Ont i lungorna/långvarig hosta

BernT

Trådstartare
Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en månad tillbaka har jag haft ont i sidan/ryggen. Trodde först att det var revbenen som gjorde ont av allt hostande men tror det är lungan nu. Det har eskalerat de senaste dagarna, det gör ont att andas både djupt och vanligt och att hosta och nysa gör ont ont. Jag har försökt få tid på vårdcentralen men det går inte. Kan man göra något själv? När jag läser på 1177 låter det som lungsäcksinflammation vilket inte är akut.

Finns det nått man kan göra själv? Vi har Företagshälsa men det är bara för jobbrelaterade besvär så dit kan jag inte gå. Och vårdcentralen hade fullbokat lång tid framöver.

Har inte haft corona, har testat mig massor av gånger under dessa månader. Det började med en förkylning med hosta. Förkylningen är borta sen länge men hostan är kvar.
 
Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en månad tillbaka har jag haft ont i sidan/ryggen. Trodde först att det var revbenen som gjorde ont av allt hostande men tror det är lungan nu. Det har eskalerat de senaste dagarna, det gör ont att andas både djupt och vanligt och att hosta och nysa gör ont ont. Jag har försökt få tid på vårdcentralen men det går inte. Kan man göra något själv? När jag läser på 1177 låter det som lungsäcksinflammation vilket inte är akut.

Finns det nått man kan göra själv? Vi har Företagshälsa men det är bara för jobbrelaterade besvär så dit kan jag inte gå. Och vårdcentralen hade fullbokat lång tid framöver.

Har inte haft corona, har testat mig massor av gånger under dessa månader. Det började med en förkylning med hosta. Förkylningen är borta sen länge men hostan är kvar.
Har din vårdcentral inga akuttider eller drop in?
Sedan tycker jag att om man ringer vårdcentralen och berättar om problemet behöver de inte alltid följa sina långa vårdköer utan har tider kvar för mer akuta saker.

Det låter ju inte bra med hosta och lungor, kan ju vara lunginflammation eller så så låter som att du måste försöka få en tid nu.
 
Är listad på gamla fortfarande, har glömt ändra efter flytten. Men vi bor ju i samma stad så inte långt bort. Men måste komma ihåg att lista om för den här vårdcentralen är inte bra. Kanske ska göra det direkt, men kan man söka vård direkt på den nya då?
 
Är listad på gamla fortfarande, har glömt ändra efter flytten. Men vi bor ju i samma stad så inte långt bort. Men måste komma ihåg att lista om för den här vårdcentralen är inte bra. Kanske ska göra det direkt, men kan man söka vård direkt på den nya då?
man kan söka vård på vilken vårdcentral som helst.
 
De tyckte inte att det var akut.
Drop in då?

Om de inte har vanliga tider inom ett par veckor så är det ju akut. De kan ju inte hänvisa det där till en tid om en till två månader. Om de inte har vanliga tider inom en vecka eller två då har de själva skapat problemet med fler akutfall helt enkelt...

Min vårdcentral har drop in så man kan sätta sig i väntrummet en viss tid. Det är segt såklart men i ditt fall borde det ju vara värt det.
 
Är listad på gamla fortfarande, har glömt ändra efter flytten. Men vi bor ju i samma stad så inte långt bort. Men måste komma ihåg att lista om för den här vårdcentralen är inte bra. Kanske ska göra det direkt, men kan man söka vård direkt på den nya då?
Ja det kan du. Du kan lista dig och söka vård där samtidigt.
 
Nja jag blev faktiskt nekad vård på en vårdcentral jag inte var listad på. Så det förekommer.
Ja det förekommer, berättar man det för någon annan vårdpersonal blir de ändå bestörta och ger gärna en föreläsning i hur man ska kunna söka vård var som helst och alla ska ta emot en på akuttider om det är en akuttid som behövs och de fortfarande har sådana kvar för dagen.

Däremot gör inte andra vårdcentraler än den man är listad på "utredningar".
 
Ja det förekommer, berättar man det för någon annan vårdpersonal blir de ändå bestörta och ger gärna en föreläsning i hur man ska kunna söka vård var som helst och alla ska ta emot en på akuttider om det är en akuttid som behövs och de fortfarande har sådana kvar för dagen.

Däremot gör inte andra vårdcentraler än den man är listad på "utredningar".
Då sökte jag för uvi, som var väldigt smärtsamt men nä jag var inte välkommen. Många år sen men blir lika irriterad fortfarande när jag tänker på det 😂 jag ska kolla med en vårdcentral som ligger nära jobbet om de har tid. Dock är det ju fredag så kan ju lika gärna bli i nästa vecka det finns tid.

Alltså det är ju säkert inget allvarligt. Det är mest jobbigt att det gör så jäkla ont.
 
Har du ont på samma sida som du har det där lilla såret som inte vill läka?

Ber om ursäkt att jag kommer ihåg detaljer.

Oavsett tycker jag inte mer än nån vecka är okej att vänta med koll av blodiga upphostningar.
 
Har du ont på samma sida som du har det där lilla såret som inte vill läka?

Ber om ursäkt att jag kommer ihåg detaljer.

Oavsett tycker jag inte mer än nån vecka är okej att vänta med koll av blodiga upphostningar.

Nej det är det inte. Eller det såret sitter typ mitt på kroppen så det hör inte till någon sida 😄 skulle inte säga att det är ett sår heller, mer som en finne som kan klämmas då och då.

Jag har hostat blod i flera månader men det är alltså pyttemängder, hostar och känner metallsmaken och spottar och då är det blodblandat men ljusrött och liten mängd, så det känns inte så farligt. Har alltså hostat så sjukt mycket så det känns väl rimligt att det irriterar halsen till slut.
 
Nej det är det inte. Eller det såret sitter typ mitt på kroppen så det hör inte till någon sida 😄 skulle inte säga att det är ett sår heller, mer som en finne som kan klämmas då och då.

Jag har hostat blod i flera månader men det är alltså pyttemängder, hostar och känner metallsmaken och spottar och då är det blodblandat men ljusrött och liten mängd, så det känns inte så farligt. Har alltså hostat så sjukt mycket så det känns väl rimligt att det irriterar halsen till slut.
Låter kort sagt skitjobbigt, och helt klart dags att söka vård, och få hjälp!
 
Låter kort sagt skitjobbigt, och helt klart dags att söka vård, och få hjälp!
Nu har jag kollat med två vårdcentraler runt jobbet och jag får inte söka vård där för jag är inte listad där. Och min vårdcentral säger att det inte är akut. Så det är nog bara att vänta ut det, min man hade liknande (han hade också hosta i månader) men för honom har det gått över nu.
 
Då sökte jag för uvi, som var väldigt smärtsamt men nä jag var inte välkommen. Många år sen men blir lika irriterad fortfarande när jag tänker på det 😂 jag ska kolla med en vårdcentral som ligger nära jobbet om de har tid. Dock är det ju fredag så kan ju lika gärna bli i nästa vecka det finns tid.

Alltså det är ju säkert inget allvarligt. Det är mest jobbigt att det gör så jäkla ont.
jo jag minns inte exakt vad jag sökte för, det var 7-8 år sedan jag sökte till vc närmast studieorten, blev nekad. Fick ringa min hem-vc som typ la mer tid på att skälla på andra vc och typ uppmana mig att ringa och söka vård igen för DE SKA TA EMOT DIG, DE MÅSTE än att leta tid för mig i deras eget system. man bara ja jo jag hör vad du säger men jag behöver träffa EN läkare oberoende av ort... Tror det var semestertid så båda ställena hade rätt mycket att göra i förhållande till tjänstgörande personal. Hoppas du får träffa läkare snart och även om det inte är något farligt, kanske få någon hostmedicin utskriven så du får vila hostmusklerna och luftrören lite.
 
När min mamma hade lungcancer sa läkaren att man inte har någon känsel i lungorna, vilket är en av anledningarna till att cancerformen ofta upptäcks sent. Först när man får mycket problem med hosta eller får ont pga tryck på muskler/ligament/andra organ.

Däremot har man ju känsel runtom, i muskelfästen, ligament osv som kan kännas.

Inte så att jag tror att du har lungcancer, men jag hade absolut velat kolla upp det där. Kanske pga erfarenheterna från min mamma.
Hon har aldrig rökt eller jobbat i dammig miljö, och sprang tre mil i veckan när hennes cancer upptäcktes. Upptäcktes av en slump, tack vare en långdragen lunginflammation. Tumören hittades på uppföljande röntgen.
 
När min mamma hade lungcancer sa läkaren att man inte har någon känsel i lungorna, vilket är en av anledningarna till att cancerformen ofta upptäcks sent. Först när man får mycket problem med hosta eller får ont pga tryck på muskler/ligament/andra organ.

Däremot har man ju känsel runtom, i muskelfästen, ligament osv som kan kännas.

Inte så att jag tror att du har lungcancer, men jag hade absolut velat kolla upp det där. Kanske pga erfarenheterna från min mamma.
Hon har aldrig rökt eller jobbat i dammig miljö, och sprang tre mil i veckan när hennes cancer upptäcktes. Upptäcktes av en slump, tack vare en långdragen lunginflammation. Tumören hittades på uppföljande röntgen.
Men fy! Hoppas din mamma mår bra idag ❤️

Jag skickade ett meddelande till min vårdcentral och krävde en tid iaf så får se om de hör av sig.
 
Nu har jag kollat med två vårdcentraler runt jobbet och jag får inte söka vård där för jag är inte listad där. Och min vårdcentral säger att det inte är akut. Så det är nog bara att vänta ut det, min man hade liknande (han hade också hosta i månader) men för honom har det gått över nu.
Du kan ju faktiskt boka en tid, den tidigaste de har. Om du hade bokat en tid för fyra månader sedan skulle du ju ha varit där nu?

Så kan du också lista om dig till en annan, en av de nära jobbet och boka en tid där.

Rent av fråga när de har tid om du listar dig... och ta den som är bäst.

Här i stan är olika vårdcentraler lite olika bra, min förra kunde ge tid på två veckor förut, men kunde senast ge tid bara efter ett par dagar eller som sagt ha drop in. Min gamla hade tider som din, om två månader sig och en ton i stil med -vi bryr oss verkligen inte.

Kan också finnas listor om vilken vårdcentral som är sämst och bäst i stan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 436
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 279
Kropp & Själ Jo, jag vet att jag bör gå till läkare om det inte ger sig men jag har verkligen inte tid med det just och det känns inte akut så...
Svar
5
· Visningar
33 161
Senast: Zoya
·
Kropp & Själ I slutet av juni började min högra handled krångla. Jag trodde först att jag bara hade legat på den när jag sov eftersom det kändes så...
Svar
3
· Visningar
2 124
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp