Ont i fötterna

Wille

Trådstartare
Jag har fått ont i fötterna sedan några månader tillbaka. Det började i samband med att jag började använda skyddsskor. När jag under ett par veckor slapp skyddsskorna så minskade värken. Jag har kopplat ihop värken med användningen av skorna men det kan ju också vara att jag går mer än vanligt när jag behöver använda skorna. Men jag har ju kunnat stå och gå mycket förut utan att få ont. Det gör mest ont på morgonen då jag kliver upp och börjar gå. Men det gör generellt ont när jag går också. Jag misstänker att fötterna är lite svullna eftersom jag fått ställa om ett par sandaler jag har.

Jag undrar om det är skorna det är fel på eller om det är fetma och mycket gående som är problemet. Jag har ett par gelsulor i skorna men upplever inte att de hjälper. Borde jag prova kompressionsstrumpor? Var köper man såna och finns det för riktigt grova vader?

Jag ska ut på praktik nu i fyra veckor och bävar för att jag kommer att behöva stå och gå mycket. Det kommer att bli plågsamt om jag ska ha ont i fötterna. Smärtan sitter under fötterna.

Någon idé om vad som är fel och hur jag kan åtgärda det?
 
Kompressionsstrumpor finns på apotek (och på nätet här o där) och ja det finns för breda vader.
Det kan behövas andra sulor än de du har. Man får tyvärr prova sig fram till vad som passar ens fötter bäst.
Skyddsskor är ofta hårda och ganska stumma vilket gör att många får ont av dom.
 
Jag tror du ska försöka hitta bra sulor som passar till dina fötter. Dåliga sulor eller dålig inpassning av skor är för jäkligt och tillslut kan det sprida sig i kroppen (för mig är det knä och rygg problemen går upp i).
 
Jag tror du ska försöka hitta bra sulor som passar till dina fötter. Dåliga sulor eller dålig inpassning av skor är för jäkligt och tillslut kan det sprida sig i kroppen (för mig är det knä och rygg problemen går upp i).
Jag får ta en sväng förbi skoaffären i morgon och se om de har sulor.
 
Det kan vara bra att be om hjälp när du köper kompressionsstrumpor. Jag har köpt inför väldigt långa flyg, och då mätte en snäll expedit omkretsen kring min vad så jag fick rätt storlek.
(Självklart behöver man inte be om hjälp ifall man vet vilken storlek man ska ha).
 
Jag har gjutit sulor hos en fysioterapeut pga en trasig fot. Det är helt klart värt kostnaden för att få riktigt bra sulor som passar fötterna.
Jag behöver sulorna redan på måndag. Och jag har bara 5 månader kvar av utbildningen, så är inte sugen på den kostnaden.
 
Googla plantar fasciit, kan det vara nått? Inte hälsporre, det går ofta under samma. Utöver sulor och annat, är stretching ofta bra. Jag fick det när jag gick mycket i gummistövlar, men hade nog värre än dig och fick tillslut ta till stötvågsbehandling. Jag kunde inte gå mer än 30 min innan det gjorde så ont att tårarna rann.

Men kolla det, så kan du säkert hitta tips att göra hemma. Om det stämmer.
 
Jag behöver sulorna redan på måndag. Och jag har bara 5 månader kvar av utbildningen, så är inte sugen på den kostnaden.
Jag har blivit väldigt hjälpt av sulor för höga fotvalv från Jula. De kostar ungefär en hundralapp och det var som natt och dag rakt av första dagen jag använde dem. Inte säkert att vi har samma problem men så har jag löst mina liknande problem
 
Googla plantar fasciit, kan det vara nått? Inte hälsporre, det går ofta under samma. Utöver sulor och annat, är stretching ofta bra. Jag fick det när jag gick mycket i gummistövlar, men hade nog värre än dig och fick tillslut ta till stötvågsbehandling. Jag kunde inte gå mer än 30 min innan det gjorde så ont att tårarna rann.

Men kolla det, så kan du säkert hitta tips att göra hemma. Om det stämmer.
Har googlat och det kan vara det. Verkar omständigt att bli av med. Att hålla på och stretcha verkar sjukt jobbigt.
 
Inte alls jobbigt. Gjorde det max nån minut/gång 1-2 ggr/dag.
Ok. Jag hittade en hel serie övningar som skulle upprepas väldigt många gånger 2-3 gånger om dagen beroende på övning.

Jag är rent allmänt kass på att genomföra dylika rutiner.
 
Jag hade samma problem när jag hade en sämre modell på skyddssko med dålig sula (jag har så små fötter att alla skor inte fanns i min storlek, min dåvarande chef tyckte inte det var nödvändigt att prioritera bra skor så jag fick ta de som fanns). Det försvann inte förrän jag slutade ha de skorna. Efter det lägger jag hellre extra på ett par bra skor, även om jag inte har ett sånt jobb där det behövs skyddsskor längre.
 
Har googlat och det kan vara det. Verkar omständigt att bli av med. Att hålla på och stretcha verkar sjukt jobbigt.
Jag köpte sulor på löplabbet (Icebug) som hjälpte lite bättre. De sulorna kan du behålla och ha i andra skor om du vill. Stödstrumpor hjälper också en del.
Jag har stått många timmar per dag i hårda skyddsskor och misshandlat fötterna på grund av detta. Det har tagit många år för mig innan jag slutligen blivit av med värken.
Så se till att få bra passande skor/ sulor så att du slipper ha ont. Visst, vikten gör ju sitt till förstås, men eftersom du inte får ont i andra skor så kan vi nog utesluta den biten.
 
Var tror ni det är bäst att köpa sulor - i en vanlig skoaffär eller team sportia? Det är bara det jag har att välja på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 693
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ För fyra veckor sedan stukade jag båda fötterna, lindades snabbt men svullnade en del ändå och jag hade problem att gå i ett par dagar...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp