Omstoppning av sadel

skogstomten

Trådstartare
När ska man behöva stoppa om en sadel?
Ja alltså nu menar jag inte om den är otillfredställande i stoppning, för då är det ju självklart. Men innan, behövs det? (ovetande ja :()

Har fått lite olika bud,

dom jag köpte sadeln av säger; du borde ha stoppat om den efter 3 månader (då var den verkligen inte dålig i stoppningen)

Hon som vi pratade med hos grossisten för det märket säger; du skulle ha stoppat om den efter 6 månader hm.

Ska man behöva stoppa om en så ny sadel?

Lämnade in den hos en lokalsadelmakare som inte vill ta sig an den. Hon ansåg att stoppning var sämre än den borde med tanke på sadelns ålder och övrig kvallité och att det borde gå på garantin.
 
"När ska man behöva stoppa om en sadel?"
När man behöver det! annars är det onödigt, kostar bara en massa onödiga pengar.
 
*lånar tråd*

Men många säger ju att en ny sadel SKA stoppas om efter ett par månader...

Varför? Om man i fortsättningen bara ska behöva stoppa om den "när det behövs", kanske vartannat år eller så?

En ny sadel som passar hästen från början borde väl inte bli knölig/ihoptryckt/sned i stoppningen efter bara ett par månader? Eller??
 
Jag har fattat det så att stoppningen i en ny sadel kan sjunka ihop något när man använt den en viss tid och därför behöver den stoppas om.

När man ska stoppa om dem igen är nog rätt individuellt. Har den blivit knölig el ojämn är det nog dags. Och i vissa fall kan man ju plocka ur stoppning för att göra sadeln lite bredare om det skulle behövas.
 
Jo, men stoppningen sjunker väl ihop på en äldre sadel också? Men då kan det tydligen gå flera år innan det är så illa att sadeln måste stoppas om...

Är det månne ett knep för att tjäna pengar, eller? Fast, hur många går till försäljningsstället för att stoppa om sadeln? :confused:
 
När man har köpt en sadel så efter en tids användning så bör man kolla hur sadeln ligger på ryggen och om det behövs göra något åt den, sen bör man kolla sadeln nån eller några gånger per år, om du är osäker på hur en sadel bör ligga på hästryggen så finns det föreläsningar om detta, som jag tycker att ALLA ryttare borde kunna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp