Ont i lungorna/långvarig hosta

Har inte astma, aldrig haft iaf. Läkaren frågade om jag ville göra det så satte mig på väntelista. Är inte jätteofta sjuk men när jag väl blir håller det i sig så jäkla länge men detta är något bisarrt rekord.

Låter absolut som att det behöver uteslutas iaf. Astma kan ju ibland bara visa sig vid förkylningar, för att vid något tillfälle försämras och då börja ge besvär även när man inte är förkyld.
 
Förkylningsastma kan man ha utan att ha 'vanlig' astma. Vanligt symptom är väl att man hostar mycket.

Låter som astma.

Jag har svårbehandlad astma och klockrena lungor utan förändringar vid lungröntgen.

Jag instämmer med ovanstående @BernT

Tidigare hade jag förkylningsastma men den har tyvärr blivit värre så nu har jag "vanlig" astma om än lindrig (men den blir mycket värre vid förkylning). Jag är lungröntgad tre gånger pga mina mediciner och allt ser bra ut.
 
Låter som astma.

Jag har svårbehandlad astma och klockrena lungor utan förändringar vid lungröntgen.
Mamma gjorde nyligen en astmautredning (efter att jag tjatar på henne då hon hade långdragen hosta 😅) och det var samma där, allt bra i övrigt liksom.

Med behandling har hon blivit mycket bättre!

Själv får jag förkylningsastma till och från.
 
Har inte astma, aldrig haft iaf. Läkaren frågade om jag ville göra det så satte mig på väntelista. Är inte jätteofta sjuk men när jag väl blir håller det i sig så jäkla länge men detta är något bisarrt rekord.
Jag hade också extremt långvarig hosta 2019, där jag var sjuk vid två tillfällen (den andra gången blev väl inte direkt mildare när jag fortfarande led av sviterna efter första omgången). Hostade dock inte blod. Står dock på medicin som sänker immunförsvaret, så inte så "udda egentligen". Första gången beskrevs det som akut bronkit, fick hostmedicin och senare en inhalator som jag antar att astmatiker brukar använda. Fick också göra en spirometri (som det känns som att du borde få göra, om du inte fått). Det gav dock inte riktigt med sig, så fick göra en lungröntgen efter några månader (som inte visade några avvikelser) + en till inhalator med kortison i. Det hjälpte - men sedan blev jag sjuk som fan igen och denna gång behövdes två antibiotikakurer. Hostan höll dock i sig betydligt längre än så.

Känner iaf med dig, det tär på kroppen att hosta så. Aldrig varit så avmagrad som jag var under det året.
 
Mamma gjorde nyligen en astmautredning (efter att jag tjatar på henne då hon hade långdragen hosta 😅) och det var samma där, allt bra i övrigt liksom.

Med behandling har hon blivit mycket bättre!

Ja, det är ju något som är "trevligt" med lindrig astma att en i de allra flesta fall blir bättre snabbt när en får medicin. Om jag är noga med mina mediciner så märker jag knappt av den.
 
Låter absolut som att det behöver uteslutas iaf. Astma kan ju ibland bara visa sig vid förkylningar, för att vid något tillfälle försämras och då börja ge besvär även när man inte är förkyld.
Är det inte skumt att det ska debutera när man är över 30?
 
Jag hade också extremt långvarig hosta 2019, där jag var sjuk vid två tillfällen (den andra gången blev väl inte direkt mildare när jag fortfarande led av sviterna efter första omgången). Hostade dock inte blod. Står dock på medicin som sänker immunförsvaret, så inte så "udda egentligen". Första gången beskrevs det som akut bronkit, fick hostmedicin och senare en inhalator som jag antar att astmatiker brukar använda. Fick också göra en spirometri (som det känns som att du borde få göra, om du inte fått). Det gav dock inte riktigt med sig, så fick göra en lungröntgen efter några månader (som inte visade några avvikelser) + en till inhalator med kortison i. Det hjälpte - men sedan blev jag sjuk som fan igen och denna gång behövdes två antibiotikakurer. Hostan höll dock i sig betydligt längre än så.

Känner iaf med dig, det tär på kroppen att hosta så. Aldrig varit så avmagrad som jag var under det året.

Ja alltså jag har ont i kroppsdelar jag aldrig haft ont i förut 😂 ryggen gör ont, revbenen gör ont. Hjälper inte att vila heller, så ingen idé sjukskriva sig för det innebär bara sämre lön och ändå inte friskare. Alla på jobbet har ändå vant sig vid att jag hostar hela tiden nu.
 
Skummare saker har hänt
Tycker ändå det låter konstigt. Har aldrig haft symptom på astma nånsin. Men ja står i kö för spirometri som säkert inte visar något heller och så står jag på exakt samma plats om några veckor bara ännu lite tjurigare för jag orkar inte med det här långdragna hostandet. Har inte tränat sen september så har ingen kondition kvar heller 😅
 
Tycker ändå det låter konstigt. Har aldrig haft symptom på astma nånsin. Men ja står i kö för spirometri som säkert inte visar något heller och så står jag på exakt samma plats om några veckor bara ännu lite tjurigare för jag orkar inte med det här långdragna hostandet. Har inte tränat sen september så har ingen kondition kvar heller 😅
Mamma sa samma sak tills hon fick låna lite medicin av mig och kände sig magiskt bättre...
Hoppas du får någon bra hjälp snart, astma eller inte :)
 
Tycker ändå det låter konstigt. Har aldrig haft symptom på astma nånsin. Men ja står i kö för spirometri som säkert inte visar något heller och så står jag på exakt samma plats om några veckor bara ännu lite tjurigare för jag orkar inte med det här långdragna hostandet. Har inte tränat sen september så har ingen kondition kvar heller 😅
Jag hade absolut inte haft några som helst tidigare tecken på astma innan jag pang bom fick kraftig astma som 26-åring. Det smög sig fram under några veckor och till slut fick jag söka akut. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara astma, för det "är ju inget man får vuxen ålder", trodde jag ;)
 
Tycker ändå det låter konstigt. Har aldrig haft symptom på astma nånsin. Men ja står i kö för spirometri som säkert inte visar något heller och så står jag på exakt samma plats om några veckor bara ännu lite tjurigare för jag orkar inte med det här långdragna hostandet. Har inte tränat sen september så har ingen kondition kvar heller 😅
Är det torrhosta eller slemhosta?
 
Jag har fått kollapsiga luftvägar (det heter tydligen EDAC, excessive dynamic airway collapse) som gör att luftrören stänger sig vid utandning. :cautious: Förutom det uppenbara att det blir bökigt att andas ger det också hosta/kan göra det svårare att få upp slem ur luftvägarna för att de stänger sig om slemmet. Typ. Är det inte astma så kanske det kan vara något sådant? Säkert rimligare med astma, men det kan finnas förklaring även om det inte är astma. För mig syntes det på dt med utandade bilder men det kan tydligen ses på bronkoskopi också.

Min andning och allmänna ork, delvis också hosta blev bättre med CPAP, som jag har både på natten och när jag vilar dagtid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 322
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 262
Kropp & Själ Jo, jag vet att jag bör gå till läkare om det inte ger sig men jag har verkligen inte tid med det just och det känns inte akut så...
Svar
5
· Visningar
33 041
Senast: Zoya
·
Kropp & Själ I slutet av juni började min högra handled krångla. Jag trodde först att jag bara hade legat på den när jag sov eftersom det kändes så...
Svar
3
· Visningar
2 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp