ont i hovarna/benen??

E

emiliaa

lite bakgrundsinfo:

Jag körde min häst med vagn i somras när hon ryckte till och ville inte trava mer, sen ville hon inte riktigt gå heller. Koppla självklart av vagnen och ledde henne till stallet med många stopp (hon hade inte sten i hoven eller varm, svullen). Det konstiga var att hon stannade, man drog igång henne och gick tveksam fram och sen kom hon upp i fart och gick utan problem kanske 30m, stanna osv.

Detta försvann dock efter nån dag och hon blev som vanligt. Sen några veckor senare så började hon (oftast i uppförsbackar) stanna och direkt vila på ett bakben, samma direkt när hon kom i boxen. Så stod hon och vila på bakbenen om vartannat. Veterinär kontaktades och trodde bara hon ömmade då hon inte är skodd bak (ömmade mycket hos förra ägaren) eller ev. början till fång så hon fick mindre bete dock inte mer motion eftersom hon inte ville. Detta gick också över så småningom.


Nu dock, för några veckor sen började det igen. Hon har vilat hela vintern (lösdrift) och jag har sett i hagen att hon tar sig fram mödosamt p.g.a. all packad snö och knölig mark. När man tar ut henne från hagen vill hon inte gärna gå dom första 10m men sedan gått på som ingenting. Nu när det har blivit tö ute och mjukt i marken har jag inte alls märkt något (fortsatt vila). Men nu har hon börjat vända sig om stelt, om hon gör en framdelsvändning så går inte bakbenen i kors utan hon flyttar ihop dom och sen ut med ett ben, ihop och sen ut när hon vänder. Hon är inte varm eller svullen i något ben. När man sedan har gått en promenad så flyttar hon benen som hon ska. Veterinär tycker vi ska avvakta och se hur det utvecklar sig.

Men idag i hagen så har hon liksom inte vetat vad hon ska sätta benen. Detta är första gången jag har sett att hon ev. kan ha ont i frambenen också (just nu går hon barfota på alla fyra). Hon flyttar frambenet som att hon ska gå ett steg, men håller kvar benet halvt nedsatt (tar stöd mot marken) en stund innan hon sätter ner det helt, samma sak med båda frambenen. Bakbenen flyttar hon också emellanåt och vilar dem också. Om man tvingar henne att gå en runda brukar man inte märka någonting alls, bara lite i början. Hon går med huvudet högt och travar gärna, men som sagt, i början av turen vill hon inte gå alls.

Vad kan det vara? Börjar bli riktigt orolig, ska avvakta som vet sa, men om det inte är bättre tills imorgon så bokar jag nog tid på klinik. Men är det någon som har varit med om något liknande??
 
Sv: ont i hovarna/benen??

Ta ut vetrinären för en undersökning. Hittar ni inget konkret då, ta prov för erlichia. Det brukar kunna sitta diffust i olika leder och ge besvär och int/stelhet.
 
Sv: ont i hovarna/benen??

Jag hade beställt tid på en klinik, där man hr utrustning och kan göra en ordentlig utredning, ta hem en vetrinär vid sånna här saker brukar sällan va till nån hjälp (tycker jag), hoppas det löser sig.
 
Sv: ont i hovarna/benen??

Kan det inte vara så att hästen är väldigt öm i hovarna då? Om hon vilade bak mycket när hon bara var barfota bak och nu när hon är barfota fram har hon problem att gå med frambenen också? Kanske behöver pållan ha skor på alla fyra året om helt enkelt? :) I övrigt håller jag med de andra, klinik för utredning är det bästa alternativet.
 
Sv: ont i hovarna/benen??

Förutom det självklara klinikbesöket för utredning om vad det är, så undrar jag varför du låter en häst som ev. är hovöm gå barfota?
Vid minsta tecken på ömma fötter bör man ju slå på ett par skor. (om de inte enbart går på mjukt underlag)
Går hästen och spänner sig en längre tid kan den få betydligt större problem än lite ömma hovar.
 
Sv: ont i hovarna/benen??

Hur har det gått? Vi har hästar som har betett sig på ett liknande sätt och det är nog fång (veterinärerna är inte helt säkra).
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 695
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: KAROLIJNAH
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
853
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 842
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp