Bukefalos 28 år!

Ont i benet vid ridning ;s

Soff91

Trådstartare
varje gång jag rider så får jag ont i min fot och det känns som om min fot är vinklad in under magen.. någon mer som har/haft det? och om ni har haft, hur gick det bort för er? vad gjorde ni så det försvann?
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

hmm, ja du asså jag har ett problem å de ä,om jag ex rider med hoppläder och rider lätt typ 50 varv i ridhuset,då får jag ont i ena foten,i lixom leden som gör att man kan rotera med foten(dålig förklaring ja vet)..men kan oxå få ont så som du säger,antagligen vinklar jag foten fel själv,vet inte..
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

ja. detta kommer typ efter 45 minuter eller något när jag rider.. vet inte vad jag gör för fel. gör nästan ont när man släpper fötterna ur stigbygarna och rättar till foten. xD
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

jag har nåt liknande, men det är att jag under hela ponny tiden vinklade mina hälar utåt när jag red, när jag fick lära mig det rätta sättet så fick jag extremt ont i föttena och knäna, red helst barbacka för att det var bara då som jag kunde rida lätt utan att anstränga lederna. och nu när jag har hoppläder som är det minsta ojämna så får jag ont i flera dagar framåt och början på benhineinflamation. men sen så är alla mina leder kassa, fötterna knäcker för varje steg jag tar och handleder höft och knän strular ibland och knäcker.

det kan vara att du är otränad och fotleden inte orkar vara rak efter några varv med lättridning. eller att du belastar foten fel i stigbyglen ( går du snett i skorna i vanliga fall så kan det vara felbelastning)

testa med att linda fötterna eller ha stöd strumpor(typ sånna som gamla tanter har, de funkar för mig^^) och rid inte lätt hela tiden utan ta flera korta pauser där du kanske samlar hästen i skritt samtidigt som du släpper stigbyglarna och rör på fötterna för att få igång blod cirkulationen ordentligt. om det gör mer ont på vintern så kan du ha benvärmare på dig innan och efter ridningen så att du är stel i fötterna innan eller efter du ridit.
var glad att det bara är när du rider^^ jag kan inte springa utan att lederna viker sig och läkarna vet inte vad jag har^^(ja jag vet, jag är av dålig kvalite:D)
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

jag får pröva något sånt typ stödstrumpa :P haha jag blir gammal i förtid. xD
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Jag har samma problem som dig. Lösningen för mig blev att linda fotlederna och det funkar än.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Jag har exakt samma problem, min höger fot som krånglar (har fått senvrickning, brutit stortån, tappat en tv, stukat den osv, så inte så konstigt egentligen att den strular) och har nu kommit fram till att just högerbenet är litelite längre än det vänstra, så brukar lösa det genom att ha ett hål längre läder på just höger sidan. Märker det främst när jag rider i korta läder. Inget jag har fått bekräftat av läkare dock men det blir en enorm skillnad om jag länger just det lädret och sitter inte sämre/snett eller liknande pga det heller, så det funkar för mig!

Får du mer träningsvärk i det benet jämfört med det andra?
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

jag kan få samma problem om jag rider ut med korta läder och står mkt i fältsits. Jag har hört förklaringen att det kan bli så ifall man tänjt ut sina ledband mycket (typ vrickat fötterna flera gånger). Det som hjälper mig är kilformade inlägg i stigbyglarna.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Okej, har en del kompisar som får det nämligen, troligen för att dom konstant spänner just det benet dom har problem med vid ridning osv. Visade sig för dom (2st) att det berodde på många stukningar = uttänjt ledband eller nått sånt. Tänkte om det kanske var något liknande för dig
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Sneda stigbygelgummi som man klämmer fast i stigbygeln, de finns i de allra flesta ridsportbutiker. Priset brukar ligga på en femtiolapp +/- ngn tia
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Nej, men i knäet av samma anledning. Se till att vrida ut stigläderna ordentligt (forma lädret) så att du inte behöver sitta och hålla emot med foten.

Hälsning Maja
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

har det fungerat att linda?? eller har ni provat ngt av de andra tippsen?
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Det som hjälper mig är kilformade inlägg i stigbyglarna.

Skriver även jag under på detta, samt att jag älskar mina ledade stigbyglar. Har krångelfotleder efter ett antal skador och kan knappt gå efter ett pass med vanliga stigbyglar. Med mina egna kan jag rida långturer på flera timmar med korta läder helt utan problem.

Stabilitetsträning kan också hjälpa. Balansplatta och tåhävningar is the shit.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Jag har samma problem efter en skada på skenbenets framsida, operation och uttöjd fotled.

Får mest ont vid monoton ridning, ex. bara skritt i 45 min. Går nu på sjukgymnastik för att stärka muskulaturen kring denna fotled som är uttänjd, och det hjälper mycket bra!

Kan tipsa om lite enkla övningar:
* balansplatta, stå på ena foten och rör plattan
* tåhävningar i trappa och/eller på golv
* ta en handduk på golvet, "knyckla" ihop denna m.hj.a. tårna och räta ut, med en fot i taget
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Det som hjälper mig är kilformade inlägg i stigbyglarna.

Kan inte göra annat än hålla med!
Jag får fortfarande ont, men rider jag med vanliga kan jag knappt gå efteråt.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Har krångelfotleder, ingen aning om vad det är egentligen, en läkare säger småben som far isäs på ovansidan mellan fotled och fot + för kort hälsena, en annan för långa ledband/överrörliga leder, men tydligen ingen inflammation vilket jag verkligen inte tror på då fotleden blir VARM, brukar vara ganska mycket varmare än resten av benen och fötterna och dom värktabletterna som funkar bäst är inflammationshämmande! Haft problemet i flera år..

Får ofta ont under ridning, och för att vara helt ärlig under de flesta aktiviteter, hoppstigläder är helt klart värst och då försöker jag ofta plocka ut fötterna ur stigbyglarna och rulla med fötterna, vet jag att det ska vara hoppning så brukar jag även innan ridning smörja in med Zon eller Siduro (typ samma sak kör siduro just nu)

Har alltid vanliga sockar, ridsockar + tjocksockar i ridskorna för att inte lederna ska bli kalla och få stabilitet, och rider med korta chaps, i övrigt så är ridskor/stallskor rena döden för mina fotleder, det blir troligast för tungt så ska jag inte rida så går jag oftast i vanliga skor i stallet och så fort jag skaffat nya skor så får jag gå några veckor med ont i fotlederna innan dom vant sig. Dom senaste året har jag varit en flitig sponsor av olika värktablettstillverkare!

Nu när det är vinter blir det dessutom ännu värre med all halka och snö!

Tips som jag fått av läkare är:
Tåhävningar
Balansplatta
Stå på ett ben och blunda samtidigt så jag måste hålla balansen i foten och inte balanserar med blicken.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

på vilket håll ska man fästa stigbygelplattorna? höga sidan mot tårna eller mot hälen? hittade ett par i ridsportbutiken hemma och funderar om det kan vara ngt för mig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 051
Senast: mamman
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 000
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 429
Senast: Sel
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp