Bukefalos 28 år!

Ont eller sur?

acj

Trådstartare
Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med hjälp av vet och equiterapeut men ingen av dem kan hitta något konkret fel. Kan ev ha lite ont i "bakvagnen" men väldigt osäkert. Har gått på Metacam en dryg vecka - ingen skillnad. OK i mun osv. Får kanske ta ställning om hon ska vidare till klinik men avvaktar vets nästa besök om ett par dagar. Vill dock gärna ta del av andras erfarenheter också. Damen ifråga är lite bitchig ibland normalt sett men älskar borst på rumpan, mellan frambenen, på och runt juver. Social och nyfiken, skulle helst vilja vara med överallt hela tiden om hon kunde. Har länge backat upp mot saltstenshållaren i boxen med ändan och sett lite småtjurig ut men det har snabbt gått över. Senaste månaden har det eskalerat och nu står hon även och kickar in i boxväggen. Ibland riktigt ordentligt. Blivit ilsken när vi gått förbi boxen och ibland gjort regelrätta utfall. Blir lite bättre när hon stått inne ett par timmar, är värst när hon precis kommit in men kan även sparka i väggen på morgnarna precis innan hon ska ut. Har eget litet stall med bara två hästar, lugnt och fridfullt. Rejält med utevistelse, minst 10-12 timmar per dag om vädret är OK, ibland mer. Inga problem i hagen. Har kunnat ha henne lös i stallgången och grejat med henne men nu nafsat/försökt bitas, även försökt sparka på riktigt när man ska fixa framför allt vänster bakhov. Reagerar dock inte när vi kollar ev smärta där. Är barfota sedan cirka fem veckors tid på försök för att se om hovarna kan bli lite bättre då hon tappat skorna rätt ofta i slutet av sommaren/början av hösten. Inbillning eller inte, jag tycker det verkar som att hon blev värre då i humöret. Går f n inte att varken sadla eller rida henne. Sista gången min man försökte (det är han som normalt rider henne) stegrade hon sig och visade verkligen att hon inte tyckte det var OK. Har varit lite småstressad/ouppfostrad vid uppsittning tidigare också och inte velat stå riktigt stilla men vi har jobbat med det och kommit en bit på väg. Så här har hon dock aldrig gjort. Vad tror ni andra om detta beteende? Pälssättning? Ren tjurighet? Annat? OBS att hon självklart ska fortsätta kollas av vet osv!
 
Sv: Ont eller sur?

Nej, har inte haft en tanke på det faktiskt och vet har inte heller nämnt det. Bara varit inriktad på skelett och muskler. Tack för tips, ska ta upp det vid vetbesöket.
 
Sv: Ont eller sur?

Jag brukar tycka att man är för snabb med att säga att hästen har ont nånstans om den visar konstigt beteende, men i det här fallet undrar jag om inte det är något kroppsligt fel.
Äggstockar och livmoder var ett bra tips.
Sko henne igen? Hon är kanske väldigt ömfotad och protesterar mot det?
 
Sv: Ont eller sur?

jag vet själv med min häst att ömmar hon på något vis, eller har haft skorna om så bara lite för länge så blir hon mycket kinkigare och ovillig till allt.. Visar det redan i hagen när man ska ta in henne, då stannar hon och fryser fast. Om ni inte skulle hitta något kroppsligt fel hade jag absolut testat med att sko henne igen :) Det är ju värt ett försök iaf och se om det lägger sig.
 
Sv: Ont eller sur?

Ja, har faktiskt tänkt att hon får skor på sig igen när hovslagaren kommer nästa gång om cirka en och en halv vecka. Hon kan mycket väl vara ömfotad, tycker mig se det emellanåt. Ska väl tilläggas att hon inte ridits barfota utan haft boots de ggr vi lyckats ta oss iväg. Hoppas bara att sparkbenägenheten minskar då, får se till att vara utom sparkhåll. Har dock lirkat, mutat, berömt mm mm och senaste dagarna har hon inte haft några tendenser till att medvetet sparka mig. Ska självklart fortfarande samråda med veterinär också.
 
Sv: Ont eller sur?

Vet precis hur du har det. Är inte lätt att veta om det är något kroppsligt fel när man har en häst som redan från början är tjurig och ovillig:crazy: På min har de hittills bara hittat en liten, liten grej men enligt vet kan det vara orsaken till de enorma protesterna pga att hon just har ett sådant humör.
Håller tummarna för att ni hittar något åtgärdningsbart på er häst.
 
Sv: Ont eller sur?

Nej, iom att man vet att hon kan vara rätt tjurig (så pass att förra ägarens äkta hälft tydligen var ganska skraj för henne) är det svårt att veta vad som är vad. Vad jag förstår var hennes (stoets alltså) också lite speciell. Kunde inte stå bredvid någon annan häst och funkade heller inte bra om hon hade fönster i boxen om jag minns rätt. Lite bitchighet i generna mao. Nu har min dam heller inget fönster och har börjat fundera på om vi ska täcka halva gallret mot kompisen. Har hittills satt en skiva som täcker en liten del men märker ingen skillnad. Tja, vi får väl helt enkelt klura vidare. Tack för tips och support! Lite skönt trots allt att veta att man inte är ensam om problemet. Bara så frustrerande att inte veta vad det är.
 
Sv: Ont eller sur?

Har hästen täcke på sig?
Hur mkt grovfoder? Magsår?
Får den balanserade mineraler?
Har ni kollat efter löss?
Syn/hörsel?

Hur mkt rör de sig i hagen? Kanske den är understimulerad?
Hur funkar det i övrigt med andra hästen?
 
Sv: Ont eller sur?

Nej, har inte haft en tanke på det faktiskt och vet har inte heller nämnt det. Bara varit inriktad på skelett och muskler. Tack för tips, ska ta upp det vid vetbesöket.

Jag har träffat på ett extremt sto där hormonerna spökade...hon var fruktansvärd att hantera/vara nära men en underbar körhäst (kallblodig travare). Hon var lugn och hanterbar när hon sprutades mot brunst/var dräktig men all annan tid ... huga... hon fick somna in då ägaren inte ville riskera sitt eller andras hälsa...
 
Sv: Ont eller sur?

(Ska bara först skriva att ordet mamma försvann i förra inlägget, dvs stoets mamma var på ett visst sätt...)

Vita: Har täcke på sig beroende på väder, kallt/blött/blåsigt=täcke på, skönt väder oavsett temp men torrt och inte så blåsigt=täcke av. Bara täcke i stallet om extremt kallt eller en stund om hon varit svettig e dyl.
Kollat foderstat=OK. Damen har lätt att gå upp i vikt så fri tillgång funkar inte utan får begränsa det, däremot tillgång till halm som hon dock ratar.
Inga löss, magen bra liksom syn och hörsel.
Är oftast den dominanta av mina två hästar men kan ibland växla lite, oftast vid brunst men inget extremt.
Har rejält med yta att röra sig på men den andra hästen rör sig allmänt mer men visst rör hon också en hel del på sig. Kuperad terräng med stor variation, lite äng, lite gräshage, lite skogshage. Nybyggt vindskydd finns.

Piraja: Usch, så illa hoppas jag inte att det blir! Eländiga hormoner - de kan ställa till det. Och inte bara för hästar för den delen. Brunsten för mina hästar är dock väldigt lugn, har ju inte så många att brunsta för om man säger så.
 
Senast ändrad:
Sv: Ont eller sur?

Älglöss?..... I år är det riktig eländigt... Min dam, en dröm att hantera i stallet har visat en del humör i stallet senaste tiden... Det har visat sig att hon har haft älglöss med sig in... De killar riktit ordentligt.... och är extremt irriterande.

Ett normalt år får inte mina damer på sig dessa när de går i hagen.. Men i år är det så pass eländigt att de är överallt.

Jag brukar ge damerna en rejäl omgång med piggborsten och sen går jag över dem med en vanlig smalspårig kam... och kan plocka ett par tre stycken älglöss på varje häst....
 
Sv: Ont eller sur?

Har letat efter de eländiga små krypen men inte hittat några som tur är. Verkar faktiskt som om vi är ganska förskonade från dem här (peppar, peppar). Har knappt några fästingar heller. Bara plockat några enstaka på hunden men en eller två totalt på hela sommaren på hästarna. Fantastiskt tycker jag som tidigare bodde på ett ställe där jag fick plocka flera stycken på framför allt vovven varje dag.

Däremot har kiropraktor varit här i em och tycker att hon är stel över korset. Massage och promenader är rekommenderade och så kommer han om en vecka igen. Tyckte också att hon verkade lite stressad, om det är för att hon har ont eller något annat är ju svårt att veta. Ska gå vidare med vet, kiropraktor och skopåsättning samt fortsätta med lock och pock och massor med beröm när hon gör rätt. Förhoppningsvis kan vi kanske jobba vidare utifrån det. :grin:
 
Sv: Ont eller sur?

Jag tycker som några ovanstende att det låter som hormon eller livmoder/äggstockar spökar. Har sett detta på några andra hästar där man verkligen inte förstått varför stona plötsligt blivit så elaka och fått udda beteenden. Ta upp det så fort du kan med vet så det i bästa fall kan uteslutas :) Hoppas det löser sig för er :)
 
Sv: Ont eller sur?

Ska alldeles strax ut och göra ordning i stallet och ta in "prinsessorna". Hoppas och håller tummarna för att det blir lika lugnt som igår kväll. Kiropraktorn var här i söndags och grejade lite med damen. Därefter promenad enl rekommendation. Igår hade jag långdag på jobbet liksom idag och hann inte göra något mer än göra i ordning stall, ta in hästar och avsluta kvällen med borst och mys. Och gissa vad... Hade en gosig häst som njöt av att bli omhändertagen! Någon enstaka missnöjesyttring när jag kratsade ena framhoven, annars helt lugnt. Tänk om det ändå är så att hon haft lite ont och kiropraktorbehandlingen hjälper. Avvaktar fortsättning och jobbar vidare.
 
Sv: Ont eller sur?

Jaha, det var det...
Kiropraktorn var här idag igen men det blev inte alls något bra besök. Tyckte ju att damen var lite mer lätthanterlig förra veckan men idag var hon det inte. Försökte bita, sparka och resa sig på bakbenen när k-p skulle behandla henne. Han är erkänt duktig men sa idag att han går bet på vår häst. Trodde mer att det kanske är ett lynnesfel än egentlig smärta. Pausade lite från vet-besök i avvaktan på vad kiropraktorn kom fram till men nu blir det väl ett försök att kolla hormonerna. Verkar dock inte ha några som helst besvär med/under brunster. Märker knappast av dem faktiskt. Någon dom vet ungefär vad det kan tänkas kosta att kolla hormonerna? Börjar onekligen bli lite tunt i plånboken nu så får planera noga vad pengarna ska räcka till. Hoppas på något sätt ändå att det vore något hormonellt, det är ju behandlingsbart. Tacksam för lite mer info om detta om någon har den erfarenheten.
 
Sv: Ont eller sur?

Ring och fråga veterinären. Då kan du både bolla tankarna kring hormoner/cystor på äggstockar etc. samt även få pris. Stoet jag nämnde tidigare var det inte någon skillnad på om hon var brunstig eller ej...bara när hon var dräktig som hon var lugn och fin.
 
Sv: Ont eller sur?

Ett ultraljud på äggstockar och livmoder bör inte kosta så mycket, det är ju som en dräktighetsundersökning ungefär.
 
Sv: Ont eller sur?

Piraja: Ska försöka få tag på veterinären imorgon bitti och diskutera vidare. Var bara lite "förhandsintresserad" av prisfrågan. Annars har du ju lösningen åt mig. Hon får vara konstant dräktig! ;-)

Trissa: Ja, det låter rimligt. Får som sagt kolla vidare imorgon.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 503
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp