Omriktat beteende?

Nordthor

Trådstartare
Vad vet/ anser ni om omriktat beteende? Är detta något som alla hundar kommer att "utveckla" om de inte får utlopp för vissa andra beteenden? (Lite svår att formulera mig här i brist på kunskap.)

Finns det något bra skrivet om detta som är läsvärt? Jag är väldigt nyfiken, och vill hemskt gärna lära mig mer! (Därav denna tråd.)

Har mycket funderingar kring ämnet så jag lär slänga in frågor efterhand.

//Nordthor
 
Sv: Omriktat beteende?

Det kan nog ske.
Jag skulle söka på böcker och artiklar av Per Jensen för att hitta nåt bra att läsa, om du vill läsa på svenska.
 
Sv: Omriktat beteende?

Jag håller med hemlig om Per Jensen.

Fast jag tror nog att ganska många hundar också väljer att liksom ta frustrationen innåt, så att du får inlärd hjälplöshet istället. Mycket svårare att se. Då föredrar jag alla gånger hunden som exploderar och verkar utåt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sv: Omriktat beteende?

Intressant. Om ytterligheterna är att antingen "självdö" eller bli kraftigt utåtagerande (fysisk), så är det sista att föredra, det tycker jag med.

Så fort jag får tag i en ordentlig dator ska jag se om jag hittar något av Jensen.

Först så trodde jag faktiskt att omriktat beteende var något medfött "fel", men det verkar ju som att det är något vi människor i allra högsta grad skapar efterhand. Sen kanske olika typer av hundar kan ha olika mycket tendens till att bli utåtagerande? (Tänker högt.)

Tack för svar! Ska bli spännande att komma vidare i min lilla infojakt!
 
Sv: Omriktat beteende?

Jag tror många hundar ackumulerar sin frustration av små bitar.
Tex, den får inte ha sina saker ifred, sen lämnas den ensam för länge, den får för lite aktivitet, sen kommer en skitgrej att den tex inte får gå fram till grannens pudel.
Alla saker för sig skulle hunden inte ha några problem med, den har kanske inte alls något emot grannes pudel, men allt ihopslaget gör att den ger sig på föraren då den ska hindra den från att närma i sig pudeln.
 
Sv: Omriktat beteende?

Jag funderade på om det kunde vara så med, men tänkte att det kanske var att förmänskliga hunden? Människor brukar ju ha ett "retglas" som fylls på efterhand, tillslut rinner det över och man blir förbannad (villket inte nödvändligtvis behöver drabba de personer/orättvisor det borde drabba).

Sen när jag funderar vidare på detta så borde ju massor av konstiga, i mänskliga ögon, felbeteenden från hundens sida gå under kategorin omriktat beteende. (Inte bara att gå mot föraren när måttet är rågat.)
 
Sv: Omriktat beteende?

Omriktade beteenden hör ihop med nerverna hos hunden. Bra nerver- få eller inga omriktade beteenden och följaktligen dåliga nerver- mycket omriktade beteenden. Nerverna styr hundens förmåga att handla ändamålsenligt, alltså "styra rätt".
 
Sv: Omriktat beteende?

Då bör det mao. gå att utläsa i hundens MH-test (och även föräldrardjurens?) om den har mer eller mindre "anlag" för omriktat beteende?

Anser du att ett omriktat beteende kan växa fram ur en exv. stökig/våldsam/orättvis uppfostran av hunden? (Nyfiken i en strut.)
 
Sv: Omriktat beteende?

Nervsidan hos en hund är nedärvd. Naturligtvis kan man lära en hund till en viss gräns att ändra beteende, men helt går det inte... Inte när det gäller omriktade beteenden.. Mh visar inte nervsidan speciellt väl. Dessutom handlar MH om unga och omogna hundar. MT och polisens L-test visar det bättre isåfall.
 
Sv: Omriktat beteende?

En i mina ögon, ganska vanlig feltolkning, är den stressade hunden som är "all over the place" anses ouppfostrad eller till och med dominant.
 
Jag är väl medveten om att tråden är gammal men lyfter den ändå eftersom det känns totalt onödigt att starta en ny tråd för min korta fråga.

Om man vill läsa mer om omriktade beteenden, är det Per Jensen man ska kika efter då? Finns det någon annan som också kan ha skrivit något läsvärt? :)
 
Jag är väl medveten om att tråden är gammal men lyfter den ändå eftersom det känns totalt onödigt att starta en ny tråd för min korta fråga.

Om man vill läsa mer om omriktade beteenden, är det Per Jensen man ska kika efter då? Finns det någon annan som också kan ha skrivit något läsvärt? :)
All litteratur som behandlar hundars egenskaper. Ingrid Tapper har också skrivit en del. Mentalitetsboken (Tapper, Blixt, Svartberg) och Freddy Worm Christiansen (Hundars och vargars beteende- myter och fakta).
Och en del av Per Jensen (tror inte allt tar upp egenskaper dock).
 
Min gammel-tik kan få omriktat beteende när hon inte kommer åt den där fula katten som dyker upp precis framför henne eller en igelkott. Hon kan gå igång så mycket att hon nyper min andra hund istället i ren frustration eftersom hon är kopplad och inte kommer åt den hon vill komma åt. Lätt irriterande, men mina andra hundar har inte brytt sig (inte Skalman och inte heller hans mamma Polly) - det blev dock inte lika väl mottaget i somras när jag hade en lånetik här som råkade ut för utbrottet.....:meh: Där fick jag passa, för annars blev det bråk vid sådana tillfällen.
Dock jäkligt svårt få bort det beteende på henne. Hon avskyt katter och igelkottar och dom ska bara ha stryk enligt henne.....
 
Min gammel-tik kan få omriktat beteende när hon inte kommer åt den där fula katten som dyker upp precis framför henne eller en igelkott. Hon kan gå igång så mycket att hon nyper min andra hund istället i ren frustration eftersom hon är kopplad och inte kommer åt den hon vill komma åt. Lätt irriterande, men mina andra hundar har inte brytt sig (inte Skalman och inte heller hans mamma Polly) - det blev dock inte lika väl mottaget i somras när jag hade en lånetik här som råkade ut för utbrottet.....:meh: Där fick jag passa, för annars blev det bråk vid sådana tillfällen.
Dock jäkligt svårt få bort det beteende på henne. Hon avskyt katter och igelkottar och dom ska bara ha stryk enligt henne.....

tänk om hon skulle komma åt en igelkott. Undrar vem det skulle vara värst för, henne eller igelkotten?
 
tänk om hon skulle komma åt en igelkott. Undrar vem det skulle vara värst för, henne eller igelkotten?
För henne då det hänt några gånger i min trädgård....
Hunden är liten och har för rasen ovanligt liten mun med små tänder. Hon gör bara sig själv illa på igelkottar och får taggar i käften. Hon blir förbannad för att "den gör illa henne" :banghead:
Min trädgård är dock så liten så dom få gånger det kommit in en igelkott, så har jag hört ganska omgående på ljudet från hunden vad det handlar om...och kan snabbt bryta
 
För henne då det hänt några gånger i min trädgård....
Hunden är liten och har för rasen ovanligt liten mun med små tänder. Hon gör bara sig själv illa på igelkottar och får taggar i käften. Hon blir förbannad för att "den gör illa henne" :banghead:
Min trädgård är dock så liten så dom få gånger det kommit in en igelkott, så har jag hört ganska omgående på ljudet från hunden vad det handlar om...och kan snabbt bryta
Skönt med liten hund i det fallet, Plexus reagerade likadant på igelkott - men det är en liten sak för en dobermann att ha ihjäl en igelkott.
Han blev överjävlig på det, och kunde dyka in i buskage när han var kopplad och klippa dem efter han lärt sig att de gjorde ont :(
 
Skönt med liten hund i det fallet, Plexus reagerade likadant på igelkott - men det är en liten sak för en dobermann att ha ihjäl en igelkott.
Han blev överjävlig på det, och kunde dyka in i buskage när han var kopplad och klippa dem efter han lärt sig att de gjorde ont :(
J fy, jag vet ju hur snabbt hon knäcker nacken på en sork - så hade hon bara kunnat hade hon gjort samma sak med en igelkott. Där blir hon terrier - kotten sticks och gör ont och Mini blir skitförbannad :cautious: Nu på äldre dar har hon dock börjat lyssna på mig, så jag kan stoppa henne med rösten när det lyckas komma in en kotte i trädgården - men jag får låta jäkligt arg....
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 784
Senast: machafuko
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 622
Senast: Badger
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 839
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp