Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I tråden där vi diskuterar frågan som TS här har brutit ut, problematiseras mycket riktigt frågeställningen.Jag tycker den här frågan är väldigt svår att besvara. I princip anser jag att brottslingar inget har att göra i vår lagstiftande församling, visst någon enstaka ordningsbot/fortkörningsbot är väl okej men sen, näpp. Problemet är att det samtidigt är en farlig väg att gå. Vi ser ju hur stater där du inte kan kandidera ifall du är dömd för brott konsekvent förföljer sina motståndare genom att se till att rättsväsendet plockar bort dem från banan med hjälp av skenprocesser.
Frågan är inte så enkel. Jag vill att mitt parti inte låter personer som begått grova brott att sitta med i vår lagstiftande församling. Samtidigt måste det också finnas en väg framåt när man sonat sitt brott.
Kan en person som mördat sitta i riksdagen? Nej, förmodligen inte.
Kan en person som snattat sitta i riksdagen? Ja, förmodligen.
Kan en person som döms för snatteri medans hen var riksdagsledamot sitta i riksdagen? Nej, förmodligen inte.
Jag tror att varje parti själva får bestämma kring det här och så får väljarna avgöra om man tycker att det är en rimlig gräns.
Vissa brott måste göra att man är diskvalificerad för att sitta i riksdagen. Och jag tycker att det är partiernas ansvar att hålla rent.Som de flesta andra varit inne på, det beror på.
Dels vad brottet handlade om, dels hur länge sedan det var. Men också vad personen har gjort sedan dess.
Jag kan exempelvis tänka mig att en person som tidigt i livet dömdes även för grov brottslighet, avtjänat sitt straff och sedan dess ägnat sitt liv åt tex. brottsförebyggande arbete inom området, rehabilitering av andra brottslingar eller liknande är en mycket bättre riksdagsledamot och representant för folket än andra ostraffade typer som sitter där idag.
Men ABSOLUT finns det brott som diskvalificerar en från framtida riksdagsarbete oavsett.
Ja, det är inte så att man bara "hamnar" i riksdagen. Partierna har nomineringsprcesser och möten där medlemmarna fatställer listan. Sedan beslutar väljarna, både genom att välja parti och genom att sätta kryssa på den kandidat de har mest förtroende för.Frågan är inte så enkel. Jag vill att mitt parti inte låter personer som begått grova brott att sitta med i vår lagstiftande församling. Samtidigt måste det också finnas en väg framåt när man sonat sitt brott.
Kan en person som mördat sitta i riksdagen? Nej, förmodligen inte.
Kan en person som snattat sitta i riksdagen? Ja, förmodligen.
Kan en person som döms för snatteri medans hen var riksdagsledamot sitta i riksdagen? Nej, förmodligen inte.
Jag tror att varje parti själva får bestämma kring det här och så får väljarna avgöra om man tycker att det är en rimlig gräns.
Vem är det?En av nuvarande ministrar blev ju dömd för grovt förtal för några år sen. Det kan ge 2 års fängelse, hon fick villkorligt.
Ebba Busch. Det är ju så omtalat att det inte finns någon risk för utpressning, exempelvis. Hur lämpligt det är att hon är minister får alltså regeringen avgöra (och i längden väljarna förstås).Vem är det?
Åh är det där med huset som hon ville köpa?Ebba Busch. Det är ju så omtalat att det inte finns någon risk för utpressning, exempelvis. Hur lämpligt det är att hon är minister får alltså regeringen avgöra (och i längden väljarna förstås).
Hon skrev på strafföreläggande, så hon är inte dömd i domstol.
It's complicated. Hon dömdes för förtal av hussäljarens advokat. Hennes hållning är dock att hon är oskyldig, så hon försöker äta kakan (få saken ur världen) och ha den kvar (inte behöva ta sitt ansvar).Åh är det där med huset som hon ville köpa?
Personligen hade jag varit mycket intresserad av hennes synpunkt på detta, även om hon skrev på ett strafföreläggande. Men nu är jag inte en av de som skulle rösta på henne eller hennes parti oavsett så jag har inte brytt mig om att ta reda på det.
It's complicated. Hon dömdes för förtal av hussäljarens advokat. Hennes hållning är dock att hon är oskyldig, så hon försöker äta kakan (få saken ur världen) och ha den kvar (inte behöva ta sitt ansvar).
Som sagt, inte min representant
Googlade och det var t.o.m grovt förtal. Vilket innebär att uppgiften var mycket kränkande (tex falska anklagelser om grova brott) och att hon ska ha agerat med särskild hänsynslöshet![]()
Jag vill inte ha brottslingar i Riksdagen, men jag vill inte heller ha något slags förbud mot det/registerutdrag.Angående fråga ur en annan tråd. Är ni ok med att ha brottslingar i Riksdagen ?