Ont i fingrar

BernT

Trådstartare
Har fått så himla ont i mina fingrar och fattar inte vad det beror på.

Först trodde jag att det berodde på att jag hade långa gelénaglar, eftersom att man trots allt använder fingrarna lite annorlunda då tex när man skriver på tangentbord. Men plockade bort materialet i december och har haft mina egna lagom långa naglar sen dess och det är noll procent bättre.

Är inte svullen, inga knölar, inte stel, fingrarna är inte böjda eller så utan ser precis ut som vanligt. Men de gör ont! Är bara i sista leden längst på fingrarna, ingen annanstans. Är bara 30 så ålderskrämpa bör det ju inte heller va.

Fattar inte vad det kan vara eller vad jag kan göra åt det. Nån som upplevt liknande?
 
Har fått så himla ont i mina fingrar och fattar inte vad det beror på.

Först trodde jag att det berodde på att jag hade långa gelénaglar, eftersom att man trots allt använder fingrarna lite annorlunda då tex när man skriver på tangentbord. Men plockade bort materialet i december och har haft mina egna lagom långa naglar sen dess och det är noll procent bättre.

Är inte svullen, inga knölar, inte stel, fingrarna är inte böjda eller så utan ser precis ut som vanligt. Men de gör ont! Är bara i sista leden längst på fingrarna, ingen annanstans. Är bara 30 så ålderskrämpa bör det ju inte heller va.

Fattar inte vad det kan vara eller vad jag kan göra åt det. Nån som upplevt liknande?

Jag får ibland ont i fingrar/händer (och lite stelare). Dock inte bara i sista leden.

Blir oftast värre om jag använt händerna mer än "vanligt" som setat vid datorn/tvspel lite förlänge i perioder eller handarbete mm. Men det kan komma lite hursom utan någon speciell ansträngning.

Jag har fått en hand träningsgrej från en kompis för att se om det skulle hjälpa med lite handträning. Dock har jag varit dålig på att använda så kan inte uttala om det blir någon skillnad.

Är också kring 30, men vet inte vad det kan bero på. Så ingen direkt hjälp i ditt fall.
 
Har fått så himla ont i mina fingrar och fattar inte vad det beror på.

Först trodde jag att det berodde på att jag hade långa gelénaglar, eftersom att man trots allt använder fingrarna lite annorlunda då tex när man skriver på tangentbord. Men plockade bort materialet i december och har haft mina egna lagom långa naglar sen dess och det är noll procent bättre.

Är inte svullen, inga knölar, inte stel, fingrarna är inte böjda eller så utan ser precis ut som vanligt. Men de gör ont! Är bara i sista leden längst på fingrarna, ingen annanstans. Är bara 30 så ålderskrämpa bör det ju inte heller va.

Fattar inte vad det kan vara eller vad jag kan göra åt det. Nån som upplevt liknande?
Ska du inte prova att korta ner naglarna helt? De växer ju snabbt ut igen. För det räcker ju med att bara ha lite nagel så blir det en annan ställning när man skriver.
 
På mig misstänkte läkarna reumatism när jag fick samma problem i din ålder. Jag röntgades och de såg inga förändringar men fick antiinflammatorisk medicin (som inte hjälpte).
Problemet har sedan kommit och gått under åren och vilka leder varierar. Nu har jag mest ont i tumlederna.

Jag ids inte söka vård för det men tar någon gång smärtstillande om jag behöver.
 
Ska du inte prova att korta ner naglarna helt? De växer ju snabbt ut igen. För det räcker ju med att bara ha lite nagel så blir det en annan ställning när man skriver.
De är jättekorta nu 🙈 och det hjälper inte. Trodde att det kunde bero på min mobil också för har en iPhone 11 pro Max + tungt bumpercase på så den väger rätt mkt. Men jag använder bara tumme + lillfingrarna för att hålla och skriva och de fingrarna gör inte ont. Bara pek, lång och ibland ringfinger gör ont.

Verkar dock ha rätt mkt vätska i fingrarna. Upplever de inte som svullna men de kanske svällt långsamt så att jag vant mig vid det och inte märkt. Men även om jag har en ring som sitter superlöst så har jag rejäla märken efteråt. Känns som det borde vara vätska då.
 
På mig misstänkte läkarna reumatism när jag fick samma problem i din ålder. Jag röntgades och de såg inga förändringar men fick antiinflammatorisk medicin (som inte hjälpte).
Problemet har sedan kommit och gått under åren och vilka leder varierar. Nu har jag mest ont i tumlederna.

Jag ids inte söka vård för det men tar någon gång smärtstillande om jag behöver.
Tycker inte något man kan googla sig till känns som det passar, läste om reumatism men det känns inte som att det stämmer helt heller :/
 
Dricker du tillrackligt mycket vatten? Jag brukade fa sa om jag inte drack tillrackligt.
Hm nja. Ibland ibland inte. Är nog rätt dålig på det. Och alltid varit. Speciellt nu när jag haft träningspaus pga mkt jobb, sjuk osv. De dagar jag tränar dricker jag bra.
 
Jag får ont i fingrarna när mina axlar är spända och krånglar.
Hm skulle kunna va. Jag får ont i axlar pga mina implantat när jag inte tränat på ett tag och träningen i år har verkligen varit sporadisk. Värt att testa om det blir bättre nu när jag äntligen kan komma igång som vanligt nu.
 
Hm skulle kunna va. Jag får ont i axlar pga mina implantat när jag inte tränat på ett tag och träningen i år har verkligen varit sporadisk. Värt att testa om det blir bättre nu när jag äntligen kan komma igång som vanligt nu.
Jag kan inte fläta hästarna längre utan att få kramp. Det som en gång i tiden tog 20 minuter från att jag började till sista knoppen var gjord, tar ungefär en timme numer eftersom jag måste vila och stretcha mm under tiden. Fingrarna böjer sig i kramp!

Gör jag mina axelövningar blir jag mycket bättre, men inte helt bra. Har ju en gammal skada i höger axel från en fälttävlansolycka i tonåren, men det blir värre och värre ju äldre jag blir. Är 43 år nu. Förr i tiden märkte jag inte ens av den, mer än att jag hade ont i axeln.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 907
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 652
Senast: lewellyn
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 302
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp