Ont i halsen, tips?

Roxer

Trådstartare
Nu har jag haft ont i halsen i 9 dagar och jag tror jag avlider lite. Hör mest troligt till förkylningen från helvetet som tillslut börjat ge sig, men det halsonda hänger kvar.

Knaprar ipren och Alvedon och strefen ibland och då känns det bättre. Läkare har tittat i halsen senast i torsdags men säger att det bara är virus. Har lock för ena örat som nu tillslut verkar bli liiite bättre.

När borde jag be dem titta igen?
Någon som har något bra ofarligt dundertips (typ dansa baklänges runt huset i månsken) som hjälper eller snabbar på processen? Jag vill ju äta utan att vilja gråta igen. ;)

Hilfe!
 
Tycker bafucin fungerar bra.
9 dagar är inte så länge, skulle avvakta iaf ett par veckor innan du kontaktar läkare igen iom att de redan tittat och sagt virus.
 
Nu har jag haft ont i halsen i 9 dagar och jag tror jag avlider lite. Hör mest troligt till förkylningen från helvetet som tillslut börjat ge sig, men det halsonda hänger kvar.

Knaprar ipren och Alvedon och strefen ibland och då känns det bättre. Läkare har tittat i halsen senast i torsdags men säger att det bara är virus. Har lock för ena örat som nu tillslut verkar bli liiite bättre.

När borde jag be dem titta igen?
Någon som har något bra ofarligt dundertips (typ dansa baklänges runt huset i månsken) som hjälper eller snabbar på processen? Jag vill ju äta utan att vilja gråta igen. ;)

Hilfe!
Kortvarigt ont i halsen är i regel inget som behöver läkarvård. Även om det var halsfluss så hjälper det knappt med antibiotika iaf, så läkare bör inte skriva ut det mer än i extremfall. Det är bättre att använda det där det verkligen gör nytta.
 
Kortvarigt ont i halsen är i regel inget som behöver läkarvård. Även om det var halsfluss så hjälper det knappt med antibiotika iaf, så läkare bör inte skriva ut det mer än i extremfall. Det är bättre att använda det där det verkligen gör nytta.

Ja, och jag vill inte ha antibiotika mot virus. Frågan var mer när ska man misstänka något annat? Kan knapra ipren/alvedon några veckor till.
 
Tycker bafucin fungerar bra.
9 dagar är inte så länge, skulle avvakta iaf ett par veckor innan du kontaktar läkare igen iom att de redan tittat och sagt virus.

Ja, hade nog provat om jag inte ammat. Bafucin är en sån man inte ska ta då. Borde skrivit det i starten också då det begränsar en del. Därav önskemål om dundertips. 😅
 
Typ te...? Kanske med honung i :D Har själv nu haft ont i halsen (men hade tur med halsont i bara en dag och nästäppa idag istället), men igår när jag hade halsont försökte jag dricka mycket te och det hjälpte för stunden iallafall :)
 
Rinomar/rinexin funkar kanon mot snor lite här o där samt om man får lock för öronen.
Proppa dig full med honung, citron, ingefära osv..
 
Det är nog bara att vänta ut och försöka minimera slitningar. Dämpa ev. hosta/harkling så gott du kan och låt bli att anstränga rösten mer än absolut nödvändigt. Drick och ät det som funkar. Det finns mig veterligen inget som botar men hittar man något som symptomlindrar så kör på. Honung kan vara skönt. Kallt/varmt får man experimentra med, likaså kolsyrat funkar ibland, ibland inte. Halstabletter kan lindra men är också uttorkande varför man gärna får vara noga med att dricka. Att andas in vattenånga (böja sig över en kastrull med kokhett vatten) kan också kännas skönt.

Vi brukar ha en tumregel att man ska söka hjälp om man varit hes i över två veckor. Nu har de redan tittat dig in halsen och då är det nog bara tålamod som gäller.

Krya!
 
Köp och använd Coldy. Jag minns inte när jag var förkyld sist. Hjälper vid halsont också, jag har flera i bekantskapskretsen som börjat med coldy mitt i förkylning som sedan har klingat av drastiskt efter att ha börjat med coldy. Det finns något som heter coldzyme också plus säkert flera liknande - men Coldy är dunder.
https://www.apotea.se/coldy-halsspray-30-ml
 
Jag brukar göra en dryck av ingefära, honung och citron.
Viktigaste ingrediensen är ingefära för det är nyttigt, bakteriedödande, antioxidant o en massa annat har jag förstått.
Jag kokar upp en liter vatten som jag slänger ner finhackad ingefära i och 3 (rejäla) matskedar honung och en hel skivad citron med skal o allt. låter allt ligga kvar o när det e svalt så slänger jag in det i kylen.
tar o gurglar o sväljer detta morgon o kväll..
Ja du kan köpa färdigt sånt här men det blir billigare att göra själv o mycket godare där du kan öka o minska själv om du vill ha mer eller mindre av något
 
Gurgla med Listerine!
Inte skönt och säkert inte så hälsosamt, men det brukar göra susen när jag har ont i halsen. Hade en pärs när vi var utomlands på mässa för några veckor sedan, med så ont i halsen så jag vaknade på natten av att det gjorde så ont att svälja. Efter första dygnet med gurglande (typ 4 gånger/dag) så gjorde det märkbart minde ont och efter tre dagar var allt halsont borta.
 
Gurgla med Listerine!
Inte skönt och säkert inte så hälsosamt, men det brukar göra susen när jag har ont i halsen. Hade en pärs när vi var utomlands på mässa för några veckor sedan, med så ont i halsen så jag vaknade på natten av att det gjorde så ont att svälja. Efter första dygnet med gurglande (typ 4 gånger/dag) så gjorde det märkbart minde ont och efter tre dagar var allt halsont borta.
Den måste jag testa nästa gång!
 
Gurgla med Listerine!
Inte skönt och säkert inte så hälsosamt, men det brukar göra susen när jag har ont i halsen. Hade en pärs när vi var utomlands på mässa för några veckor sedan, med så ont i halsen så jag vaknade på natten av att det gjorde så ont att svälja. Efter första dygnet med gurglande (typ 4 gånger/dag) så gjorde det märkbart minde ont och efter tre dagar var allt halsont borta.

Nyodex ger bättre effekt än Listerine tycker jag @Roxer men det smakar inte direkt gott... men det har hjälpt mig många gånger.
 
Håller med om Listerine, det har gett mig absolut bäst lindring tills jag hittade Strefen! :heart De är dyra, men värda varenda krona och jag har aldrig ens kommit upp i maxdos på ett dygn tack vare deras verkningsgrad!
 
Nu har jag haft ont i halsen i 9 dagar och jag tror jag avlider lite. Hör mest troligt till förkylningen från helvetet som tillslut börjat ge sig, men det halsonda hänger kvar.

Knaprar ipren och Alvedon och strefen ibland och då känns det bättre. Läkare har tittat i halsen senast i torsdags men säger att det bara är virus. Har lock för ena örat som nu tillslut verkar bli liiite bättre.

När borde jag be dem titta igen?
Någon som har något bra ofarligt dundertips (typ dansa baklänges runt huset i månsken) som hjälper eller snabbar på processen? Jag vill ju äta utan att vilja gråta igen. ;)

Hilfe!
Mucoangin bedövar (på ett lite obehagligt sätt). Men kanske mest i svalget, det är i alla fall då jag testar. Kan vara värt att testa iallafall!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är förkyld (inte Covid) och har varit det i en vecka nu. Jag kracklar och hostar, är hes och lite snorig men ganska pigg. Hade...
2
Svar
27
· Visningar
2 556
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 289
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag har drabbat av den stora förkylningen från helvetet, funderar på om det kanske kan vara en släng influensa.. De senaste dagarna har...
Svar
4
· Visningar
16 712
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp