One-rein stop på "skenande" häst?

F

FTW

One-rein stop på \"skenande\" häst?

Min häst stack häromdagen (det var ingen panik inblandad, så det var ju inget egentligt skenande, men det var lika SNABBT och OKONTROLLERAT som vid sken)

Kan man göra one rein stop i en sådan situation? Jag tränar rätt mycket på det och använder det i skritt och trav, men i det tempot hon hade häromdagen var jag mest glad att hon höll sig på fötterna och jag vågade inte störa balansen med att ta i bara en tygel. (Medium kul att gå omkull i "Ingemansland". ...)
Hur gör ni i en sådan situation? Jag befann mig på en grusväg med "knölig" skog på bägge sidor, så det var inte något alternativ att försöka styra ut i terrängen heller.

Vad GÖR man??? (Hon stannade när vägen tog slut, men alla vägar är ju inte återvändsgränder ...)
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Jag är ju lite hopplös då för jag skulle ta till one-rein-stoppet. Kosta vad det kosta vill..... men JAG vill bestämma vilket tempo det skall gå i.
Och då blir det tveklöst ett one-rein-stopp.

Lite vanskligt kanske men det rätta för mig i alla fall...

mvh Eva
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Jag styr mot skogen i det fallet. DEt är ingen höjdare för hästen att galoppa som en idiot där. Så mycket vet dom om det inte är skengalopp.
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

one-rein stop = du ger hästen två alternativ: varken det ena eller det andra :o :D
skämt å sido. Antingen att gå omkull eller att sakta av... De flesta hästar väljer det senaste...
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Ja men sat-n vad otrevligt att gå omkull på en stenig väg mitt i bushen där ingen någonsinn går. Där kan man ju bli liggandes tills räven kommer :cry:
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Blir det inte så här från galopp? :confused: One-rein stop = hästen går omkull. The other-rein stop = hästen saktar av. :p Då kan man välja själv så slipper hästen göra det. :idea:
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Jag må vara hård, men jag tar till one-rein-stopp SÅ FORT hästen går i högre tempo än vad jag har bett om. Då hamnar man aldrig i farliga situationer eftersom hästen inte hinner få upp farten.
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

johorå!

min är expert på att gå från den slöaste skritt till full fräs! :D
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Jag har också ridit gott om sådana hästar. Fd galoppörer kan verkligen starta på tre röda. :crazy: Hinner du inte med så är du inte tillräckligt vaken när du rider. :D :smirk: Nog för att det kan bli full fräs, men hugger du direkt i första språnget så är du inte uppe i någa höga hastigheter.
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

skrittar man på långa tyglar så tar det tid innan man hinner hugga till.

det är dock inte ofta han kommer många meter.
kom väl 15-20 sist, o det var nu i sommar.
o så ungefär lika långt en gång i vintras..

att sitta o hela tiden vara beredd på att hästen sticker gör ju att ma nblir spänd istället.


men oftast så varnar han rätt bra innan han sticker.
rumpan försvinner i något steg o då hinner man ta tag. ;)
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

Det är det jag menar, efter ett par turer så lär man sig signalena... :smirk: Precis som hästen lär sig att den inte kommer någon vart med dumheterna. Självklart ska man sitta på långa tyglar och slappna av, men inte så avslappnad att det är risk för liv och hälsa. :crazy: :smirk: Har själv somnat till på hästryggen en gång (när jag eg var alldeles för bakfull för att rida), :o innan jag visste ordet av så var vi betydligt längre utanför banan än vad jag hade tänkt. :eek: Efter det finns det en gräns för hur avslappnad jag är på hästryggen. Man kan ha långa tyglar, sitta lungt och ändå vara vaksam. :smirk:
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

fast det är inte alla gånger signalerna kommer! ;)

och nej.
mer vaksam än jag är skulle jag aldrig orka vara.
tar bort hela tjusningen med att rida ju! ;)

allt är farligt att göra.
o man kan inte vara vaksam för allt jämt! ;)
 
Re: One-rein stop på \"skenande\" häst?

En häst kan inte ta ett språng iväg utan att förflytta sitt ben något annorluna än slö skritt. Signalerna finns alltid där. Hur man vill rida är ju upp till var och en men jag fortsätter gärna rida ett tag till, och då vill jag varken ha bruten nacke eller arm för att jag suttit och sovit på en häst som inte varit färdigskolad. Dessutom känns det lite dubbelt att acceptera snedsteg och upptåg i skogen som jag aldrig skulle acceptera på tränings/tävlingsbanan, så jag bryter hellre direkt och kör med raka rör mot hästen. Fast det beror ju helt på hur och varför man rider... :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 315
Senast: TinyWiny
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 251
Senast: Cilva
·
T
Western Ursäkta en okunnig....men det diskuteras i många olika trådar om att använda en "one rein stop" för att kontrollera "okontrollerbara...
2
Svar
23
· Visningar
4 584
Senast: Mirraya
·
J
Träning Har läst lite NH böcker och plockar användbara tips och ett av dom var just detta med "one rein stop" som jag dock inte förstod riktigt...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Gelix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp