Ont i benet

sthu

Trådstartare
Jag har börjat få så ont i mitt högerben när jag är ute och går eller springer. Det värker i vaden, hela vägen från knät ner till foten.

Jag har specialgjorda sulor i skorna sen ett par månader tillbaka. Varit hos kiropraktor och fixat till nacken. Han hittade lite snedhet i ländryggen som han fixade till.

Jag strechar höftböjarna dagligen. Har lite problem med högra höften (fått kortisonspruta i muskelfäste två gånger). Bensmärtan är ny.

Några teorier om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?
 
Ingen aning egentligen men b12-brist kan ge bensmärtor, vet ej om det är på detta vis dock. Har för mig du skrivit i en ennan tråd att du har b12-brist. Hoppas du hittar orsaken och blir av med smärtan.
 
Jo precis, har lite bekymmer med b12. Äter tillskott men det kanske inte är tillräckligt.
 
Kanske behöver du sprutor med b12? Ibland kan man ha problem att ta upp b12 via magen, tror det heter perniciös anemi.
 
Kan vara så. Jag är extremt spruträdd så jag vet inte om jag vågar :o
Kanske ska be vården om ett nytt prov.
 
Jag har tablettbehandlad B12 brist (oxå spruträdd) nu har dom tabletterna varit restade hela våren och är ff.
Vader värker o krampar + kramp i hålfoten ,så troligt att du behöver riktiga B12 tabletter (när dom kommer tillbaka)
 
Kan vara så. Jag är extremt spruträdd så jag vet inte om jag vågar :o
Kanske ska be vården om ett nytt prov.

B12 sprutan är liten och du får den i skinkan liggandes på mage. Du kommer alltså inte se den om du ber sköterskan att inte plocka upp den framför dig. Om det gör någon skillnad. En del är ju mer rädda för själva anblicken av sprutan än sticket.
 
B12 sprutan är liten och du får den i skinkan liggandes på mage. Du kommer alltså inte se den om du ber sköterskan att inte plocka upp den framför dig. Om det gör någon skillnad. En del är ju mer rädda för själva anblicken av sprutan än sticket.

Spelar ingen roll, vet jag att jag ska få en spruta blir jag svimfärdig.
 
Jag har tablettbehandlad B12 brist (oxå spruträdd) nu har dom tabletterna varit restade hela våren och är ff.
Vader värker o krampar + kramp i hålfoten ,så troligt att du behöver riktiga B12 tabletter (när dom kommer tillbaka)

Har du alltid ont eller bara vid rörelse?
 
Hur länge har du haft bensmärtan? Hur ser vaden ut, är den svullen/varm/röd? Känns det värre om du har rakt knä och flexar upp foten (alltså tårna mot huvudet)? Tar du p-piller eller nåt liknande?
 
Hur länge har du haft bensmärtan? Hur ser vaden ut, är den svullen? Känns det värre om du har rakt knä och flexar upp foten (alltså tårna mot huvudet)?

Ett par veckor. Vaden ser normal ut, känns inte svullen. Har inte ont i vila alls, bara när jag går.
 
Ett par veckor. Vaden ser normal ut, känns inte svullen. Har inte ont i vila alls, bara när jag går.
Slutar smärtan ifall du tar en paus när du är promenerar? Känns benet även avdomnat eller "bara" smärta?

Jag tycker att du borde söka vård irl, ensidig bensmärta kan vara flera olika saker och du kommer att få bättre svar från någon irl. Litegrann beroende på symptom så kan du ju söka dig till läkare eller fysioterapeut/naprapat/kiropraktor. Det jag tänker att du främst vill utesluta är DVT och claudicatio intermittens.
 
Slutar smärtan ifall du tar en paus när du är promenerar? Känns benet även avdomnat eller "bara" smärta?

Jag tycker att du borde söka vård irl, ensidig bensmärta kan vara flera olika saker och du kommer att få bättre svar från någon irl. Litegrann beroende på symptom så kan du ju söka dig till läkare eller fysioterapeut/naprapat/kiropraktor. Det jag tänker att du främst vill utesluta är DVT och claudicatio intermittens.

Det går över om jag pausar. Foten domnar bort, vaden bara värker.

Jag ska söka men är skeptisk till att jag kommer få nån hjälp. Det tog cirka tio år att få hjälp med höften, fick bara träffa en massa olika sjukgymnaster som bara förvärrade smärtan..
 
Det går över om jag pausar. Foten domnar bort, vaden bara värker.

Jag ska söka men är skeptisk till att jag kommer få nån hjälp. Det tog cirka tio år att få hjälp med höften, fick bara träffa en massa olika sjukgymnaster som bara förvärrade smärtan..
En som har haft samma problem med det där att inte få ordentlig vård, men har haft ont i foten inte höften. Har sen också åkt på vadsmärta! Vad jag upplever dock är att (åtminstone med en bra fysioterapeut) så ska du vara tydlig med om det inte hjälper (smärtan avtar) inom rimlig tid, och på egen hand söka dig tillbaka till läkaren och säga att fysioterapi inte hjälper. Vad som är rimlig tid beror ju såklart på vad smärtan uppskattas vara.

I vaderna har jag haft både problem med inflammation i själva muskeln (soleus, vadmuskeln 'innanför' den korta "tjocka" utanpå", gav smärta i hela baksidan vaden vid rörelse och när vaden klämdes på), problem i hälsenan (gav smärta inte bara längst ner vid foten utan även högre upp, men inte hela vägen, också vid rörelse/kläm), och compartment syndrome, där höljet kring muskeln blir för litet för själva muskeln (gav endast smärta efter en liten stunds rörelse, inget vid kläm). Men det kan vara massor med saker!

Håller med de ovan att det är bäst att söka vård. Att foten domnar verkar ju som att nerverna är inblandade, så jag hade nog rådfrågat i telefon om du verkligen ska till fysioterapeut först. När jag hade domningar/pirr i foten tog de mig på väldigt stort allvar faktiskt, sa läkare samma dag eller akuten. Nervskador ska fixas så fort som möjligt om de ska läka bra.

Observera är inte nån läkare, bara en stackare som dras med så mycket skador att jag snart känner att jag gått halva fysioterapiutbildningen:arghh::laugh:
 
@Nahar jag blev som sagt runtbollad i cirka tio år innan nån ens föreslog kortison. Innan dess var jag hos typ varenda läkare och sjukgymnast på vårdcentralen. Fick ingen hjälp förrän jag bytte landsting.

Jag tror nog det kan vara b12 brist. Det känns mest logiskt.
 
B12 sprutan är liten och du får den i skinkan liggandes på mage. Du kommer alltså inte se den om du ber sköterskan att inte plocka upp den framför dig. Om det gör någon skillnad. En del är ju mer rädda för själva anblicken av sprutan än sticket.
Jag har aldrig fått den liggandes på mage. Då när andra gav den stod jag alltid upp när den gavs i skinkan och många föredrar att ge den i armen eller i benet men att ligga ner har jag aldrig fått som förslag ens. Nu har jag tagit den själv i benet i flera år. Hellre det än att behöva åka till vårdcentralen varje vecka.

Jag har tablettbehandlad B12 brist (oxå spruträdd) nu har dom tabletterna varit restade hela våren och är ff.
Vader värker o krampar + kramp i hålfoten ,så troligt att du behöver riktiga B12 tabletter (när dom kommer tillbaka)
Det finns i samma styrka att köpa receptfritt. Hos topformula t ex. Där köper jag till hunden. Billigare än med recept dessutom.
 
Jag har aldrig fått den liggandes på mage. Då när andra gav den stod jag alltid upp när den gavs i skinkan och många föredrar att ge den i armen eller i benet men att ligga ner har jag aldrig fått som förslag ens. Nu har jag tagit den själv i benet i flera år. Hellre det än att behöva åka till vårdcentralen varje vecka.


Det finns i samma styrka att köpa receptfritt. Hos topformula t ex. Där köper jag till hunden. Billigare än med recept dessutom.

Då är det väl olika. Jag får alltid mina liggandes på mage, har aldrig fått något annat alternativ 🤷‍♀️

Så jag får väl omformulera mig då och säga att sprutan är liten och du KAN få den i skinkan, om det skulle vara bättre för att slippa se den. Nu spelar det ingen roll dock, eftersom det inte är att se sprutan som @sthu är rädd för.
 
Då är det väl olika. Jag får alltid mina liggandes på mage, har aldrig fått något annat alternativ 🤷‍♀️

Så jag får väl omformulera mig då och säga att sprutan är liten och du KAN få den i skinkan, om det skulle vara bättre för att slippa se den. Nu spelar det ingen roll dock, eftersom det inte är att se sprutan som @sthu är rädd för.
Jag blev mest så förvånad! Jag har ändå fått dem i nästan 30 år och har aldrig fått det förslaget.

Ja den är liten. 1 ml bara men som du skriver kvittar det ju, är man rädd så är man. Något jag har upptäckt är dock att många som är rädda för sprutor har lättare för en mindre (kort och tunn) kanyl. En b-12 injektion kan ju ges både i muskeln och i underhudsfettet och är man rädd kan det vara lättare om kanylen är kort och har man inte så mycket underhudsfett så kan man ändå få den i muskeln och har man det så går det att ge den i fettet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 918
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp