Omskola ponny - igen

Smulan75

Trådstartare
Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar över.

Självklart ska jag ta hjälp av en erfaren westerntränare och har siktat in mig på ett ställe där jag även var och red en "prova på" och blev minst sagt intresserad.

Jag har ett Russ som jag, dottern och ett par småtjejer rider på. Jag har även börjat köra henne. Men tror att hon skulle passa väldigt bra för western. Hon har naturlig fallenhet för jogg i sig, iallafall i trav ;) Hon är "traditionellt riden" mest i skogen innan jag köpte henne för snart ett år sen. Anledningen till att jag vill prova att omskola henne är som sagt var att jag tror att hon skulle passa bättre att ridas à la western i ett lägre grundtempo och att westernridningen även skulle kunna tillföra lite mer utmaningar till min dotter som tycker det är ganska "tråkigt" med "klassisk dressyr". I framtiden kan jag tänka mig att lite trailträningar/tävlingar. Sen är jag ju grymt sugen på att prova på kofösning - men det ligger långt fram i tiden.

Fråga 1. Behöver man köpa westernutrustning för att börja skola om? eller kan man rida western med vanlig engelsk utrustning till att börja med innan man är säker på om man vill satsa fullt ut?

Fråga 2. Tror ni att hon blir förvirrad av att man både rider engelsk dressyr, kör och även börjar träna western? Ska man befästa de två första innan man ger sig in på ett tredje område? hon är en ganska smart och läraktig liten ponny - både på gott och ont men har inte så mycket "ponny" fasoner för sig. Jag vet ganska säkert att de två medryttarna som rider henne varsin dag i veckan vill fortsätta rida "engelskt" och till våren förhoppningvis komma igång och hoppa henne. Ni som utövar flera grenar/inriktningar med eran westernhäst hur har ni gjort?
 
Sv: Omskola ponny - igen

personligen tycker jag inte att man ska ge sig på att skola om en häst till westernhäst om man inte har kunskap själv. det spelar liksom ingen roll att man har hjälp av en tränare. Om du inte kan tillräckligt själv så är det helt omöjligt att lära hästen.

Körning och western går att blanda för, hästen förstår den stora skillnaden när en vagn sitter på. Men western och dressyr skulle jag personligen aldrig blanda. Enligt mig är dressyr och western så vitt skilda saker att hästen kommer bli förvirrad när du ena dagen vill att hästen söker stöd i bettet och andra dagen vill att hästen ska gå på lös tygel i form.

Western sitter inte i utrustningen, så visst kan man rida med vad som helst, men just delade tyglar brukar man rekomendera att man byter till eftersom det tar ett tag att lära sig hantera
 
Sv: Omskola ponny - igen

Jag red både hoppning, dressyr, western och working equitation på min Lipizzaner och det var inga som helst problem, visst, vill man gå riktigt långt så måste man kanske "renodla" lite mer men är man nöjd med att köra på hobbynivå, träningar mindre tävlingar osv så ser jag inga problem i att ha flera inriktningar. Just där kan det dock underlätta att ha olika utrustning beroende på vad du ska träna för dagen för att hästen lättare ska kunna skilja, åtminstone i början. Behöver inte vara någon större skillnad egentligen. Jag hade Tex Aachen nosgrimma när vi hoppade, tränsbett/kandar till dressyr, cavason/stång eller bara fast stång med rulle till WE och sen hade jag Billy Allen stång när jag red western. Hade aldrig några som helst problem med att han "blandade ihop" grenarna.

Sen kan jag delvis hålla med föregående om att det är svårt att skola om när man själv inte är jätte insatt i grenen men det är inte omöjligt. Ta hjälp av en duktig tränare och träna ofta, kanske 1-2 ggr i veckan för denne i början, läs allt du kan hitta i böcker/internet. Är man i grund och botten en skicklig hästmänniska som är lyhörd så kan man ofta få fram bra resultat vilken gren man än ger sig in på. Det är bara att ge det tid och tålamod och ta till sig all kunskap man kan och sen sålla ut vad man tror sig ha nytta av :) lycka till!
 
Sv: Omskola ponny - igen

Jag tycker att du överdriver skillnaderna.
Den här ponnyn är mest riden i skogen, inte så utbildad. Det går säkert bra att tillsammans med en kunnig tränare skola om den till western.
Trail nämns i trådstarten och det är en kul gren som nog kan passa en ponny.

Det där med lös tygel: jo visst, målet är att ha mycket lätt munkontakt med hästen. Men på rimligt grundläggande nivå sitter man ju inte på lös tygel inom western heller. Det är en lång utbildningstrappa!
Först ska hästen förstå grunderna, sedan bli stark nog för att så småningom betslas upp till stång och enhandsfattning.
Så småningom.

Jag ser inga problem med att kombinera dressyr upp till åtminstone LA/MSV med western upp till C/B-nivå (har en sådan häst, han är dock relativt ung och långt från färdigutbildad i någon disciplin; har godkänt resultat på LA dressyr och som bäst 5:e placering i B-reining och 6:e plats på WH B).

Kossor: antagligen inte på ett russ eftersom hästen måste vara minst 140cm hög för att få jobba på kor - åtminstone på tävling.
 
Sv: Omskola ponny - igen

Tack för alla svar! kul att höra att ni inte tror att det är helt dumdristigt :) som sagt var jag utövar alla grenar på ganska låg nivå än så länge och har inga tävlingsambitioner. Jag är väl lite för spontan ibland och gillar att prova på nytt.

Jag ska se till att ringa min ev blivande westerntränare och prata med dem och se vad de tycker.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp