för tips.
Vi funderar ju på att omplacera Otis, men jag har känt mig lite tveksam till facebookgrupper osv. Kanske är det ändå inte ett så dumt alternativ.
Om det blir aktuellt, då kanske det finns lite mer specialinriktade grupper att vända sig till? Det finns tex grupper för vinthundar som omplaceras, rena vinthundsgrupper där det är ok att lägga ut omplaceringsannonser m.m. Något liknande borde ju kunna finnas för er. Då borde det ju kunna resultera i bättre svar än från de mer allmänna sidorna tänker jag.
 
Läser tråden för tips.
Vi funderar ju på att omplacera Otis, men jag har känt mig lite tveksam till facebookgrupper osv. Kanske är det ändå inte ett så dumt alternativ.

Vi funderade ju på att omplacera Tonto också, så att han skulle få bo som ensamhund, men har känt samma sak som dig, känns så himla svårt, funderade på att prata med folk på typ klubben om de visste någon som letade hund osv. men ja... Kommer ju dock inte att klara av det så han får vara kvar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 282
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 903
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 393
Senast: ainasoja
·
E
Hundavel & Ras Jag behöver verkligen hjälp, letat både här och på andra sidor men får inte riktigt min tröga hjärnma att fatta allt... Har nyligen...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp