Omröstning om brootslingar i Riksdagen

Vill du ha brottslingar i Riksdagen ?

• Nej. rent register tack !

Röster: 9 13,4%
  • Nja. Hastighetsböter är väl ok

Röster: 41 61,2%
  • Mnja, har de bara inte suttit i fängelse (eller begår brott som ger fängelse) är det ok

Röster: 7 10,4%
  • Ja, så länge det inte handlar om grov brottslighet, som mord

Röster: 4 6,0%
  • Ja det spelar ingen roll vad de gjort, alla ska kunna representeras

Röster: 4 6,0%
  • Ingen åsikt

Röster: 2 3,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    67
Utöver alla kloka svar som redan finns i tråden.

Jag kan tänka mig att det skulle finnas någon representant som man gillar som har protesterat så pass att de blivit arresterade, eller liknande grejer med politiska motiv som man skulle gilla just pga deras driv och fokus på ämnen som man själv gillar.

Misshandel är min gräns där, våld som man utför med politiska motiv hör inte hemma i riksdagen.
Tänker att misshandel inte är en fast gräns för mig. Jag har stött på historier om hur tex en kvinna som slagit en person som försökt våldta henne och blivit straffad för övervåld, misshandel.

Tänker att spioneri sannolikt är en ganska fast gräns hos mig.

Tänker att misshandel inte är en fast gräns för mig. Jag har stött på historier om hur tex en kvinna som slagit en person som försökt våldta henne och blivit straffad för övervåld, misshandel.

Bemärk att jag skrev våld med politiska motiv, tex i ett protest tåg. Jag menade just det, och inte annat som i ditt exempel.

Spioneri och förräderi skrev jag först i ett tidigare inlägg men tyckte att det borde vara rätt självklart så jag tog bort dem då finansmarknadsbrott lät så futtigt i jämförelse med tanke på hur viktigt jag tycker att det är 😅

Jag vill inte ha brottslingar i Riksdagen, men jag vill inte heller ha något slags förbud mot det/registerutdrag.

Det duger som idag, att de avgår själva när det upptäckts och om de begått något allvarligt sitter de ju i fängelse.
*hostEbbaBuschhost*
:angel:

Kom på en grej till förutom finansmarknadsbrott, mutbrott!

Ja, jag tar ekobrott bland politiker nästan allvarligare än våldsbrott. Detta för att ekobrott är troligen betydligt vanligare och högst troligt finns redan inom riksdagen.

Jag är inte lika orolig för att en mördare skulle bli riksdagsman än en som har tagit emot mutor tidigare.

Göran Persson fastnade ju till och med på bild när han snattade i en godisbutik, hade det varit en 15-åring hade inte butiksägaren bjudit på godis utan anmält istället.

Jag tycker att det minsta man kan kräva är likhet inför lagen. :meh:

Kom på en grej till förutom finansmarknadsbrott, mutbrott!

Ja, jag tar ekobrott bland politiker nästan allvarligare än våldsbrott. Detta för att ekobrott är troligen betydligt vanligare och högst troligt finns redan inom riksdagen.

Jag är inte lika orolig för att en mördare skulle bli riksdagsman än en som har tagit emot mutor tidigare.

EKO brott verkar ju vara rätt gängse i riksdagen. Med alla ministrar och representanter som inte redovisar sina aktieinnehav och styrelseuppdrag. Särskild vanligt på högersidan i politiken verkar det som. Sedan sitter de i utskott som rör just deras sfär av ekonomiska intressen.

EKO brott verkar ju vara rätt gängse i riksdagen. Med alla ministrar och representanter som inte redovisar sina aktieinnehav och styrelseuppdrag. Särskild vanligt på högersidan i politiken verkar det som. Sedan sitter de i utskott som rör just deras sfär av ekonomiska intressen.
Precis, därför tar jag det allvarligt. Har man t.o.m dömts för det så har det uppenbarligen gått så långt och begåtts så mycket att bevisen ligger på hög - då hör man verkligen inte hemma i riksdagen.
Det är ju, som du säger, redan så vanligt där, vi behöver inga flera såna typer där :meh:

Jag tycker t.ex. att Ebba Busch har diskvalificerat sig gällande riksdag och regering.

Nu vet jag en hel del om bakgrunden kring huset i fråga och det färgar mig så klart.
Men att ha det dåliga omdömet att förtala ett juridiskt ombud tycker jag gör henne helt olämplig.

Det var ju en kvinna som dömdes för att ha varit narkotikapåverkad.
Anledningen: Hon blev drogad och våldtagen. :rage:
Vet inte om det överklagades.

Mm onekligen, det verkar som att Pourmokhtaris andreman Daniel Westlen hade stora intressen i fossilgas och regeringen har stöttat och underlättat för just det företaget trots att det är mot våra klimatåtaganden.

https://klimatgranskaren.se/just-nu-klimatministerns-narmaste-man-ager-aktier-i-fossilgas/

Nu står det klart att klimatministerns närmste man, statssekreteraren Daniel Westlén, äger aktier i Siemens Energy. Westlén fungerar i praktiken som klimatministerns tyngste förhandlare i regeringskansliet och har en nyckelroll när ärenden av den här typen bereds mellan departementen.

På enkel svenska: Skattebetalarnas pengar kan nu användas för att säkra upp en investeringar i fossilgas som kommer orsaka enorma koldioxidutsläpp. Och en av klimatministerns närmsta medarbetare, som har nyckelroll i regeringskansliets interna beredningsprocess, har egna ekonomiska intressen i frågan.

Och regeringen valde att underlätta för företaget.
https://www.dn.se/sverige/regeringe...ilexport-efter-lobbykampanj-fran-energibolag/

Enligt flera experter som DN pratat med strider regeringens beslut mot Sveriges löften i de internationella klimatförhandlingarna. 2019 fattade den dåvarande rödgröna regeringen beslut om att Sverige skulle sluta stötta fossilexport, förutom i mycket stramt reglerade undantagsfall. Vid klimatmötet i Glasgow 2021 var Sverige ett av de första länderna att ingå i en global allians för att fasa ut exportstöd till fossila verksamheter.

Det finns tydligen massor av oljepengar in i regeringen från Exxon. Via Timbro, där många i regeringen jobbade tidigare
https://supermiljobloggen.se/nyhete...on-inflytande-over-moderaternas-miljopolitik/

Här står lite om hur tydligen M svängde till att bli negativa i klimatfrågan efter att det hade drösat in så mycket Exxonpengar.

Överhuvud taget verkade många av dem ha en hel mängd aktiehandel, vilket de borde vara försiktiga med.

Liknande trådar

• Miljö- och klimatpolitik
  • Svensk politik 5
  • Bukes bokcirkel!
  • Småland = södra Sveriges Norrland?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka