Omvandla bomvidden Prestige dressyr 32 till en Equipe Olympia

Pasha

Trådstartare
Jag är ute efter en Olympia och förundrads över att andrahandsmarknaden erbjuder nästan bara sadlar med bomvidd +1,5 eller +1.
Standard verkar det inte finnas några... Någon som har haft Prestige dressyr och bytt till Equipe Olympia och kan ge mig en ide vad 32 i bomvidd Prestige ( har en D1 ), kan motsvara för en Olympia ?
 
Jag är ute efter en Olympia och förundrads över att andrahandsmarknaden erbjuder nästan bara sadlar med bomvidd +1,5 eller +1.
Standard verkar det inte finnas några... Någon som har haft Prestige dressyr och bytt till Equipe Olympia och kan ge mig en ide vad 32 i bomvidd Prestige ( har en D1 ), kan motsvara för en Olympia ?

Vänd dig till en sadelbutik så får du säkert hjälp 👍
 
Jag är ute efter en Olympia och förundrads över att andrahandsmarknaden erbjuder nästan bara sadlar med bomvidd +1,5 eller +1.
Standard verkar det inte finnas några... Någon som har haft Prestige dressyr och bytt till Equipe Olympia och kan ge mig en ide vad 32 i bomvidd Prestige ( har en D1 ), kan motsvara för en Olympia ?

Vad jag hört, så är prestige 33-34 motsvarande M i Equipe.

+1 ligger kanske närmare 35?

Den försäljare jag väg i kontakt med trodde att M eller +1 skulle passa min häst som har prestige 34.

Men det enda är att prova. De lägger sig lite olika också, beroende på bilens konstruktion.

Men det är iaf en fingervisning.
 
Min upplevelse är att Prestige D1 i M är som 34 i vanlig Prestigevidd. Blir typ +1 i Equipe. Men vidden kan upplevas ganska olika beroende på passformen i övrigt.
 
Min upplevelse är att Prestige D1 i M är som 34 i vanlig Prestigevidd. Blir typ +1 i Equipe. Men vidden kan upplevas ganska olika beroende på passformen i övrigt.

Jag har 34 i bomvidd på en Prestige Versailles och har provat tre olika Equipe. Equipe Emporio i M blev något för trång. Equipe Emporio +1 blev lite för vid och glappade något baktill.

Efter research, bland annat med hjälp av dig, @Fiorano samt sadelutprovare hos Equipe, så konstaterades att Olympian är något smalare än Emporio, som har lite mer generös bomvidd.

Nu bestämde jag mig till sist för en begagnad Olympia, +1, och den var helt perfekt. Vid nog att kunna lägga en padd under, men den ligger still och i balans.

Hoppas det kan hjälpa dig, @Pasha ?

Sadelutprovaren var väldigt hjälpsam och spekulerade om det kanske skulle behövas en +1,5? Om det var så, så skulle jag kunna byta in min sadel och de kunde förmedla en annan motsvarade begagnad.

Väldigt bra service, måste jag säga!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon vet hur lång kåpan är på Equipe Emporio och Olympia? Är de lika långa tro? Min egen Emporio i 17,5 är 41 cm i kåpan...
Svar
8
· Visningar
745
Senast: ako
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 805
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 343
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp