Omusklad äldre häst

Nej det tycker jag inte alls att dom flesta gör. Det är helt orimligt att tex om denna hästen har vilat från ridning sen den var 15 år att nu då som 20 åring sättas igång och först som 25 åring vara fullt igång. Det säger sig själv och det blir till och med lite löjligt för en häst som ska användas till skogsridning.
Gör man rätt och ökar mängden motion successivt efter hur hästen känns så stärks senor och ligament under tiden samtidigt som konditionen ökar. Det behövs verkligen inte flera år till att sätta igång häst.
Senor och ligament kan varken tränas eller stärkas på en vuxen häst, det är en myt. Däremot kan/skall musklerna som sitter runt senor och ligament tränas och det sker genom lågintensiv mängdträning på olika underlag.
 
Tänk på att igångsättning bör ta lika lång tid som hästen vilat, har den gått i avel i flera år får du räkna med flera år för att komma tillbaka där den var innan.

Som ovan, promenera över stock och sten (lämna stigen!) och snurra runt träd är toppen. Jag vill också slå ett slag för halter, ryggningar, igångsättningar till skritt samt långsam, men aktiv, skritt i lätt nerförslut med nacken som högsta punkt.

När du kommit en bit på vägen lägger du till igångsättning i långsam trav också. Sedan har du förhoppningsvis en häst som är redo för ridning så smått om 1-2 månader. Då med samma långsamma, skonsamma styrketräning uppsuttet korta stunder.
Så en häst som tävlat 120 som 5 åring och sedan sätts i avel och när hästen är 13 år sätts hästen igång igen så hinner ju hästen bli 21 år innan hästen är på samma nivå som innan hästen gick till avel. Blir 8 år av igångsättning.
 
Senor och ligament kan varken tränas eller stärkas på en vuxen häst, det är en myt. Däremot kan/skall musklerna som sitter runt senor och ligament tränas och det sker genom lågintensiv mängdträning på olika underlag.

Källa på detta?
Enligt min veterinär så är det inte en myt men jag läser gärna någon slags studie eller liknade på det 😊
 
Källa på detta?
Enligt min veterinär så är det inte en myt men jag läser gärna någon slags studie eller liknade på det 😊

Gammal artikel. Och tycker han förklarar väldigt bra varför muskler hos vuxna/äldre hästar påverkar senor och ligament även om det inte går att stärka dem.

"Senor och ligament går bara att träna medan hästen är ung. Därefter gäller det att stärka musklerna och undvika överansträngning."

"Senskador är i allra högsta grad beroende av hur hästen är tränad i övrigt. Om muskeln som fäster in i en sena blir trött så blir det också en högre belastning på senan. När muskeln blir trött ökar värmen i senan och till slut går cellerna sönder centralt och man får en blödning."
- Lars Roepstorff forskar på SLU och är säkert känd för många hästmänniskor för sin forskning om hästryggar tillsammans med Chris Johnston.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hallbarhet-och-prestation-del-1-hastens.htm
 
Källa på detta?
Enligt min veterinär så är det inte en myt men jag läser gärna någon slags studie eller liknade på det 😊
Lars Roepstorff är en jättebra källa, han är numera professor och anses vara en expert på underlag och dess påverkan på hästen. En annan källa är Eva Skiöldebrand, hennes forskning är högaktuell där hon bla håller på att ta fram ett bett som kan användas för att känna av om hästen är i begynnande fas av ledinflammation.

Jag har också hört veterinärer säga att det går att stärka leder. Antingen har de bristande kunskap eller så menar de stärka de små musklerna runt lederna. I vilket fall blir det tokigt när de säger så.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 192
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp