Bukefalos 28 år!

Omstoppning av sadel

ylvalill

Trådstartare
Har ett litet dilemma då jag inte vet vilken sadelmakare jag skall lämna in min sadel till för omstoppning. Jag köpte innan sommaren, en 1,5 år gammal Amerigo Classic dressyrsadel. Sadeln har dock legat på en sned häst och är därför lite skev i stoppningen. Det i kombination med att stoppningen har sjunkit ihop ganska mycket och sadeln är därför lite för vid för min häst, gör att den är i stort behov av en omstoppning.

Min sadelutprovare, som jobbar med Amerigo rekommenderade att jag tog kontakt med deras "egen" sadelmakare och skickade sadeln till honom. Det gjorde jag och denne sadelmakare rekommenderade att man bytte ut hela stoppningen i sadeln mot ull, nu är det tydligen syntetull i sadeln. Detta kalas skulle gå på 2000:- + att frakten t or skulle kosta ca 800:-. Då ingick visserligen en justering av stoppningen efter 6 månader (tillkommer bara frakten ytterligare en gång 800:-...) Totalt skulle det alltså landa på 3600:- för att få sadeln användbar.

Känner dessutom att det känns lite riskabelt att skicka iväg en så pass dyr sadel med posten, tänk om den kommer bort eller skadas och det blir en massa problem...? Alltså tog jag kontakt med en lokal sadelmakare som är auktoriserad och känd för att vara duktig. Att lämna sadeln där skulle bli betydligt billigare och då kommer hon ändå ut och tittar på hur sadeln ligger på min häst först vilket minskar risken för missförstånd osv. Jag slipper dessutom skicka sadeln på posten vilket känns tryggare och det blir mycket enklare om det behövs justeringar.

MEN, vågar man lämna en Amerigo till en annan sadelmakare än Rid ins egna, eller är jag bara dumsnål? Vill ju naturligtvis att det skall bli så bra som möjligt och att sadeln skall bli så bra som möjligt för min häst.
 
Sv: Omstoppning av sadel

garantin gäller väl inte om nån annan än amerigos sadelmakare fixar med sadeln?
 
Sv: Omstoppning av sadel

Rid ins återförsäljare åker juh land o rike runt lite då o då så jag hade nog försökt få en träff med en av dem som ska till ditt område så dem kan kolla på sadeln innan hur den ligger o sen berätta detta för Tim (sadelmakaren) så han kan stoppa om den just för din häst. Han e enormt duktig och jag lämnar inga av mina sadlar till någon annan än honom! Att skicka sadeln på posten hade jag inte tvekat på, bara du packar den på ett bra sätt, har skickat ett par sadlar o ingen har kommit bort eller skadats.

Tror dessutom precis som Centaur säger att garantin ej gäller om någon annan fixat med sadeln...
 
Sv: Omstoppning av sadel

Oj, det där med garantin hade jag inte ens en tanke på, det får jag ju ta och kolla upp i alla fall.

Har haft en av Rid ins sadelutprovare ute och hon har kollat sadeln på min häst så om hon kommer ihåg hur det var så borde hon väl kunna förklara för sadelmakaren men det måste ju ändå vara olika saker att få det förklarat för sig och se det med egna ögon...
 
Sv: Omstoppning av sadel

Är det syntetull i den borde ju någon annan än Ridins folk redan ha stoppat om den. För mig veterligen använder de bara riktig ull. Alltså borde väl garantin redan vara körd?

Oavsett hade jag skickat ner den till Tim. Han har justerat min sadel lite. Och det blev väldigt bra. Det ingick dock för mig då jag köpte min genom Ridin. Nu behöver min stoppas om igen. Så jag kommer skicka ner den igen. Men jag har för mig att Ridin kunde sköta det(som de gjorde vid köpet). Där kan jag dock minnas fel.

Men har du någon Ridin-representant i närheten kanske de kan fixa det. Du kan ju kolla iaf. De vet ju hur man ska packetera bäst också.
Tror iaf helt klart det är värt pengarna då de använder sig av bra ull och sadelmakaren är kunnig.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Stämmer det verkligen att garantin inte gäller? Jag skulle aldrig köpa en sadel där jag var tvungen att använda en sadelmakare någon annan väljer för att garantin ska gälla. När det gäller bomändring kan jag köpa det, inte omstoppning eller andra arbeten.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Det står ingenting om att man inte får lämna till en annan på deras hemsida.

Själv har jag en Passier, är jag köpte en ny häst så ringde jag till återförsäljaren, han kom ut kollade av sadeln mot mig och min nya häst, sedan tog han sadeln och försvann. Hämtade ut den på ICA tre veckor senare.

Hur ska Rid-ins sadelmakare veta vad som ska göras med sadeln om inte en sadelinpassare har sett sadeln tillsammans med nya hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Omstoppning av sadel

Garantin gäller väl ändå inte när man köpt sadeln begagnad? eller har jag fel. Har iaf hört att den är personlig och bara gäller den som köpt sadeln från butik/ÅF.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Min sadel är inte omstoppad tidigare utan tydligen så är Amerigo sadlarna från början stoppade med syntetull. Detta enligt Tim på Rid in. Jag tyckte det verkade väldigt konstigt eftersom man ju ändå tycker att en så dyr sadel borde vara stoppad med riktig ull så jag frågade varför de gör så. Tim hade dock ingen riktig förklaring till detta och tyckte väl egentligen också att det var lite konstigt.

Min sadel är inte köpt på Rid in från början utan på Granngården. Den är alltså svensksåld, men inte av Rid in. Dessutom har jag ju som sagt köpt den begagnad så det verkar ändå inte som att jag har rätt till Rid ins specialgarantier.

Som sagt så har en av Rid ins sadelutprovare sett min sadel på min häst i våras men jag är osäker på om hon nu så här långt i efterhand kommer ihåg exakt vad det var som behövde göras. Jag har ingen av utprovarna i närheten så jag har inte möjlighet att bara låta dem göra en snabb extra kontroll...
 
Sv: Omstoppning av sadel

Posten tror jag inte du ska vara rädd för, eller använd någon som levererar själv, ett transportföretag. Vi skickar massvis med sadlar, allt har gått bra och inget skadat.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Min sadel är inte omstoppad tidigare utan tydligen så är Amerigo sadlarna från början stoppade med syntetull. Detta enligt Tim på Rid in. Jag tyckte det verkade väldigt konstigt eftersom man ju ändå tycker att en så dyr sadel borde vara stoppad med riktig ull så jag frågade varför de gör så. Tim hade dock ingen riktig förklaring till detta och tyckte väl egentligen också att det var lite konstigt.


Det är nog inte så konstigt, det handlar om något så enkelt som pengar. Det är extremt få sadlar som är stoppade med enbart ull, sen är det en jäkla skillnad på ull och ull. Den finaste ullen, långfibrig pälsull tror jag ingen "normalsadel" är stoppad med idag utan ofta är det blandningar av ull och syntetull. Sen är det ju många, i min mening, dyra sadlar som tex Butet, som inte alls är stoppade utan typ formsprutade i skumgummi.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Om jag hade varit i din situation så skulle jag låtit graden av justering bestämma vilken sadelmakare jag skulle ha lämnat den till. Om man bortser från att den är sned i stoppningen så uppfattar jag det som att den i övrigt endast är lite för vid? Om det för vidhetens skull (bortsett helt från dilemmat med sned stoppning) inte behövs några stora justeringar mer än att stoppa den lite hårdare för att den ska passa så skulle jag låtit den lokala sadelmakaren göra det (om denna är någon som jag vet är erkänt duktig). Vad det gäller att byta hela stoppningen hade jag inte tyckt att det spelade så stor roll vilken av dem som gjorde det. Det är ju finjusteringen som är det viktigaste (förutsatt att de kan sin sak vad det gäller grundarbetet).

Fördelen med att låta den lokala sadelmakare finjustera den är ju just att denne med egna ögon kan se hur den ska justeras. Då kan du ju också lätt få den ytterligare justerad efter provning.

Om det däremot är så att det behövs lite mer avancerad tillpassning för att den ska passa, så skulle jag absolut välja att låta en av Ridins utprovare komma ut igen för att göra en bedömning åt deras sadelmakare hur den ska justeras. Men det skulle jag alltså enbart välja om det var så att det är väldigt mkt det behöver justeras för att den ska passa.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Borde du inte hitta någon som stoppar om sadeln samtidigt som den tittar på sadeln? Annars kan h*n ju inte stoppa den efter din häst?
 
Sv: Omstoppning av sadel

Aha, det var kanske därför som min stoppades om redan från början. Jag tyckte det var lite konstigt. Men min ponny är ju lite lätt vanskapt. :p Så jag tänkte att den stoppades för att passa så bra som möjligt. Men då var det nog både byte av ull och stoppas för passformens skull.

Men vissa av Granngården är väl Sharpman och auktoriserade återförsäljare? Då gäller väl garantin?

Jag ska ringa "min" sadelutprovare och be henne komma ut och kika på min sadel för att se hur den bör stoppas. Så hoppas jag att hon kan skicka ner den till Tim sen.
Min hade ju som sagt inte ett märke efter sin resa iaf. De vet hur de ska packetera.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Nej du har rätt. Exempel med tv:

En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.

En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort. Det är ju inte heller så att namnet på den ursprungliga ägaren alltid står i garantihandlingarna.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Nån avancerad justering är det inte som behövs, den skall bara bli jämnt stoppad och så behövs det fyllas på lite framtill eftersom den är lite för vid. Skall nog låta den lokala sadelmakaren göra detta i alla fall. Hon är som sagt känd för att vara duktig och auktoriserad och erfaren är hon, det är ingen tvekan om saken.
 
Sv: Omstoppning av sadel

Jag hade helt klart låtit den lokala sadelmakaren göra det.

Priset är lägre, men för den sakens skull betyder ju inte det att personen gör ett sämre jobb. Och då får du ju dessutom möjligheten att låta sadelmakaren komma ut och kolla hur sadeln ligger på hästen för att få en perfekt stoppning.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: caballus
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 488
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har lämnat in min sadel på försäljning hos ett välkänt företag för ca ett år sedan. De tog då bilder och lade ut på sin hemsida...
2
Svar
35
· Visningar
4 861
Utrustning Har äntligen hittat en sadel som passar både mig och hästen perfekt. Jag upplever dock att sadeln är i behov av en omstoppning...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp