Ont i magen :( ofredande?

BernT

Trådstartare
Jag har fått en efterhängsen på halsen. Inte sådär "höhö han gillar alla mina bilder på fb, stalkeeeer" utan värre. Jag sa ifrån för några dagar sen att jag är inte intresserad och ja då blev det värre. Smsen kommer i drivor, obehagligare och obehagligare.

Jag har tydligt sagt att jag vill bli lämnad ifred och ändå fortsätter det. Vad gör jag? Ah just ja, vi jobbar på samma ställe, inte så tätt men såpass att vi kommer se varandra varje dag.

Ett par har varit rent av hotfulla, och personen har tydligt visat att han har koll på vart jag är vissa tider, liksom förmedlar känslan att "jag har koll på dig".

Som rubriken, är det här ofredande? Jag är på riktigt rädd och mår dåligt. Har älskat min nya stad (bott här typ 6 månader) men nu känns det inte alls bra :(
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Fy, så jobbigt! :(

Rent spontant: spara alla sms, prata med polisen samt din arbetsgivare. Dels kan det vara värt att få polisens åsikt om huruvida det är värt att anmäla, men det borde det vara, stalkning är ju ett brott och du har ju meddelat tydligt att du inte är intresserad. Har du även skrivit det i sms/framgår det av hans sms att han vet att du inte är intresserad? Tänkte om att ud sagt ifrån finns skriftligt? Sedan borde arbetsgivaren vara intresserad av att hjälpa dig, de vill ju givetvis inte att en av deras anställda blir trakasserad av en kollega. Har ud förtroende för din chef?

Lycka till, och stor kram!
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Har sparat alla sms. Har i sms uttryckt att jag inte är intresserad och när det ändå fortsatte skrev jag ungefär att "jag tyckte jag var tydlig med att jag inte vill ha kontakt" och att jag vill bli lämnad ifred. Och då fick jag fler sms som jag upplevde som rent hotfulla. Min chef är sjukt bra, så jag ska väl prata med chefen på måndag. Är dock livrädd att det ska bli värre.

Tack för råden/peppen :)
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Det är bra, då går det inte att skylla på att han inte förstått vad du menade/att du inte sagt det. Om du helst inte vill dra det vidare, kan du inte skriva något i stil med att du inte vill ha kontakt och att du kommer att polisanmäla om han kontaktar dig fler gånger? Eftersom han inte respekterar när du säger att du inte vill ha kontakt tror jag att det är bäst att dra det vidare direkt. Det ska få konsekvenser att bete sig som han gör, det är inte ok att vara hotfull mot någon annan.

Det låter bra att ta det med chefen, skönt att du har en bra chef!

Varsågod! :)
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Svara inte på nåt han skriver. Inte ett ord!

Tar han kontakt på jobbet/irl så säger du att om han inte slutar så kontaktar du polis.

Kan vara bra att prata med chefen också.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Spelar det någon roll? Ts mår dåligt av det och har sagt åt honom att sluta, vilket han inte respekterar.
Det är grund nog till att gå vidare.

Ts prata med chefen, sedan utgår du ifrån det.
Fortsätter han så polisammäl direkt.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Prata med din chef. Prata gärna även med kollegor (helst manliga sådana) så du alltid har någon du kan äta lunch med eller gå och snacka med på jobbet om du känner dig illa till mods.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Precis.





............................................................................................
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag tycker att du ska kontakta Chefen nu samt polisen. För att gå och ha ont i magen hela helgen är ju inte bra för dig.
Se till att du alltid har sällskap. Kom hit om du behöver!
:heart du ska inte må dåligt!
Kram Petra
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

om du mår så dåligt av det han gör så är ju saken självklar.

Många kanske skulle tycka att du överdriver som går till polisen MEN hellre ha det på pränt direkt att du tycker att det är obehagligt. Lite "sätta ner hela foten" när din egen röst inte gör sej hörd.

Självklart även berätta för chefen ! Men säger chefen "polisanmäl inte" är den ute och cyklar, varför ska du hålla en "stalker" bakom ryggen ? Blir det fackligt av det hela har du dessutom polisanmälan som drivande skäl till att nåt måste ske även arbetsplatsmässigt om det nu går så långt ...
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Till alla :
Kommer inte skriva ut vad han skrivit här. Men det är obehagliga saker och förtäckta hot. Plus ett jävla tjat om "hur attraktiv jag är och vad han vill göra med mig".

Har berättat för två (manliga) kollegor som jag litar oerhört mycket på. Väntar nog lite med att berätta för chefen.

Sen förstår jag inte varför man fortsätter höra av sig när jag så tydligt sagt att jag inte vill. Tror han att jag ska ändra mig om han tjatar tillräckligt? Är en mer som har blivit "utsatt" för honom men inte lika mycket.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag tycker att du i första hand ska polisanmäla. Visserligen är det en person som befinner sig på din arbetsplats så det av det skälet vara bra att ta upp det med chefen. Men i första hand är sms:en händelser som ska polisanmälas.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag tycker du givit tillräckligt med info till honom att du inte är intresserad. Sluta svara nu - annars blir det som att mata trollet. Han får en konversation med dig. Varje sms han får tillbaka från dig ger honom bränsle, oavsett vad du skriver. Skriv inte ett ord till. Byt nummer kanske?

Och ja - prata med chefen NU! Kontakta polisen också. Det här är verkligen inte ok och du överdriver inte.

Men svara inte på några fler sms. Han får en kick och en bekräftelse varje gang det dyker upp ett sms från dig.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Det han ägnar sig åt är brottsligt! Du bör absolut ta upp detta med din chef eftersom det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Du ska INTE behöva ha det så här. Du bör också polisanmäla. Den här mannen ska ha en tydlig signal om att inte bara du utan samhället förkastar det han gör.

Beteendet är absolut inte ok någonstans och har ingenting med dig att göra. Du ska inte behöva ta ansvar för den här mannen och hans besatthet. Vem som helst kan råka ut för en stalker, för det är vad det handlar om. Det har inte att göra med något som du har gjort eller inte gjort.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Har berättat för två (manliga) kollegor som jag litar oerhört mycket på. Väntar nog lite med att berätta för chefen.
.

Det här förstår jag inte.
Visserligen kan det vara bra för självkänslan at ha kunnat lätta sitt hjärta. Men det gör ingen nytta i sak!

Du ska faktiskt i allra första hand ta det med din chef. Chefen har ansvar för arbetsmiljön och detta är i allra högsta grad en arbetsmiljöfråga.

Du första samtalspartner borde varit chefen.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Eftersom det ibland förekommer kommentarer i liknande fall att man "förstör stämningen på arbetsplatsen om man polisanmäler", så vill jag bara påminna om att det är den som förföljer TS som gör fel, det är HANS fel att stämningen på arbetsplatsen blir påverkad. Det är INTE polisanmälningens fel...

Till TS - gå till både chefen och polisen IDAG! Det finns ingen anledning att vänta, det kommer högst sannolikt inte bli bättre för det.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Du första samtalspartner borde varit chefen.

Det håller jag inte alls med. Det är polisen som ska vara den första samtalspartnen anser jag. Att ofreda någon är ett brott och utsatthet för brott ska polisanmälas. Det håller även polisen med om.

För ett par veckor sedan träffade jag på en blottare i skogen som ställde sig och onanerade mitt framför mig. Först såg jag inget skäl att polisanmäla, men övertalades sedan av en kamrat. Personen som tog emot anmälan underströk att det var bra att jag anmälde eftersom blottare sällan är så harmlösa som många tror. En blottare har passerat en gräns och har man gjort det så är det lätt att passera ytterligare gränser menade hon som tog emot anmälan. Det underströks även av utredaren som en vecka senare utfrågade mig i ett vittnesförhör gällande samma sak (man tog alltså fast blottaren). Samma resonemang tror jag nog att man kan föra vad gäller andra typer av ofredanden. Den person som ofredar TS har passerat en tydlig gräns med sina sms. Det han gör är brottsligt. Vidare har han även ofredat annan kollega på samma sätt. Visst är det en arbetsmiljöfråga också. Men i första hand är det en polisiär fråga.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Lånar knapp!

Jag tycker du kan be någon av dina manliga kollegor eller chefen ta kontakt med honom och säga att det han håller på med inte är OK och om han fortsätter så kommer du att polisanmäla. Då har han fått en chans att bättra sig på egen hand och om han då fortsätter är det ju helt och hållet hans egen förtjänst att de blir dålig stämning på arbetsplatsen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 854
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 797
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 704
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp