Bukefalos 28 år!

Ont i munnen vid tandbyte (valp)?

Philosophia

Trådstartare
Jag höll på att sätta hjärtat i halsgropen i nyss. Jag hade precis gett valpen mat när hon börja springa runt och skrika helt hysteriskt, för att sedan försöka gömma sig i ett hörn. Jag klämde igenom henne när hon lugnat ner sig och hon verkar inte ha ont vare sig i rygg, nacke eller mage.

Hon är precis som vanligt nu några minuter efteråt och har även gått tillbaka till matskålen för att avsluta frukosten. Det första som jag kom att tänka på var tänderna eftersom hon åt. När jag fick hem henne (då hon var 18 veckor) hade hon inte tappat en enda mjölktand. För drygt veckor sedan började hon tappa dem och det har knappt gått en dag utan att jag har hittat en tappad tand. När hon tappar valptänderna så blöder det även en del i munnen ser man när hon tuggar på sina leksaker. Det har med andra ord varit en riktigt jobbig tid för henne :(.

När jag tittar henne i munnen nu så säger hon inget, men premolarerna i överkäken är på väg att pressas fram genom tandköttet. Vad tror ni? Kan tandbytet göra så ont att hunden börjar skrika av smärta?

Jag ska ringa till veterinären och be om en tid att klämma igenom henne och framförallt titta till henne i munnen. Men under tiden tänkte jag bara höra vad era erfarenheter är kring ont i munnen vid tandbyte. Min förra märkte jag knapp av att hon tappade några tänder eftersom det trillade någon då och då. Jag hittade en tappad tand, på nya valpen fullkomligt sprutar tänderna ur hennes mun.
 
Sv: Ont i munnen vid tandbyte (valp)?

Jag har inte mycker erfarenhet då det är min första hund men när han var valp vet jag att han vid ett tillfälle betedde sig konstigt och vi tittade honom i munnen, då hade han tappat en tand som satt sig på tvären mellan två andra tänder (Typ, svårt att beskriva) vi fick hjälpa honom att pilla bort den. Han skrek inte utan slickade och gapade men kanske något liknande hände fast det satte sig på ett värre sätt. Gizmopojken hade dock inte någon problematisk tid när han tappade tänderna.

Hoppas du får ordning på vovven.
 
Sv: Ont i munnen vid tandbyte (valp)?

Tack för ditt svar! Jag gissar att det är tänderna som gjorde ont. Jag har kunnat titta mer ordentligt i munnen nu och det ser fint ut därinne, inget som ser infekterat ut, inget sitter snett och inga dubbla tänder någonstans. Däremot tror jag att molarerna i överkäken är på väg att börja släppa (jag tror i varje fall att det är det, jag är mer än urkass på tänder :o).

Hon är precis som vanligt, så just nu kan jag nog inte göra något annat än att se om det händer igen, samt hålla koll på munnen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 843
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej! Jag läser mycket här men brukar inte känna behov av att skriva själv. Nu har några frågor uppstått efter en valpbesiktning. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 982
Senast: Libbsticka
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp