Ont i magen

TeamLundVer

Trådstartare
Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips.
Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur jag ska förhindra det och hur jag ska kunna lindra när det väl kommer.

Enligt min uppfattning så händer följande:
1. Magen svullnar upp och blir hård att ta på. Enligt både mig och andra ser jag ut som om jag vore gravid i V.30. Den är alltså svullen från strax under bysten till bikinilinjen drygt. Detta tar Max 15 min.
2. Jag får panikont i hela magen vilket jag tror har med hur snabbt magen svullnar att göra.
3. Jag blir oerhört illamående dock utan att kräkas.
4. Jag kallsvettas alt. fryser i skelettet och får värmeslag i huden O_o

Jag kan inte hitta ngt samband med intag av mat och dryck, inte heller tid på dygnet eller stresspåslag. Jag har alltså ingen som helst aning om varför detta sker. I övrigt har jag plåtmage och kan äta precis vad som utan att märka av det.

Det enda som lindrar marginellt är att alternera mellan fosterställning, ligga rak fast på sidan och ngt mitt emellan dessa två.

När jag får såhär ont kan det ta mellan 3 och 12 timmar innan det släpper. Efteråt är jag öm och "trött" i magen.

Får såhär kanske 1-2 gånger i månaden. Dock har jag sluppit det under andra halvan av bägge mina graviditeter. Idag är första gången sedan början av sista graviditeten och dottern är född i maj så jag slapp undan länge nu av ngn anledning. :confused: I gengäld var det ett av de värre "anfallen" idag.

Finns det ngn där ute som har lite idéer?
 
Jag håller med @athena_arabians sök läkare!

Anteckna så noga du kan om hur magen reagerar.
Färg
Form
Smärta var? ev, ryggsmärta i samband?/bubbel i magen, vilken sida och ungefär var, hur länge. skriv hellre för mycket än för lite man glömmer fort har jag insett :angel:

Nej det är inte kul att ha stenkoll på avföringen men det kan hjälpa dig och vården framförallt så du får fram orsak och ev. behandling få fort det går.


/hallonsaft i samma dumma situation ungefär.
 
Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips.
Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur jag ska förhindra det och hur jag ska kunna lindra när det väl kommer.

Enligt min uppfattning så händer följande:
1. Magen svullnar upp och blir hård att ta på. Enligt både mig och andra ser jag ut som om jag vore gravid i V.30. Den är alltså svullen från strax under bysten till bikinilinjen drygt. Detta tar Max 15 min.
2. Jag får panikont i hela magen vilket jag tror har med hur snabbt magen svullnar att göra.
3. Jag blir oerhört illamående dock utan att kräkas.
4. Jag kallsvettas alt. fryser i skelettet och får värmeslag i huden O_o

Jag kan inte hitta ngt samband med intag av mat och dryck, inte heller tid på dygnet eller stresspåslag. Jag har alltså ingen som helst aning om varför detta sker. I övrigt har jag plåtmage och kan äta precis vad som utan att märka av det.

Det enda som lindrar marginellt är att alternera mellan fosterställning, ligga rak fast på sidan och ngt mitt emellan dessa två.

När jag får såhär ont kan det ta mellan 3 och 12 timmar innan det släpper. Efteråt är jag öm och "trött" i magen.

Får såhär kanske 1-2 gånger i månaden. Dock har jag sluppit det under andra halvan av bägge mina graviditeter. Idag är första gången sedan början av sista graviditeten och dottern är född i maj så jag slapp undan länge nu av ngn anledning. :confused: I gengäld var det ett av de värre "anfallen" idag.

Finns det ngn där ute som har lite idéer?
Det låter ganska likt när jag får ett endometriosanfall. Men jag får feber också och kräks oftast. Men inte alltid. Med tanke på regelbundenheten och att du slapp det i slutet på graviditeterna skulle jag faktiskt gissa på att det är det.
 
Jag hade också gissat på endometrios, särskilt med tanke på att det blev bättre mot slutet av grav.
Jag får också typ sådär - blir inte riktigt lika svullen, men i övrigt rätt lika, och jag har endo....
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny har fått en svullnad mitt under magen där sadelgjorden sitter. Svullnaden är ungefär lika stor som en handflata om man tänker...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: clarinho
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 662
Senast: Hannola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp