Bukefalos 28 år!

Ont i munnen?

nomigan

Trådstartare
Min ponny blir otroligt het och stressad när jag börjar arbeta med henne, ibland går det fint när hon sänker nacken. Men när hon tycker det blir jobbigt i skritten så börjar hon takta. Och om jag börjar trava så kortar jag automatiskt tyglarna lite, och då blir det värre för hon har kopplat att om man kortar tyglarna så kommer det gå snabbare. Då börjar jag dra i tyglarna och sitta djupt i sadeln, hon for upp med huvudet och benen fortsätter gå, hon börjar galoppera, det tolererar jag inte. Men jag pratar hela tiden lugnt med henne, "eeasy" "lugn tjejen" ptroo" osv... hon är en bestämd liten ponny. Att jag skulle skälla gör också saken värre, negativ energi undviker jag fullständigt. (har redan insett att det inte löser någonting) Men istället för en härlig ridtur blir det ett ständigt brottandes om farten, hennes ben fortsätter att gå medan jag sitter och drar och känner mig fruktansvärd...

Hon kan som sagt gå fint en stund och ibland väldigt länge. Men det är i traven som allt blir problematiskt, jag tror inte hon blivit inriden från början, inte på rätt sätt. Och det har resulterat i att i hennes år som häst har folk suttit och skrikit på hennes rygg, fulla av frustration och dragit henne i munnen mer än nödvändigt. Så att hon nu kanske har ont, eller minns en smärta från alla hennes tidigare ryttares ryckande.. tror ni det skulle hjälpa om jag bytte till bettlöst? Sidepull? Eller något annat? Ett skarpare bett vill jag inte testa. Jag rider på ett snällt tredelat samt ett gummibett ibland, som bäst går det i skritten när jag rider i grimma och grimskaft. Men det är ingen idé att jag börjar trava med henne i grimma och grimskaft heller för den delen, för hon är redan förstörd i ridningen och har lärt sig hur hon ska göra för att smita. Så en gång när jag gjorde det skenade hon istället runt hela paddocken och det hade kunnat sluta jätte illa !
Det är så jobbigt varje dag, börjar bli långtråkigt att åka till stallet för att rida när det är samma visa varje dag. Jag älskar allt annat, som att mocka och sopa och bara vistas där. Men jag saknar att kunna rida lugnt och harmoniskt, på en häst som lyssnar på mina hjälper i traven och galoppen utan att skena iväg. Vill ha den där motivationen när det går bra!

Jag är inte rädd för henne. Hon är också den enda möjligheten jag har till häst då jag sköter henne som min egna för hon står hos ett gammalt par som inte vill sälja henne för att hon bara skulle åka omkring till massa olika hem då. För alla skulle tröttna och ge upp.

Har ni några magiska tips?
Kom inte med massa kritik, vill veta om ni varit med om något liknande fall och har möjlighet att hjälpa.
Inte ens en duktig westerntränare kunde rida henne :(
 
Sv: Ont i munnen?

Testa ett hackamore kanske?=)
Har hon blivit kollad i munnen så hon inte har vargtänder och sånt?=)
 
Sv: Ont i munnen?

Först hade jag kollat rygg och sadel så det inte är något obehag därifrån som får henne att försöka springa ifrån det onda. Hur beter hon sig om du longerar eller tömkör?

Sedan hade jag hindrat henne från att rusa framåt. Så fort hon försöker sätta iväg framåt så gör en liten volt, åt ena hållet, åt andra hållet, saktar hon inte in så gör "bending", böj in huvudet åt sidan tills hon stannar och står still, eftergift, klappa, börja om lugnt igen med längre tyglar och beröm när hon skrittar lugnt.

Släpp efter på tyglarna när det känns som om hon börjar tycka att det är jobbigt, skritta lite på lång tygel, börja om igen eller gör något helt annat en liten stund. Träna att från lugn skritt trava en kort bit och sakta av till lugn skritt igen, beröm. Rid korta pass så hon inte upplever dem som jobbiga utan börjar tycka att det är kul. Utöka när det börjar gå bättre. Tålamod, lugn och ett glatt humör är viktigast under ridpasset :) Ställ inga höga krav, gläds åt de små framstegen.

Du kan också prova med att sätta på halsring och använd den att bromsa med när hon börjar öka farten istället för att ta i munnen. Börjar hon rusa så istället för att sitta ner djupt så hon sänker ryggen och kör upp huvudet så ställer du dig upp och tar tag i halsringen långt ner på var sida om halsen så du stadigt får ner händerna och får ner hennes huvud så du sedan kan sakta av.

Hoppas du hittar knapparna och får det att fungera!
 
Sv: Ont i munnen?

Jag hade nog backat och börjat jobba henne från marken ett tag.
Försöka att få henne trygg med bettet och tyglarnas inverkan genom att longera henne (gärna löslongering om du har den möjligheten). Jag hade bitvis vant henne vid att bli longerad inspänt med en gramantygel el liknande. Då har du möjlighet att variera hur hårt/löst du vill att tygeltaget ska kännas och hon får vänja sig utan att du påverkar henne för mycket. Ni slipper brottas och hon får lösa problemet själv. Jag sätter den så löst att hästen får frihet att sänka huvudet utan att det blir drag i bettet.

Jag har själv gjort så med hästar som har varit oförstående mot tyglar och bettets inverkan och det har fungerat fint. Jag har sedan fortsatt att ha gramantygeln på när jag börjar rida igen men då bara använt den när det har behövts, jag har inte suttit och hållit i den hela tiden.

När det har behövts har jag plockat upp gramanen försiktigt och hästen blir påmind om att det är lugn och ro som gäller och jag kan sedan släppa den igen.
 
Sv: Ont i munnen?

Det låter precis som min toka!

Hon har ett förflutet som hopponny, riden av barn i full fart över hinder. Hon har dessutom mycket skit i bagaget, reds och tävlades trots hälta (idioti och sjukt att hon släpptes in på banan :mad: ) tills det gick åt helvete.

Jag har köpte henne för ett år sen, då hade hon varit avställd rätt länge och var minst sagt besvärlig.
Vi har jobbat massor med grunderna. I princip en ny inridning. En bra tränare är guld värd! Efter jag-vet-inte-hur många timmar med tränare och tålamod kan vi nu nästan galoppera på rakt spår i båda varven utan att ponny tappar både styrning och broms. Nästan. Volter går bättre, för det mesta. Lyssnar klockrent på ljudkommandon vid longering.

Jag växlar betsling. Ibland vanligt tränsbett, ibland stång, ibland bettlöst (min sambo gjorde ett lg bridle åt mig :D ).

Det absolut bästa tipset min tränare gett mig är det mest självklara:
Var lugn. Om hästen börjar rusa; ta sakta sakta och mjukt en förhållning och håll kvar tills hästen minskat/saktat av/stannat/vad man nu vill. Lyssnar den inte, lägg en volt, börja plocka med tyglarna. Och numero uno: eftergift!
Jag vet med mig att jag blir väldigt rädd och spänd när ponny börjar rusa. Känslan när man förlorar all kontroll.. Huuu! Då måste man ändå försöka röra sig sakta, andas och tänka långsamt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: hhere
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp