ont i axel

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har just nu ont i en axel.
Eftersom jag dras med en reumatisk variant som påverkar främst muskel- och ligamentsfästen så brukar jag försöka "fråga Dr.Google" när jag får ont någonstans, för att se om jag kan hitta några muskelfästen eller liknande i den smärtande regionen. Då vet jag ju att det har med min sjukdom att göra och att det bara är att medicinera, hålla igång och vänta ut.

Efter att ha sökt en bra stund med hjälp av Dr Google har jag hittat det som verkar stämma bäst i mitt fall - "bakre impingement".
Jag har hittat lite info om behandling/rehab osv och kommer ta upp detta med min sjukgymnast, som jag går hos i annat ärende. Det tar dock ett tag innan jag träffar honom nästa gång.
Så, tills dess ställer jag mitt hopp till Dr Buke ;) - är det någon här som vet om det finns samband mellan impingement i axel och reumatisk sjukdom? (psoriasisartropati i mitt fall) Eller ska jag söka orsaken till det någon annanstans?

OM jag tolkade rehabinstruktionerna rätt så är det via sjukgymnasten jag får hjälp, så det verkar lite onödigt att kontakta läkare i det här läget. (jag har en aning om vad som skulle kunna ha orsakat besvärens uppkomst, men det är ju inte direkt lättare att läka ut när man har reumatiska processer i bakgrunden...)
 
Jag har just nu ont i en axel.
Eftersom jag dras med en reumatisk variant som påverkar främst muskel- och ligamentsfästen så brukar jag försöka "fråga Dr.Google" när jag får ont någonstans, för att se om jag kan hitta några muskelfästen eller liknande i den smärtande regionen. Då vet jag ju att det har med min sjukdom att göra och att det bara är att medicinera, hålla igång och vänta ut.

Efter att ha sökt en bra stund med hjälp av Dr Google har jag hittat det som verkar stämma bäst i mitt fall - "bakre impingement".
Jag har hittat lite info om behandling/rehab osv och kommer ta upp detta med min sjukgymnast, som jag går hos i annat ärende. Det tar dock ett tag innan jag träffar honom nästa gång.
Så, tills dess ställer jag mitt hopp till Dr Buke ;) - är det någon här som vet om det finns samband mellan impingement i axel och reumatisk sjukdom? (psoriasisartropati i mitt fall) Eller ska jag söka orsaken till det någon annanstans?

OM jag tolkade rehabinstruktionerna rätt så är det via sjukgymnasten jag får hjälp, så det verkar lite onödigt att kontakta läkare i det här läget. (jag har en aning om vad som skulle kunna ha orsakat besvärens uppkomst, men det är ju inte direkt lättare att läka ut när man har reumatiska processer i bakgrunden...)

Jag vet inte om det finns ett samband. Men googla shoulder impingement reumatism så får du nog fler träffar.

Jag har haft två elever med impingement i axeln. Den ena vet jag hade avvikande skelett som sas gav för liten plats åt mjukdelarna. Det krävdes några kortisonsprutor för att få ordning på axeln. De diskuterade ev operation iom att hon var så ung etc. Men efter den tiden med sprutorna och rehab så har hon blivit bra. Så bra att hon pluggar hovis utan prob.
Den andra kvinnan hade någon form av reumatiskt också om jag inte minns fel. Där minns jag inte om man sprutade eller om man bara rehabade och gav medicin för att få henne ok.

Med det sagt vet jag inte vad du bör göra. Men är du osäker och det gör ont kan du väl kontakta sjukvården för rådgivning.
 
Jag vet inte om det finns ett samband. Men googla shoulder impingement reumatism så får du nog fler träffar.
Jag är mest bara nyfiken på om någon vet om det finns något samband.
Mitt googlande ger inget svar på den frågan. De flesta artiklar jag hittar nämner inte reumatisk sjukdom alls, vilket kanske pekar på att samband saknas. Men...
(sen är reumatism generellt inte alltid applicerbar på min egen sjukdomsbild, där det huvudsakligen är muskel- och ligamentsfästen som är inblandade)
 
Jag har ställt samma fråga i en facebookgrupp för PsoA och visst är det en del där som haft impingement, men det innebär ju inte nödvändigtvis att det finns ett samband.
Jag har inte läst tillräckligt noga för att ha full koll på vad impingement egentligen innebär, mer än "inklämning". Vilka strukturer är det egentligen som är drabbade av inklämningen? På vilket sätt? Är själva axelleden inblandad på nåt sätt? Eller bara klämda muskler?
Jag ser egentligen inte - på bilderna jag hittat - några muskelfästen som skulle kunna vara inblandade. Så därför funderar jag på om det är ett helt separat besvär, eller om det ändå finns ett samband, t.ex att risken för impingement är större för att man har en reumatisk sjukdom?
 
Jag har inte läst tillräckligt noga för att ha full koll på vad impingement egentligen innebär, mer än "inklämning". Vilka strukturer är det egentligen som är drabbade av inklämningen? På vilket sätt? Är själva axelleden inblandad på nåt sätt? Eller bara klämda muskler?

Jag har opererat båda axlarna för impingement. I mitt fall berodde det på en kombination av artros + uppsvälld slemsäck vilket gjorde att senan inte kunde passera under axeltaket. Vid akromioplastik går man in med laser och tar bort slemsäcken - det bildas en ny - och man hyvlar bort lite på benet för att vidga passagen. Typ så. :) Ingen aning om samband med reumatisk sjukdom, dock.
 
Jag har haft det i ena axelleden. Förstår det som att det helt enkelt betyder inklämning typ. Alltså kan bero på olika saker. I mitt fall var det en inflammation pga överansträngning som var grundorsaken. Har aldrig haft så ont nånstans i hela mitt liv (då har jag ändå migrän då och då). För mig räckte det med antiinflammatoriskt, starka smärtstillande, vila och sjukgymnastik. Jag har inga reumatiska problem.
 
Jag hade provat Voltarensalva/gel i kombination med Paraflex i ditt ställe.
Fast nu var det ju inte det som var frågan. (Och paraflex är ju receptbelagt, så det är inte direkt något man kan "välja" att använda...)
Utan jag undrar om det finns något samband mellan reumatisk sjukdom och impingement. Typ "är det större risk för impingement när man har en reumatisk sjukdom som påverkar muskel- och ligamentsfästen", eller är det besvär som är helt skilda från varandra?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 745
Kropp & Själ Jag har ont på knäskålen. Inte i, inte under, utan mitt uppepå. Det är sannolikt en del i min reumatiska diagnos, psoriasisartrit (nåja...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Korta versionen: Kan man få en ledinflammation att läka ut av sig själv, med hjälp av huskurer och/eller receptfria läkemedel? Långa...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 682
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp