Omskolning av travare

Hästägare

Trådstartare
Jag har en travhäst som är under inskolning för att bli ridhäst.
Han har varit helt låst i ena sidan i frampartiet och har därför lagt över tyngden .mm

Finns de någon som har bra tips på hur man tränar en travare ex. Med galoppen eller trava sakta??

Bomba med tips
 
Rider för tränare men tycker inte han utvecklas då han inte klarar av att bygga muskler.

någon som har ett bra tips till grunden, hur högt ska man jobba med honom och vad är enklaste sättet?
 
Jag har en travhäst som är under inskolning för att bli ridhäst.
Han har varit helt låst i ena sidan i frampartiet och har därför lagt över tyngden .mm

Finns de någon som har bra tips på hur man tränar en travare ex. Med galoppen eller trava sakta??

Bomba med tips
Har du alltså den här hästen, och den triangelmärkta hopphäst du skrev om i en annan tråd?

Du beskrev i den tråden att du har en duktig tränare. Den personen har tusen gånger större möjligheter att ge dig råd om att bygga upp travaren än vad alla här på forumet har. Vad säger tränaren?
 
Få hästen hältutredd av veterinär så att det inte ligger någon skada bakom det där "låsta" och ojämna i framdelen

Se över foderstaten (grovfoderanalys + beräkning) så att hästen har något att bygga muskler av

Ta hjälp av tränare med ridningen. Får du ingen utveckling med nuvarande tränare kanske du behöver komplettera med att rida någon annan, alternativt byta helt.
 
Rider för tränare men tycker inte han utvecklas då han inte klarar av att bygga muskler.

någon som har ett bra tips till grunden, hur högt ska man jobba med honom och vad är enklaste sättet?
Jag förstår inte din fråga ”hur högt ska man jobba honom”. Jag hade tränat en sådan häst mycket från marken, den skall slippa att ha en ryttare på ryggen medans den ställer om sin balans från att springa fort till att röra sig mer långsamt.
 
Rider för tränare men tycker inte han utvecklas då han inte klarar av att bygga muskler.
Om hästen inte bygger muskler är det något som är väldigt fel. Ta hästen till en veterinär för att utesluta skada/sjukdom (speciellt med tanke på att du upplever honom som låst i framdelen, det kan bero på att han har ont) och se över foderstaten med hjälp av en kunnig person.
 
Jag har en travhäst som är under inskolning för att bli ridhäst.
Han har varit helt låst i ena sidan i frampartiet och har därför lagt över tyngden .mm

Finns de någon som har bra tips på hur man tränar en travare ex. Med galoppen eller trava sakta??

Bomba med tips
Rid ut i skogen och bygg upp din häst. Att trampa över stock och sten, upp och ner för backar ute naturen i skritt på halvlånga tyglar är förlösande övningar för de flesta hästar.
 
Vad säger tränare om hästens låsning?
Kan mycket väl vara så att hästen behöver kollas först av veterinär och sen av equterapeft för att man ska veta att hästen är fräsch innan man börjar jobba den.

Skulle tips att börja om från grunden som med en unghäst, markarbete där man inte rider utan låter hästen bygga upp sig, och varierar med ute ritt i skogen för variation och mjukgöra kroppen. Även ha förståelse att hästen är avlad för trav och därför kommer behöva mer jobb och tid än en häst som är avlad för ridning.
 
Min tränare arbetar inte med travare!!
Vi har kommit ganska långt men de börjar gå segare nu
Varför inte?
Hur länge har den gått som ridhäst? När fick den en längre vila sist? Min travare tog sig nästan 3 år innan vi kom till galoppen ordentligt. Det tar jätte lång tid, vill ha en ridhäst snabbt har du valt fel ras😅
Skaffa en tränare som vill hjälpa dig med din häst.
 
Min tränare arbetar inte med travare!!
Vi har kommit ganska långt men de börjar gå segare nu
Konstigt synsätt från tränaren. Jag har ridit för fd landslagsryttare i dressyr med min kallblodstravare, det var inga konstigheter och jag fick väldigt bra hjälp.
Ta hjälp av någon tränare som faktiskt vill hjälpa dig.

Jag har arbetat min mycket med rakriktning/ställning/böjning så jag kan placera alla kroppsdelar där jag vill ha dom och lagt ner mycket arbete för få en väl fungerande broms. Men min red jag mycket dressyrarbete på redan under tiden han tävlade för att underhålla hans kropp på bästa sätt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 472
Senast: Blåabär
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp