One rein stop

T

TJOHOO

Ursäkta en okunnig....men det diskuteras i många olika trådar om att använda en "one rein stop" för att kontrollera "okontrollerbara situationer". Kanske frågan inte hör hemma här, men vad är er uppfattning om hur man korrekt utför en "one rein stop"? Är det som man kan hitta på olika platser på internet en fråga o tygel... och position... eller hur gör ni?:confused:
 
Sv: One rein stop

jag vet att Pat Parelli lär ut one-rein-stop.
står i hans första natural horsemanship bok. Bra bilder också tror jag det var.
 
Sv: One rein stop

Jag vet inte exakt vad du menar men:
När man drar i båda tyglarna så har hästen lättare för att hålla balansen.
Drar du mer i den ena så tappar hästen balansen och det blir som en nödbroms!
:idea:
 
Sv: One rein stop

Frågan kommer sig delvis av vad jag sett i denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=722175&page=3
. Ett korrekt sätt att stoppa hästen utan att det blir fel i kommunikationen tror jag alla kan ha nytta av, speciellt som det förmodligen inte är den enda hästen som beter sig på det sättet (tror jag mig veta....).
 
Sv: One rein stop

One-rain-stop är när man genom att "böja halsen" (lateral flexion) stannar hästen.

Detta lär man in från marken först (helst med repgrimma). När detta funkar från marken gör man samma sak i sadeln, först stillastående sedan i rörelse.

Böja hals (lateral flexion) är ett inaktivt tygeltag och betyder inget annat för hästen än att böja hals, ge efter och stå still. Detta måste man vara mycket konsekvent med alltid, men i synnerhet vid inlärning, annars lär sig hästen att "snurra" så fort man tar i tygeln.

Det man vill uppnå är att hästen "ger sitt huvud" dvs böjer halsen med minsta möjliga "tryck" från grimskaftet/tygeln. När detta funkar lugnt och avslappnat stillastående använder man denna metod så fort man vill få den att stanna eller sakta av, i stället för att "dra" i båda tyglarna hela tiden.

Att "stoppa" hästen med båda tyglarna är aktiv rörelse, dvs ett aktvit sätt att stanna hästen, varför man endast bör använda detta sätt att stanna hästen vid planerade "stopp", "halvhalter", och/eller "ryggningar".

Om hästen går iväg eller ökar tempot utan att man bett om det kan man alltid stanna/sakta av hästen med "one-rain-stop". Är man konsekvent med dett i sin träning av unghästar och/eller "otränade" hästar så får man lugna, avslappnade och "eftergivna" hästar som kan skilja på "aktivia" och "inaktiva" tygeltag. Dessutom har man alltid ett relativt säkert sätt att "kontrollera" oroliga hästar på.

Jag böjer alltid mina hästar (oavsett utbildningsnivå) ordentligt innan jag börjar träningen, varje gång, dels för att "checka" att hästen är ordentligt "eftergiven och villig", dels för att det har en lugnande effekt och skapar förtroende mellan mig och hästen.

Carina
 
Sv: One rein stop

Hola,

Kortfattat
En typ av "nödstopp" och tränar det på mina hästar så det finns ett stopp utifall jag tvunget måste stanna. Fungerar tex bra på hästar som vana vid ryttare som tar dom mycket i munnen (istället för att de bli en dragkamp så stannar man lätt bara genom att ta i ena tygeln). Fungerar mycket bra om man rider lite olydiga/stökiga/pigga hästar.
Börjar från marken med att böja eller binda huvudet åt sidan, böja huvud och hals (inte fullt så långt i början men målet är ungefär så nosen nuddar mot stigbygeln) .
I början går hästen vanligen bara går runt, runt. Fortsätter hålla kvar tygeln och huvudet tills hästen stannar och ger efter/vilar. Släpper.
Tränar detta från båda sidorna.
Sitt upp och träna samma övning uppsuttet. Viktigt att INTE LÄGGA PÅ SKÄNKEL. Stirra inte heller på hästen när den är böjd.
När detta steg fungerar kan du börja göra det i skritt, därefter i trav såsmåningom i galopp (båda hållen).

Så.

mvh Eva
 
Sv: One rein stop

Bra att kunna när ena tygeln går av (!) mitt ute i skogen under den första galoppen (ensam) på en liten arab-unghingst.... :angel:
 
Sv: One rein stop

Jag tar tag långt fram på te x höger tygel och böjer hästens hals och lägger även på inner skänkel då det är bakdelen jag vill kontrollera. Jag vill att hästen flyttar bakdelen och korsar sina bakben. Men första steget är att bara böja halsen.. Det finns nämligen hästar som springer utmärkt och fort rakt fram även med ett huvud i ryttarens knä.. :smirk: Satt på en sådan islandshäst en gång..:eek:
Lägger du på skänkel för att flytta bakdelen så blir det inget one-rein-stop. Förvisso kontrollerar du bakdelen men det är en helt annan sak än att lära hästen ORS.
En häst som är skolad att förstå och göra ORS gör det oxå. Uppenbarligen var islandshästen du red inte skolad, även om det kanske sades så.
mvh Eva
 
Sv: One rein stop

Hahaha, grattis!
Spännande va?`:rofl:
Hur fasiken gick tygeln av, fastnade den i nått eller?

mvh Eva
 
Sv: One rein stop

Otroligt spännande!

Har tills denna dag inte en aning om hur eller varfölr tygeln gick av! Det var ett par kanonsköna Weawers, den smala typen, och jag satt liksom på långa tyglar! Måste väl ha tagit i tygeln just då men eftersom hästen var urkänslig och gick mest på röstkommando så kan inte tygeltaget varit värst våldsamt om man säger så....

Tygeln gick av ett par cm från själva fästet vid bettet!

Hästen märkte inte ens någonting som tur var, så jag behöll lugnet, stannade, hoppade av o knöt fast tygeln, hoppade upp o red hem! :D

Jag har kvar tygeln!
 
Sv: One rein stop

Om man putsat tränset, och därigenom får en ordentlig kontroll av det efter varje ridpass, då undviker man sådana situationer:angel:
Tur att det gick bra.
 
Sv: One rein stop

Ja, och om du hade sett min sadelkammare och min utrustning så hade du vetat att det inte berodde på det.... :smirk:
Jag är pedant vad gäller sådant, och även om jag inte var det hade jag knappast gett mig ut på en 3-årig hingst under inridning och galopperat med bristfällig utrustning! Även om jag var säker på att han lyssnade på mig...

Men som sagt, det gick bra, och i efterhand var det mest ett roligt minne just därför! :)
 
Sv: One rein stop

Jag tar tag långt fram på te x höger tygel och böjer hästens hals och lägger även på inner skänkel då det är bakdelen jag vill kontrollera. Jag vill att hästen flyttar bakdelen och korsar sina bakben. Men första steget är att bara böja halsen.. Det finns nämligen hästar som springer utmärkt och fort rakt fram även med ett huvud i ryttarens knä.. :smirk: Satt på en sådan islandshäst en gång..:eek:
Lägger du på skänkel för att flytta bakdelen så blir det inget one-rein-stop. Förvisso kontrollerar du bakdelen men det är en helt annan sak än att lära hästen ORS.
En häst som är skolad att förstå och göra ORS gör det oxå. Uppenbarligen var islandshästen du red inte skolad, även om det kanske sades så.
mvh Eva

Finns uppenbarligen olika skolor.... trist bara att vissa slår sig för bröstet och säger att det JAG kan är det enda rätta i alla lägen.

Att lägga till flyttningen av bakdelen är nästa steg i utbildningen på one rein stopet....

Steg 1, ta handen till höften(så att hästens hals böjs), då hästen ger eftergift släpper man tygeln..
Steg 2, då hästen är ok med steg 1 är att man tar handen till höften(böjer hästens hals) sedan tar man upp handen till naveln lägger till inner skänkel(samma sida som hästen är böjd åt), då hästen korsar bakbenen tar man bort skänkeln, sänker handen, hästen stannar, då hästen ger eftergiften släpper man tygeln. Att flytta bakdelen gör att man kontrollerar hästens flyktinstinkt...

Islandshästen jag red var inte skolad, där använde jag one rain stop inte som träning utan för att faktiskt få stop på en skenande häst...:smirk:
 
Sv: One rein stop

[
Att lägga till flyttningen av bakdelen är nästa steg i utbildningen på one rein stopet....

:


Fast då blir det väl inget stopp om man sedan går vidare och börjar flytta hästen. Det kan väl vara en annan jätte bra övning men inte är det ett one-rein-stop.

Jag har fått lära mig som Eva beskriver det att inte använda några andra hjälper utan det är helt enkelt en nödstopp som kan användas när t ex tygeln går av, hästen bråkar mm.

Min häst har jag lärt detta och behöver i regel inte ens böja halsen på honom. Tar man tag i ena tygeln så stannar han utan att man behöver göra något mer med tygeln. Skulle jag sedan lägga på skänkel och be honom gå undan för det så ber jag ju honom om en ny sak.
 
Sv: One rein stop

Finns uppenbarligen olika skolor.... trist bara att vissa slår sig för bröstet och säger att det JAG kan är det enda rätta i alla lägen.

Att lägga till flyttningen av bakdelen är nästa steg i utbildningen på one rein stopet....

Steg 1, ta handen till höften(så att hästens hals böjs), då hästen ger eftergift släpper man tygeln..
Steg 2, då hästen är ok med steg 1 är att man tar handen till höften(böjer hästens hals) sedan tar man upp handen till naveln lägger till inner skänkel(samma sida som hästen är böjd åt), då hästen korsar bakbenen tar man bort skänkeln, sänker handen, hästen stannar, då hästen ger eftergiften släpper man tygeln. Att flytta bakdelen gör att man kontrollerar hästens flyktinstinkt...

Islandshästen jag red var inte skolad, där använde jag one rain stop inte som träning utan för att faktiskt få stop på en skenande häst...:smirk:

Nope, det är inte fråga om olika skolor för att göra samma sak. Det är två helt olika rörelser.
Du beskriver ett sätt att kontrollera bakdelen, inte ett ORS.

Just i detta fallet handlar det inte om att slå sig på bröstet. Det är så det går till.

mvh Eva
 
Sv: One rein stop

Jag har fått lära mig som Eva beskriver det att inte använda några andra hjälper utan det är helt enkelt en nödstopp som kan användas när t ex tygeln går av, hästen bråkar mm.

Jag har också bara lärt mig Evas beskrivning av one-REIN-stop
 
Sv: One rein stop

Fast då blir det väl inget stopp om man sedan går vidare och börjar flytta hästen. Det kan väl vara en annan jätte bra övning men inte är det ett one-rein-stop.

Jag har fått lära mig som Eva beskriver det att inte använda några andra hjälper utan det är helt enkelt en nödstopp som kan användas när t ex tygeln går av, hästen bråkar mm.

Min häst har jag lärt detta och behöver i regel inte ens böja halsen på honom. Tar man tag i ena tygeln så stannar han utan att man behöver göra något mer med tygeln. Skulle jag sedan lägga på skänkel och be honom gå undan för det så ber jag ju honom om en ny sak.

Ja, det är en utmärkt övning... och jo, det är ett one rein stop.

De flesta hästar stannar bara man rör vid en tygel då man tränar.. även om jag i alla fall vill att hästen böjer halsen eftersom jag vill ha den mentala eftergiften i hästen, inte bara att den stannar. Men det är en sak att lära sin häst one rein stop och att bli så lyhörd som möjligt.. en annan att få stopp på en häst som blir skrämd eller om det är en yngre häst som testar gränser... om hästen drar och du tar i en tygel är det sällan så att hästen omedelbart gör halt och fortfarande är i den riktning ni var på väg åt, utan att som du skrev ens behöva böja halsen..
Du tar då i en tygel och för att få hästen att inte bara böja halsen utan att faktiskt flytta bakdelen så lägger du till skänkeln. Så fort hästen flyttat rumpan och korsat bakbenen så släpper du skänkeln, sänker handen till höften och väntar ut hästen så den stannar och ger eftergift.

Jag lärde mig också först att det bara handlade om att böja halsen och inga ben, det är först nu under vidare utbildning som jag lärt mig nästa steg, vilket gör det hela mer klart.

Men jag är inte här för att överbevisa någon, jag har bara förmedlat detta vidare och sen är det upp till var och en...
 
Sv: One rein stop

Mirraya jag håller med dig!
Svårt att skola en hæst i hur den skall bete sig nær den får panik! Har man en hæst som av någon orsak fått "hjærnslæpp" så gæller det att få stopp på galenskapen med vilka metoder man kan. Att dra i ena tygeln så mycket som det behøvs samt førflytta bakdelen ær ett effektivt sætt. Att bøja hæsten i stretchingøvningar ær væl det vi alla gjør dagligdags på træningen. Om hæsten INTE har panik så skall den stoppa med vanlig hjælp, annars ær den ouppfostrad och måste læra sig mer lydnad och lyssna mer på ryttaren, då trænar man ju naturligtvis på det
Nær en hæst skall sittas på før førsta gången gjør jag det med dess huvud bøjt mot mig och vænstertygeln runt hornet ett varv och fixerar den med vænsterhanden som jag momentant kan slæppa om det behøvs. Hæsten vandrar runt i ring en stund och nær den står stilla ær det bara att sitta på den. Sællan dom reagerar med panik då.
 
Sv: One rein stop

Men... om grejorna var hela. Hur i hela friden kunde då tygeln gå av under ridningen? Det är lite spoky faktiskt.
Förlåt om du tog illa upp angående antydningen om ej rengjord utrustning. Det är trots allt alldeles för vanligt att folk bara sköljer bettet (om ens det) och sen hänger in grejorna. Jag ber om ursäkt:smirk:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 579
Senast: Hedinn
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
7 861
Senast: Sonic76
·
Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 758
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp