One rein stop

Sv: One rein stop

HA ha det är luuugnt! Ville bara försvara mig lite! :D

Men du har rätt, det är (var) spoky! Det är därför jag har sparat tygeln...men den ger mig inga ledtrådar, förutom att den har gått helt av och den ser inte avsliten ut om man säger så...

Den måste ju ha gått av i ett tygeltag eller så, men hade jag tagit ett SÅ kraftigt tygeltag på den hästen hade han tvärnitat iallafall...

Jag ska ju dock erkänna att jag kanske inte går igenom utrustningen minutiöst innan jag rider... men eftersom jag sköter om den efteråt och dessutom ser man ju hur den ser ut när man sadlar och tränsar... så hade den varit av till hälften innan borde man ju ha sett det...tycker jag..... Skumt var det iallafall! :cool:
 
Sv: One rein stop

Den har jag lagt som favorit nu för att kolla igenom och lyssna igenom ordentligt senare.

Jag har hört talas om One Rein Stop förut men har inte lärt mina hästar det, men det kanske är bra :D.

Eftersom jag nu inte kan det här så undrar jag, när hästen sen kan det här...hur gör den då vid tex. ledande tygeltag? Visserligen så använder man ju skänkeln samtidigt,,är det "räddningen" av det momentet, eller kan det bli så att hästen misstolkar och stannar i stället?
 
Sv: One rein stop

Faktiskt, när jag nu tänker tillbaks.. för min del har det nog inte hänt att hästen tagit ett ledande tygeltag som ett stopp... eller inte vad jag kan komma ihåg i alla fall... beror väl på kroppshållningen i övrigt och som du skrev - skänkeln som kontrollerar bakdelen. Tar jag bara i en tygel så betyder ju det "ge för bettet - böj halsen", ibland vill man ju att hästen ska fortsätta rakt fram men med halsen böjd åt något håll som mjukgörande övning osv.. *spånar lite nu bara* ;)
I ett ledande tygeltag tar du ju inte lika mycket som då du ska göra ett stopp :D
Men vist skulle det kunna hända någon gång att det misstolkas, men då får man väl bara fortsätta och göra tydligare skillnader..?
Min häst tycker t ex mycket om slidestops och då hon börjar bli lite trött på att träna galopp så tolkar hon varje liten viktförändring eller antydan till "höft-knyck" till enTYDLIG "stopp-signal":D
...lustigt, det gör hon aldrig på bästa galopp-sträckan i skogen:confused::p
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 636
Senast: Hedinn
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
7 943
Senast: Sonic76
·
Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 914
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp