Ont i foten av ridning?

kvandi

Trådstartare
Är det fler här som kan få ont på utsidan ankeln efter ett pass med mycket lättridning eller fältsits?

Peroneal-tendinitis-pain-area.jpg

Tänkte väl mest se om det är en vanlig överansträngning bland ryttare eller om det bara är jag som är en överkänslig klenis ;)
 
Jag får det också. Och även ovansidan, över ankeln. Har fått konstaterat att jag har ovanligt orörliga anklar av sjukgymnast, så antagligen är det det som spökar.

Jag tycker att Sprenger Bow Balance hjälper en del.
 
Yes det får jag, hjälper dock enormt mycket med Sprenger Bow Balance.
När jag rider i vanliga stigbyglar tar det inte lång stund innan det gör alldeles för ont :/
Har provat andra ledande stigbyglar med men bow balance funkar absolut bäst för mig.
 
Jag hade ofta problem med det förr, fast bara med den ena fotleden. De senaste 10 åren har jag haft Sprengerstigbyglar vilket har hjälpt mig otroligt! Känner inte alls av det lika ofta längre, förr kunde det vara ett par dagar i veckan, nu är det knappt nån gång per halvår. Dessutom upplever jag att mina Sprenger är skonsamma mot mina knän också, tacksamt då det ena strulat en del genom åren.
 
Ja eftersom mina ledband (?) är uttänjda i en skidolycka sen mycket länge. Men ju mer jag red desto bättre blev det men aldrig riktigt bra.
 
Jag fick ont i fotlederna i mina förra stigbyglar som var ganska tunga. Bytte till ett par lättviktsstigbyglar och jag har inte känt av fotlederna över huvud taget sedan dess.
 
Är det fler här som kan få ont på utsidan ankeln efter ett pass med mycket lättridning eller fältsits?

Peroneal-tendinitis-pain-area.jpg

Tänkte väl mest se om det är en vanlig överansträngning bland ryttare eller om det bara är jag som är en överkänslig klenis ;)


Jag kan bara rida med såna här: http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...xfXVIp7XopW-QcUvexkKJyLQ&ust=1427894341816491

De håller foten rak genom hela knäet, annars får jag ont i alla leder i benet. Har testat några olika varianter på fjädrande och ledade stigbyglar, men så länge fotplattan är rak fungerar det inte.

Har iofs inte testat de moderna varianter som är både löjligt dyra och fula, typ FreeJump och liknande. :yuck:
 
Jepp! Har haft ett par rejäla stukningar i höger fot som gör att det både kan göra rejält ont i det område som bilden visar. Men foten kan oxå domna bort helt om jag tex skrittar länge och inte rör på foten så mycket som vid tex lättridning.
Har även lyckats stuka foten i stigbygeln pga uttänjda ledband.

Red med lindad fot ett tag då det var för jobbigt och har nu jobbat upp styrkan igen. Men vid hoppning eller ridning med mycke galopp så lindr jag fortfarande för extre stöd.
 
Jepp! Har haft ett par rejäla stukningar i höger fot som gör att det både kan göra rejält ont i det område som bilden visar. Men foten kan oxå domna bort helt om jag tex skrittar länge och inte rör på foten så mycket som vid tex lättridning.
Har även lyckats stuka foten i stigbygeln pga uttänjda ledband.

Red med lindad fot ett tag då det var för jobbigt och har nu jobbat upp styrkan igen. Men vid hoppning eller ridning med mycke galopp så lindr jag fortfarande för extre stöd.
Har iofs inte stukat foten men ett antal väl placerade hovar på ena foten har lett till att det är väldigt dålig blod cirkulation i den foten och det leder till att tårna och halva foten domnar av då jag rider, blir värre då det är kallt och då jag inte rör så mycket på foten. Bästa tipset är att rida utan stigbygel då du skrittar länge, inte hela tiden men några minuter åt gången.
 
Har iofs inte stukat foten men ett antal väl placerade hovar på ena foten har lett till att det är väldigt dålig blod cirkulation i den foten och det leder till att tårna och halva foten domnar av då jag rider, blir värre då det är kallt och då jag inte rör så mycket på foten. Bästa tipset är att rida utan stigbygel då du skrittar länge, inte hela tiden men några minuter åt gången.

Jepp! Brukar släppa stigbygeln för att lea upp foten då och då :)
 
Åh.. precis en tråd jag behöver. Jag började rida igen för två veckor sen efter långt uppehåll. Fick riktigt ont i fötterna/ anklar men snarare på framsidan. Tänkte att det kunde bero på att jag vrickat fötterna många gånger.
 
Jag får också ont där, speciellt med hoppläder och jag har bara stukat foten nån gång så beror nog inte på det! För mig tror jag det blir för "rejäl" vinkel och att jag pga det får ont!
 
Jupps, jag får ont där. Speciellt när jag rider i kortare läder eller längre sträckor. När jag ska rida länge och/eller med korta läder har jag ett ankelskydd på vänstra fotleden som är helkörd (sen två innebandyskador med fraktur och avslitna ledband, diverse stukningar och ytterligare en fraktur) och den högra fotleden tejpar jag.
 
Jag vill gärna tipsa er alla med problem att gå till en bra sjukgymnast! Jag hade problem med mina knän och sökte därför (vaknade på nätterna av värk) men fick även hjälp med anklar och vader. Allt hänger ju ihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver all hjälp och tips jag kan få! Jag har börjat märka att jag får väldigt ont i min högra fot när jag rider,Efter kanske...
Svar
3
· Visningar
726
Senast: Tassa
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 503
Senast: mamman
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp