Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

D

diny

Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat hö.

Hon har fortfarande mkt att tappa i vikt (har tappat närmare 60kg sedan jag köpte henne och fölet vandes av i februari) och får just nu gräs, ca 3kg hö (som de ätit ett bra tag då de hela sommaren gått på ett nedbetat bete), Krafft gröna mineraler + en sluten näve havre med mineralerna.

Hon har varit knackig och är fortfarande under igångsättning. Hon var i våras rejält bukig (förutom den otrånade bukmuskulaturen) men mkt försvann under sommaren men nu framåt hösten har det börjat igen så väljer mellan att ge henne Krafft protein eller lucern.

De som har stallet tycker jag är rent ut sagt dum i huvudet som gett en så fet häst extra förutom hö. Fick mkt skit i våras då hon fick lucern (kanske 4dl innan det blöttes upp) innan betet satt igång. Om man kollade på det höet som de åt då fick de ca 90% mer energi än de behövde med 10% protein överskott. Jag är lärt att man bör hålla de ev överskotten ungefär lika mkt. Svårt att säga exat när de inte får indiduell utfodring. Min dam är dock ranghög och ser till att hon blir mätt :smirk:

Innan köp
5-okt-2006-8.jpg


I slutet av augusti (väger 440kg)
25-aug-2007-062.jpg

25-aug-2007-033.jpg


Hur har ni löst det med oanalyserat hö mm?

Tycker jag träffar fler nu när jag håller på med fritidshästar som använder oanalyserat hö än när jag jobbade med travare. Ser ganska många islänningar med lite buk och inte så musklade som de kunnat vara. Vet inte om det är pga många skaffar dessa på äldre dar och glömt foderkunskapen eller så hade de inte mkt foderkunskap från början. För mig så betyder "fet häst som får i sig för mkt av allt" en som är fet ända från ryggen mm och inte enbart buk.

Normalt går man på egen kunskap (Hade min första egna häst för 17 år sedan, och jobbade innan jag blev sämre i min fibro som försteman i Tyskland och hade ansvar över 40 hästar) men när man har ont och trött så tar man åt sig vad andra runt i kring säger.
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Varför gör du inte en egen analys på höet då?? Eller ni kanske kan gå ihop i stallet o göra en analys??
Verkar som du har varit noga med att använda analyserat tidiagare, varför sluta nu???? förstår inte riktigt ditt resonemang.
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Det är slaget på säkert 6-7 olika ställen vid olika tillfällen så skulle bli många analyser och små partier i varje.

Känner mig dock lite gnällig när ingen annan i stallet tycker det behövs.

Hade hon inte gått på lösdrift så hade det varit enkelt att köpa eget hö och använda som jag gjort förut.
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Det är slaget på säkert 6-7 olika ställen vid olika tillfällen så skulle bli många analyser och små partier i varje.

Känner mig dock lite gnällig när ingen annan i stallet tycker det behövs.

Hade hon inte gått på lösdrift så hade det varit enkelt att köpa eget hö och använda som jag gjort förut.

samma problem som jag har.
jag byter ut 2kg hö mot lusern och räknar foderstat utefter ett medelhö.
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Då skulle jag göra som lundborg - byta ut ett par kilo av grovfodergivan mot lusernhack (eller pellets, beror på vad din häst föredrar och hur mycket hon behöver tugga utöver höet).

Men har du möjlighet till det? För om de går på lösdrift så kan det kanske vara svårt att få till det... När de har fri tillgång på hö ute så kan du ju inte styra över den mängden (och alltså inte minska på det) och kanske även svårt att fodra henne med 2kg lusernhack dagligen (för då får du ju ta undan henne från lösdriften)?

Tycker att hästen ser ut att ha dåligt med muskler men det kanske också beror på att du inte tränat den så mycket?
Hon ser ut att vara mest bukig men även för mycket fett över hela kroppen.
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Stoet är Tmärkt och stått på fri tillgång i 2 år och sista året med föl så mkt till muskler är det inte än.

Har haft en toppentur tack vare hennes underbara förra ägare :bow: att få köpa henne. Hon ser ut att bli helt bra med lite tid och tålamod. Hade aldrig kunnat hitta bättre häst även om jag inte varit sjukpensionär utan haft obegränsat med pengar. Varit blod, svett och tårar men skulle jag aldrig sälja henne hur mkt någon än bjöd

Efter ryggen och bäcken blev tillrättad + ny hovslagare så åkte hon på hov-,kotledsinflammation i båda fram och i bakknäna så har just kunnat börja lite på böjda spår. Skrittas mkt och är upppe mellan 1- 1,5tim varannan dag (ca 20 min med tölt, trav, galopp). Gjorde första dressyrpasset häromdagen sedan början av sommaren. Vid dressyr så kör jag bara en 20min och dagarna emellan hon tränas så är vi ute på promenader.

Hon går inte på fri tillgång men de läggs ut i flera högar till alla hästarna så svårt att säga exakt hur mkt hon äter.

Inga problem att ge henne extra i hagen heller för :devil: själv vågar inte störa henne i maten (om man är häst alltså)

I min gamla foderbok så står ett medelhö taget före blom (har inte sett några blommor utslagna i höet vi har) så står det
MJ 7
SmbRp 60
Ca 3,2
P 1,8

Den är ju en 17år gammal. Är det någon som har nyare siffror eller om det fortfarande räknas som ett medelhö?
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Stoet är Tmärkt och stått på fri tillgång i 2 år och sista året med föl så mkt till muskler är det inte än.

Okej. Förstår det.

Hon går inte på fri tillgång men de läggs ut i flera högar till alla hästarna så svårt att säga exakt hur mkt hon äter.

Ja och kanske svårt att ge just henne lusernhack?

Inga problem att ge henne extra i hagen heller för :devil: själv vågar inte störa henne i maten (om man är häst alltså)

Okej men du tror alltså att hon skulle beskydda sin egen hög av lusernhack också? Det är ju kanske inte så gott som kraftfoder utan mer som hö... fast många hästar tycker det är GODARE iaf än hö!

MJ 7
SmbRp 60
Ca 3,2
P 1,8

Sa du inte att det var sent skördat? Nyligen? I så fall är det nog inte så troligt att det är så högt i proteinvärde... Dessutom är just ÅRETS hö inte så mycket att räkna med i värdena. :crazy:
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

Det som är är skördat allt från början av juni till augusti tror jag. Det som det äter nu har jag inte sett något blom i men det de åt före i några veckor tror jag var slaget i augusti och fanns blom och mkt örter i.

Kollat runt med andra omkring som analyserar och och deras ligger mellan mj mellan 3,5 till 11 och SmbRp 25-65. Vet en av dom som normalt har mkt högt proteininnehåll och hon var lycklig för att det var normalt i år. Så teoretiskt så vorde ett medelhö här runt MJ 7,25 SmbRp 45
 
Sv: Onalyserat hö och hur gör ni då med foderstat mm?

När jag haft mindre partier hö och velat ha analys ändå (har en mycket bukig och lättfödd häst) har jag analyserat med avseende på protein och energi enbart och utgått ifrån tabellvärden för mineralerna (pga analyskostnaden). Pratade med en lokal mjölkbonde var han analyserar sitt ensilage/hö och kollade med det laboratoriet vad analys kostar - strax under 100 kr!!! Kan det vara en möjlighet för dig?

Om dina höproducenter brukar analysera och "känner" sina ängar så kan de ha ett hum om också vad höet ligger på - har du frågat dem? T.ex. mitt timotej hö förstaårs äng slaget midsommardagen förra sommaren hade proteinvärdet på 40. Ogödslad äng vi köpte från året innan låg på 32. Hösilaget vi köpt av en par år har stadigt legat på strax över 60. Så det är mycket variationer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 148
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp