Omskolning av kallblodstravare

Quinnie

Trådstartare
Hej! Jag rider en 5 årig kallblodstravare ca 3 gånger i veckan. Hon är väldigt snäll i temperamentet men så fort man kommer upp blir försvinner bromsen nästan helt. Hon kan ibland trava helt lugnt med tar man då i tygeln drar hon iväg. Jag håller henne aldrig hårt i munnen men vill ju kunna ha någon typ av kontakt. Hon tar däremot galoppfattningarna bra men drar iväg i ett hiskeligt fort tempo, så att det knappt går att stanna.
Vill få henne att ta denna energi som hon fokuserar på framåt med till att stärka henne. Hur gör jag?

Kan även tillägga att ägaren mest rider ut och att jag tyvärr inte har tillgång till en tränare.
 
Kan du inte ordna så att en tränare kommer ut? Hästen är ju bara 5 år och under utbildning, så det är viktigt att det blir rätt. :)
 
Jätte viktigt med tränare, hade det varit min häst hade jag endast skritta med övergångar till trav.

Min tränare gav ett kanon tips, att man skulle tänka i skritt att man nästan skulle göra halt. I trav att man skulle gå över i skritt osv. Fungerade väldigt bra på min heta travare. :)
 
Att hon galopperar fort beror oftast på att de inte är starka nog för att samla sig.

Men själva galoppfattningen i sig är en stärkande övning. Så att öva på att fatta galopp och att göra tempoväxlingar mellan alla tre gångarterna kommer göra henne både starkare och lydigare och mer känslig för dina hjälper 🙃
 
Är hon körd? I så fall brukar röstkommando fungera bra. Min erfarenhet av kallblodstravare är att de vill göra rätt men de kan lätt bli lite överambitiösa. Om hon är tränad för trav så är hon lärd att fort är = bra. Rid kortare pass i skritt och trav där du fokuserar på att hon ska vara lugn. Använd rösten (woo för minska och ptroo för att sakta av) och beröm mycket när hon gör rätt. Lugnar hon sig när hon får skritta på lång tygel? Många skrittpauser är i så fall ett bra sätt att behålla lugnet. Målet är att arbeta tillsammans med henne så att ni inte hamnar i dragkamp. Galoppen tycker jag att du ska lägga åt sidan tills du har koll på övergång mellan trav och skritt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en 5 årig kallblodstravare, han är hetare än lava och vissa dagar är det fingertoppskänsla då jag rider på dynamit som exploderar vid minsta felsteg. Vi gör allt i skritt, möjligtvis i trav om det är en bra dag (om inte rövbjörn bestämt sig för att han ska agera galoppör på Jägersro. Då har inte människan på ryggen någon talan då rövbjörn enhälligt tar egna beslut. Oerhört egoistisk, jag vet.)

Att jobba med övergångar, tempoväxlingar, och framförallt markbommar har vår instruktör sagt är bra grejer. Vi kämpar på, men det går trögt. Min lägger gärna i den 8:e växeln direkt och blir både stark och stum. Men någon dag kanske det plötsligt vänder och rövbjörn inser vad han ska ha sin människa till mer än mat.

peppande va? 😂

Mvh dålig dag i stallet
 
När vi tog hem vår nybehandlade kallblodstravare från tränaren, så hade jag haft en utmärkt dialog med vår veterinär. Så det var sagt att jag skulle lägga 6 månader på att skritta (tråkigt som fan men nödvändigt). I detta arbete som dessutom var till för att rakrikta så fick han direkt lära sig skänkelvikningar, öppnor och slutor.

Hans broms har alltid varit bra men han är åt det hetare hållet så han blir lätt spänd och att därifrån komma till avslappning är vissa dagar svårt. En del dagar efter jag galopperat kan skritt vara en helt okänd företeelse. Eller så skrittar han 3 steg i taget, börjar takta och jag bromsar och får tre skrittsteg och så börjar det om igen.

Efter att ha varit riden nu i 4 år så är det nog as good as i gets, åtminstone med mig som ryttare.
 
När vi tog hem vår nybehandlade kallblodstravare från tränaren, så hade jag haft en utmärkt dialog med vår veterinär. Så det var sagt att jag skulle lägga 6 månader på att skritta (tråkigt som fan men nödvändigt). I detta arbete som dessutom var till för att rakrikta så fick han direkt lära sig skänkelvikningar, öppnor och slutor.

Hans broms har alltid varit bra men han är åt det hetare hållet så han blir lätt spänd och att därifrån komma till avslappning är vissa dagar svårt. En del dagar efter jag galopperat kan skritt vara en helt okänd företeelse. Eller så skrittar han 3 steg i taget, börjar takta och jag bromsar och får tre skrittsteg och så börjar det om igen.

Efter att ha varit riden nu i 4 år så är det nog as good as i gets, åtminstone med mig som ryttare.
Jag glömde slutklämmen, att kunna böja och flytta hästen är ett bra sätt att hålla den uppmärksam och få ner tempot.
 
Hej! Jag rider en 5 årig kallblodstravare ca 3 gånger i veckan. Hon är väldigt snäll i temperamentet men så fort man kommer upp blir försvinner bromsen nästan helt. Hon kan ibland trava helt lugnt med tar man då i tygeln drar hon iväg. Jag håller henne aldrig hårt i munnen men vill ju kunna ha någon typ av kontakt. Hon tar däremot galoppfattningarna bra men drar iväg i ett hiskeligt fort tempo, så att det knappt går att stanna.
Vill få henne att ta denna energi som hon fokuserar på framåt med till att stärka henne. Hur gör jag?

Kan även tillägga att ägaren mest rider ut och att jag tyvärr inte har tillgång till en tränare.
Det är nog bara till att träna på hur en har kontakt med hästen utan bettet. Det finns det många som visar på filmer o dylikt. Lättare att koda om sig själv än hästen.
 
Är hon körd? I så fall brukar röstkommando fungera bra. Min erfarenhet av kallblodstravare är att de vill göra rätt men de kan lätt bli lite överambitiösa. Om hon är tränad för trav så är hon lärd att fort är = bra. Rid kortare pass i skritt och trav där du fokuserar på att hon ska vara lugn. Använd rösten (woo för minska och ptroo för att sakta av) och beröm mycket när hon gör rätt. Lugnar hon sig när hon får skritta på lång tygel? Många skrittpauser är i så fall ett bra sätt att behålla lugnet. Målet är att arbeta tillsammans med henne så att ni inte hamnar i dragkamp. Galoppen tycker jag att du ska lägga åt sidan tills du har koll på övergång mellan trav och skritt.

Haha kom att tänka på min medryttare som fick en riktigt aha-upplevelse när hon var o körde med mig o vår kallblodstravarfröken som också är åt hetare hållet. Hon hade försökt lugna genom att hyscha "sssccchhh" vilket jag använder för att trava. :P Så inte konstigt att det inte hjälpte så mycket. ;)

Men whoooo o ptro funkar fint.
 
Hej! Jag rider en 5 årig kallblodstravare ca 3 gånger i veckan. Hon är väldigt snäll i temperamentet men så fort man kommer upp blir försvinner bromsen nästan helt. Hon kan ibland trava helt lugnt med tar man då i tygeln drar hon iväg. Jag håller henne aldrig hårt i munnen men vill ju kunna ha någon typ av kontakt. Hon tar däremot galoppfattningarna bra men drar iväg i ett hiskeligt fort tempo, så att det knappt går att stanna.
Vill få henne att ta denna energi som hon fokuserar på framåt med till att stärka henne. Hur gör jag?

Kan även tillägga att ägaren mest rider ut och att jag tyvärr inte har tillgång till en tränare.
Upplevde samma sak med min travare, då hjälpte det att rida bettlöst en period.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp