Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Omskolning av kallblodstravare

Quinnie

Trådstartare
Hej! Jag rider en 5 årig kallblodstravare ca 3 gånger i veckan. Hon är väldigt snäll i temperamentet men så fort man kommer upp blir försvinner bromsen nästan helt. Hon kan ibland trava helt lugnt med tar man då i tygeln drar hon iväg. Jag håller henne aldrig hårt i munnen men vill ju kunna ha någon typ av kontakt. Hon tar däremot galoppfattningarna bra men drar iväg i ett hiskeligt fort tempo, så att det knappt går att stanna.
Vill få henne att ta denna energi som hon fokuserar på framåt med till att stärka henne. Hur gör jag?

Kan även tillägga att ägaren mest rider ut och att jag tyvärr inte har tillgång till en tränare.

Jätte viktigt med tränare, hade det varit min häst hade jag endast skritta med övergångar till trav.

Min tränare gav ett kanon tips, att man skulle tänka i skritt att man nästan skulle göra halt. I trav att man skulle gå över i skritt osv. Fungerade väldigt bra på min heta travare. :)

Att hon galopperar fort beror oftast på att de inte är starka nog för att samla sig.

Men själva galoppfattningen i sig är en stärkande övning. Så att öva på att fatta galopp och att göra tempoväxlingar mellan alla tre gångarterna kommer göra henne både starkare och lydigare och mer känslig för dina hjälper 🙃

Är hon körd? I så fall brukar röstkommando fungera bra. Min erfarenhet av kallblodstravare är att de vill göra rätt men de kan lätt bli lite överambitiösa. Om hon är tränad för trav så är hon lärd att fort är = bra. Rid kortare pass i skritt och trav där du fokuserar på att hon ska vara lugn. Använd rösten (woo för minska och ptroo för att sakta av) och beröm mycket när hon gör rätt. Lugnar hon sig när hon får skritta på lång tygel? Många skrittpauser är i så fall ett bra sätt att behålla lugnet. Målet är att arbeta tillsammans med henne så att ni inte hamnar i dragkamp. Galoppen tycker jag att du ska lägga åt sidan tills du har koll på övergång mellan trav och skritt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
31
· Visningar
1 426
Ridning Jag har börjat rida ett sto, hon hade inte varit igång på några veckor så vi tog det lugnt i början och jag har även longerat henne ex...
Svar
3
· Visningar
543
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
204
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?