omskärelse...

tanten

Trådstartare
Efter debatt och beslut på Centerstämman så har manlig omskärelse diskuterats både bland vänner och i media.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det finns argument både för och emot.

Beslutet på stämman innebär alltså nej till omskärelse på barn. Att en individ ska vara stor nog att fatta det beslutet själv.

Nån som har lust att diskutera?
 
Ursäkta en semestrande men visst kom de fram till att de vill ha förbud?

Rätt tycker jag, isåfall. Jag fattar att det finns en fråga om religionsfrihet här men - använda kniven på friska barn som inte själva får ett ord med i laget ...
Förbud mot omskärelse på barn. Inte generellt förbud - självklart inte.

Det är just det. Barnet har ingen talan nu. Och ingen religionsfrihet.

Någon skrev att det skulle bli omöjligt att leva som muslim eller jude i Sverige då. Det argumentet kan jag inte fatta. Men jag kan begripa att det väcker oro hos troende av de religionerna.

Har hört argumenten om att omskurna penisar innebär färre sexuellt överförbara sjukdomar. Men barn har ju inte sex...
 
Det är inte samma sak eller ger samma resultat, inte ens jämförbart enligt mig.

Den mildaste varianten av könsstympning av flickor (prickning) bör vara fullt jämförbar med könsstympning av pojkar. Men det har vi nolltolerans mot. Då tas det inte hänsyn till religionsfrihet då man frikopplat det helt från religion och menar att det är kulturellt... vilket inte könsstympning av pojkar är?
 
Jättemånga män är ju omskurna. Muslimer, judar, väldigt många amerikaner oavsett religion. Till exempel.
Och?

Min fråga är - ska vi tillåta det mot barn eller ska man vänta tills individen är mogen att fatta ett eget beslut?

Det handlar ju inte om omskärelsen i sig, utan om detta att man skär i ett barns kropp utan att det har en möjlighet att själv få välja.
 
Och?

Min fråga är - ska vi tillåta det mot barn eller ska man vänta tills individen är mogen att fatta ett eget beslut?

Det handlar ju inte om omskärelsen i sig, utan om detta att man skär i ett barns kropp utan att det har en möjlighet att själv få välja.
Jag vet inte.

Religionsfrihet är viktigt. Judar och muslimer pratar ju om omskärelsen som ett tecken på förbundet med gud.

Omskurna män verkar inte missnöjda, mig bekant.

Jag befarar alltid i såna här frågor, att bakomliggande motiv handlar om svårigheter för en vit majoritetsbefolkning att hantera islam och invandrin etc.

Om det kom en stor rörelse eller röst av omskurna män, som var mot det, skulle jag lyssna på dem.
 
Jag kommer aldrig att tycka det är ok med obefogade kirurgiska ingrepp på barn. Religionsfrihet absolut men barnen har inte en chans att välja själva och därför ska det vara förbjudet.

Mina föräldrar lät mig bli döpt. Det har jag inga som helst problem med eftersom det inte är något permanent. Jag gick ur kyrkan när jag kom fram till att kristendomen inte är något för mig. En omskärelse går inte att göra ogjord.
 
Vi har idag en lag som säger att könsstympning, omskärelse, oavsett omfattning är ett mycket allvarligt brott som ger fängelse på mellan två och fyra år, i grövre fall upp till tio år (vilket är samma som för dråp!).

Men enbart om det gäller flickor - pojkar anses tydligen inte värda något. Så könsneutral är lagen.

Beslutet som togs på centerstämman var helt rätt - återstå bara att se hur ledningen inom centern som var helt emot beslutet följer upp det stämman bestämde. Gruppledaren gav väldigt tvetydiga signaler när han intervjuades efteråt.
 
Jag kommer aldrig att tycka det är ok med obefogade kirurgiska ingrepp på barn. Religionsfrihet absolut men barnen har inte en chans att välja själva och därför ska det vara förbjudet.

Mina föräldrar lät mig bli döpt. Det har jag inga som helst problem med eftersom det inte är något permanent. Jag gick ur kyrkan när jag kom fram till att kristendomen inte är något för mig. En omskärelse går inte att göra ogjord.
Ungefär så känner jag det också.

Samtidigt har jag den största respekt för religion. Är själv ateist men har troende i min närhet och har omgetts av muslimer i min yrkesroll. Jag kan inte komma med argument som håller teologiskt. Är för okunnig. Samtidigt som alla religioner har texter och ritualer som omformats med tiden.

Det är min instinkt och mina värderingar som protesterar mot att skära i barn.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 942
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 109
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp