Ont i foten

em76

Trådstartare
Överansträngd plantar fascia är min gissning efter en titt i biologiboken. Jag var stillasittande i vintras och började promenera i maj, i början av juni fick jag ont i höger fot undersida framför hälen. Det har sedan varken blivit bättre eller värre. Det blir inga långa promenader men heller ingen helvila. Mest ont har det gjort när foten belastas efter flera timmars vila. Ibuprofen hjälper inte.
Kommer det läka ut om jag fortsätter som nu?
 
Kommer det läka ut om jag fortsätter som nu?
Jag tycker det låter som om du gissar rätt i självdiagnosen. I så fall tror jag inte att besvären försvinner utan åtgärd. En sjukgymnast kommer att kunna hjälpa dig med förslag på inlägg och/eller skor, men du har å andra sidan inget att förlora på att själv prova med hålfotsstödjande inlägg av konsumentkvalitet som du köper i skoaffär eller sportaffär för 200-300 kr. Min egen plantar fasciit gav med sig på en månad med sådana enkla inlägg.
(Efter att jag först konsulterat ortoped och sjukgymnast, mina besvär var rätt kraftiga.)
 
Överansträngd plantar fascia är min gissning efter en titt i biologiboken. Jag var stillasittande i vintras och började promenera i maj, i början av juni fick jag ont i höger fot undersida framför hälen. Det har sedan varken blivit bättre eller värre. Det blir inga långa promenader men heller ingen helvila. Mest ont har det gjort när foten belastas efter flera timmars vila. Ibuprofen hjälper inte.
Kommer det läka ut om jag fortsätter som nu?
Troligtvis inte
 
Kan tillägga att de inlägg som hjälpt mig var från 52bones och modellen +ACT, men det finns förstås andra tillverkare också som gör motsvarande produkter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Och finns det något jag kan göra? Jag har ont på utsidan av foten, nedanför och bakom fotknölen. Det gör mest ont att vinkla foten...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Klantskalle som jag är så hade jag bara gummistövlar på mig när jag ledde ut hästarna i morse varpå den ena lite uppspelt landade på min...
Svar
8
· Visningar
640
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag har alltid vara stolt över mina fötters förmåga att klara typ allt och jag har gått och sprungit mycket det senaste fem åren och...
2
Svar
22
· Visningar
4 103
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp