omskärelse...

Just det där skavande vi:et, var alltså ett vi som ingick i ett inlägg som jag citerade. Och som skavde för mig.

Jag vill gärna att vi, tillsammans, klarar att utveckla uråldriga ritualer till att inte innehålla övergrepp mot minderåriga. Oavsett ursprung.

I ett samhälle där majoriteten friterar småpojkar skulle jag såklart vilja behålla min frihet att låta bli att medverka. Krävs det religionsfrihet skulle jag ange det.
 
Jo, så klart. Men det skulle ju ha stor betydelse vilken övrig politik det hängde ihop med. Rätt många sorters integrationspolitik (eller vad vi ska kalla den) som vi har sett som både politiska förslag och politisk verklighet, hotar även den ungefär samma barns integritet. Vilka vi pratar på vilket sätt och presenterar vilken ideologi, har betydelse för hur jag ser på snart sagt alla sakpolitiska förslag. Det kan jag inte vara ensam om.

Med tanke på hur politiken på integrationens och immigrationens område ser ut i Europa för närvarande, känner jag mig inte särskilt lugn när politiska frågor pekar ut etniska/religiösa minoriteter.

Jag tänker att det är bra att peka ut och värna minderårigas rättigheter, men det finns nog få frågor som inte kan kapas av andra intressen.
 
Jo, så klart. Men det skulle ju ha stor betydelse vilken övrig politik det hängde ihop med. Rätt många sorters integrationspolitik (eller vad vi ska kalla den) som vi har sett som både politiska förslag och politisk verklighet, hotar även den ungefär samma barns integritet. Vilka vi pratar på vilket sätt och presenterar vilken ideologi, har betydelse för hur jag ser på snart sagt alla sakpolitiska förslag. Det kan jag inte vara ensam om.

Med tanke på hur politiken på integrationens och immigrationens område ser ut i Europa för närvarande, känner jag mig inte särskilt lugn när politiska frågor pekar ut etniska/religiösa minoriteter.
Alltså, vissa sorters politiska förslag - som man vid en första titt kan gilla - är oftare inflätade i en ideologi som man inte kan gilla, än andra sorters politiska förslag.
 
Jag vill gärna att vi, tillsammans, klarar att utveckla uråldriga ritualer till att inte innehålla övergrepp mot minderåriga. Oavsett ursprung.

I ett samhälle där majoriteten friterar småpojkar skulle jag såklart vilja behålla min frihet att låta bli att medverka. Krävs det religionsfrihet skulle jag ange det.
Finns inte mycket att invända mot där.
 
Alltså, vissa sorters politiska förslag - som man vid en första titt kan gilla - är oftare inflätade i en ideologi som man inte kan gilla, än andra sorters politiska förslag.

Du menar alltså att SDs högljudda bifall inte beror på ett ömt värnande om nästa generations judiska män?

Jag som bara väntar på att SD ska föreslå risk för omskärelse som giltigt flyktingskäl till Sverige, för att värna de små.
 
Om vi ska ta ett existerande exempel på ett ingrepp som utförs på barn av religiösa skäl, visserligen inte HELT irreversibelt men klart närmare omskärelse än örhängen:

Låt oss säga att Sverige skulle ta emot en samling egyptiska kopter som flytt hit pga den förföljelse de måste utstå. De har en mycket gammal, religiös sedvänja att man ska ha ett kors tatuerat på handleden, vilket ofta görs redan på små barn. Skulle detta vara accepterat?

Visa bifogad fil 37587

Om jag själv ska spinna vidare på mitt exempel ser jag bara två vägar att gå. Antingen lagstifta mot tatuering av minderåriga/barn under en viss ålder(vilket så vitt jag vet inte finns för tillfället) eller att man uttryckligen tillåter det men med krav på t ex bedövning av utbildad sjukvårdspersonal. Själv anser ju jag att föräldrar inte ska kunna bestämma om icke medicinskt motiverade ingrepp på sina barns kroppar, så jag skulle nog tycka att en lagstiftning där man förbjuder tatuering av minderåriga, åtminstone under en viss ålder(t ex 15-16) vore rätt.
 
Nej det var faktiskt en seriös fråga.

Fast då kanske du borde, mer inbjudande, ha frågat var gränsen går? Inte tolkat ”omskärelse är ingen big deal” som att allt är ingen big deal, för det fanns det väl inte ens en antydan till i inlägget du svarade på?
 
Nej det var faktiskt en seriös fråga.
Då kan jag som inte deltagit i diskussionen men har läst hela tråden försöka svara på din 'seriösa fråga'.
Det är väldigt svårt att föra en diskussion med någon som läser inlägg som fan läser bibeln. Ingen har i något inlägg i denna tråd ens antytt det du skriver så din fråga blir bara insinuerande och oförskämd.
 
Fast då kanske du borde, mer inbjudande, ha frågat var gränsen går? Inte tolkat ”omskärelse är ingen big deal” som att allt är ingen big deal, för det fanns det väl inte ens en antydan till i inlägget du svarade på?
Det borde jag definitivt gjort, i mitt huvud var det glasklart att jag menade hur man drar en gräns men det blev väldigt dåligt formulerat av mig :o
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 942
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 109
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp