Bukefalos 28 år!

Ont i magen?

Bison

Trådstartare
Jag anar att min häst har ont i magen. Har är ordentligt sur när man spänner gjordar till täcken, sadel longer gjord mm
Han blir irreterad när man tar på magen för att flytta honom i gången, o kan kicka när man rider om skänkeln hamnar för långt bak.
Han har inte varit såhär under någon längre tid men det känns som det börjar bli värre, han är väldigt pigg o rida men han kan bli flåsigt snabbt även fast hanb är väldigt välmusklad o bör ha god kondis.
Han går nu i en sandhage med lite få grässtårn som han pillar på hela tiden, äter gärna löv o allt möjligt, funderar på om han kan ha fått i sig en massa sand o skit som inte försvinner.
I övrigt äter han hö, havre, kornkross, betfor, olja, oja, chevinal + o foderkalk.

Kan det vara ngn bra idé att testa med loppfrön?
 
Sv: Ont i magen?

testa att massera magmusklerna... spänn sadelgjorden från bägge hållen å bara ett hål åt gången... led honom innan ridning å sen spänner du å leder, sitter upp...

min hade grymma problem, fd galopphäst där gjordarna är spända för hårt... ju mer i kondis hon kommer nu desto grinigare blir hon med sadeln.. å det är inte ryggen hon har ont i längre...
hon hugger mot mig å slickar öronen om jag ska massera, men efter några sekunder så står hon bara å njuter.
det finns massa nerver å "grejs" under magen...

har du elastisk gjord på iaf ena sidan?

man kan öven massera på sidan av magen.. alltså uppåt mer bakom armbågen...

ta ut ET /massör!
 
Sv: Ont i magen?

tack, jag spänner alltid ett hål i taget på varje sida, försöker att massera. Han bryr sig inte när man spänner från ryggen.
Han är kollad av både ET o massör o är väldigt fdin, kommer ut en kiropraktor om drygt en vecka oxå.
Tack för ditt svar :)
 
Sv: Ont i magen?

så är min med! man får spänna från ryggen!!!

täcken KAN hon lacka på, men mer sparka lite med bakbenen bakåt, så jag tror det är svansremmen som är för långt ner...

dessa djur ;)
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 636
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp