One rein stop

J

jaca

Har läst lite NH böcker och plockar användbara tips och ett av dom var just detta med "one rein stop" som jag dock inte förstod riktigt.

Har en häst som kan hoppa till och sticka när han blir rädd. Skulle det kunna vara användbart med ovanstående under en sådan situation och hur tränas det under ordnade former, alltså innan "situationen" uppkommer?

Har ni lite åsikter och tips om detta är jag tacksam!
 
Sv: One rein stop

Hmm. när vi fick lära oss detta började vi från stillastående i paddock, tog lång frami ena tygeln (tex vänster med vänster hand) tod tygeln utan och sedan bakåt, hästen kommer snurra runt, olika hur mycket varv per häst, den kommer nog protestera oxå (vi gjorde detta på hästar som redan kunde, därför var det inte så svårt), men vi fick lära oss att bara sitta och följa med när hästen har stannat, så tar du tygeln i höger handen och med vänster hand kliar du den i pannan, när den är avslappnad så släpper du tygeln och ber den gå frammåt. om den går innan du vill eller går i väg när du byter hand gör du om det igen. sen går man vidare i snabbare gångarter.
Men, ja de var så vi fick lära oss iaf.
/Lycka till . :banana:
 
Sv: One rein stop

tack snälla för svar, tror jag förstår principen. Ska pröva nästa gång vi tränar. Tar man långsamt åt sidan eller börjar man långsamt första gången för att sedan göra snabbare när han börjar förstå principen?
 
Sv: One rein stop

Jag kallar det "nödstopp" och det tränar jag på alla hästar jag rider så det finns ett stopp utifall att... om jag kan böja hästen huvud (så långt de går, så nosen e mot stigbygeln) måsten hästen tvunget stanna. Bra mot hästar som kanske e vana vid ryttare som tar dom mycket i munnen, istället för att de bli en dragkamp så stannar man lätt bara genom att ta i ena tygeln. sliter inte på munnen så mycke samtidigt som man strechar när hästen böjer halsen. jag börjar från marken med att böja huvudet. ta tygeln och din hand för att böja huvud och hals. I början kommer dom bara går runt, runt men fortsätt bara att böj huvudet. när hästen stannar kan du släppa. tillslut förstår hästen att han ska stå stilla å du kan hålla huvudet böjt när hästen strå stilla.. Böj från båda sidorna. Sitt upp och ta tygeln å böj huvudet så långt de går. INGEN sjänkel på och stirra heller inte på hästen när den är böjd. sen kan du göra det från skritt sen trav å sen gallop (på båda sidorna).

MVH Anna
 
Sv: One rein stop

Tack för utförligt svar! Verkar som jag är rätt ute med att man kan använda detta som nödstopp alltså.

Toppen, här ska tränas.
 
Sv: One rein stop

det som är viktigt är att du inte försöker "lära hästen" hur du menar utan att du låter den "förstå" hur du menar. även om det tar tid.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp