Ont i bogen vid kyligare väderlek

Shaggy

Trådstartare
Vad gör man med en häst som får ont i bogen då det är lite kyligare/blötare väderlek? Jag har reagerat på att jag inte får ta min häst på bogen då det är kallt och fuktigt ute (bara kyla är inget problem). Hon har inga problem med att hålla värmen och heller inga problem med ryggen, gick helt otäckad förra vintern (då vi hade samma problem men jag inte gjorde kopplingen).
Det jag gör nu är att jag masserar henne lite lätt dagligen och försöker stretscha henne (hon undrar mest varför jag håller på och drar i henne), men det verkar inte hjälpa så mycket. Vad kan man göra mer? Det jag funderar på är att massera med arnika liniment. Att lägga på ett täcke känns inte som ett alternativ.
Någon som har några förslag? Tack och :bow:
Karin & Nova
 
Jag har tyvärr inte något bättre förslag än att just lägga på ett täcke... :( I alla fall när det är kallt, blåsigt och regnigt.
Krama Novan från mig :love:
 
Jo men täcken är ju gjorda för att värma ryggen inte bogen :crazy:.
Klart jag kramar Novan från dig :love:
 
Tror nog inte att dom värmer tillräckligt.
Specialsy ett bogtäcke kanske. Morsan blir säkert glad över uppdraget :D
 
I ditt fall hade jag tagit reda på varför hästen får ont i bogen, det är inte utan anledning som hästen får ont. Att bara lägga på ett täcke räcker inte i mina ögon, det är bara till att skjuta problemet framför sig.
Försök istället ta reda på vad det är som gör att din häst får ont.
Själv har jag en häst som fick ett tråkigt temperament efter en kastrering, jag trodde det berodde på att han hade ont, men det visade sig att han har spänningar i kors och länd som besvärar honom, detta resulterar i hans ojämna humör. Han har varit hos Naprapat och skall röntgas nu på Måndag.
Hästen kastrerades liggande på Djursjukhus, och jag får efterhand reda på att veterinärerna förmodligen inte väntat på att han skulle lägga sig själv utan dragit omkull honom, i fallet har han troligtvis fått hela sin kroppstyngd på höften vilket resulterade i att han fått sina spänningar därifrån. Jag trodde hans humör berodde på smärta från kastrationen, tills en bekant berättade att Djursjukhusen oftast inte har tid att vänta ut hästen utan drar omkull dem istället. Låter osannolikt i mina öron men det vad va hon uppmärksammat. Nu håller vi iaf på att behandla honom och jag hoppas på det bästa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: bellala
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 365
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp