Ont i munnen?

B

**BORTTAGEN**

Hej! Jag tror min häst har ont i munnen! När han äter lutar han konstigt på huvudet så all mat ramlar ur munnen på han.. (som att han har ont och inte kan tugga) Han bökar jättemycke när han äter.. Slänger det hit och dit. När man rider måste man vara jätteförsiktig med hans mun.. absolut inte ta för hårt i tyglarna.. för då får han ont.. Kan det vara något med tänderna? Eller är han bara jätteflummig när han äter och är bara mycket känslig i munnen? Jag har inte ägt honom så länge, en månad bara, så jag känner honom inte och vet inte hur han äter annars.. Har är travare och har gått på trav.. Kan det vara att dom varit för hårda mot honom och nu är han 'öm'? Vad ska jag göra? Tacksam för svar! :bump:
 
Hej
Jag tycker att du ska låta en veterinär eller hästtandläkare undersöka hans mun innan du bestämmer dig för att han bara har ett flummigt ätbeteende. Alla de symptom du beskriver överensstämmer ju väl på problem från tänderna, antingen kan han vara i behov av en raspning eller så är någon tand spräckt el dylikt. Ibland kan hästar tugga upp t ex en sten mellan tänderna och detta är mycket smärtsamt och besvärande.

Om inget fel hittas tycker jag att du ska ge honom tid och kanske rida på hackamore/sidepull under en period.

Lycka till!
 
Låt en veterinär eller en hästtandläkare kolla upp hästens mun! Symtomen verkar skrämmande lika som min häst visade när hon importerades hit till Sverige. Vi tänkte att hon måste ha "taggar" på tänderna eftersom hon var så bångstyrig när jag tog tyglarna under en ridtur och spillde mycket foder när hon åt. Mycket riktigt fann veterinären en massa vassa "taggar". Nu låter jag raspa hennes tänder en gång om år och hon har inte haft några fler problem med munnen. Ett tips är att du luktar på hästens andedräkt. Om det luktar illa kan hästen ha bitit sig själv i tandköttet och det kan ha ruttnat. Men ring din veterinär och beställ tid.

MVH/ Zanna
 
Inte för att vara kristisk men försök att få tag i en riktigt hästtandläkare och inte en veterinär. Dom få veterinärer som förstår sig på hästmunnar kan man nog räkna på sina 10 fingrar :mad:. Man betalar en massa pengar för någon som kommer ut o filar lite. Sedan tar man ut en riktigt hästtandläkare som konstaterar att hästen har vågbett och i och med det en tand som inte har slitits ordentligt utan trycker hästen i överkäken. Ring runt o kolla efter en riktigt tandläkare. Eller åk till veterinärstation som du vet har en riktig tandläkare. Är du intresserad av att få några namn PM mig.

//Elisabeth
 
Kan bara hålla med Arapaloosa (stavning?)
Ta ut en riktig hästtandläkare. Kostar lite mer men är definitivt värt det.
Om inte annat bara för att utesluta att han inte har några problem med tänderna.
 
Hej jag måste bara påpeka att en sk hästtandläkare som INTE är leg veterinär samtidigt inte får ge hästen lugnande medel eller dra ut tänder (det senare räknas som kirurgiskt ingrepp).

Jag har använt en hästtandläkare till min häst som samtidigt är "riktig" veterinär och är jättenöjd.

Tydligen är det så att på den amerikanska hästtandläkar skolan (som de flesta i Sverige aktiva hästtandläkarna gått på) har flera nivåer på utbildning endast de två till tre lägsta utbildningarna får tas av folk som inte är utbildade veterinärer...och den kortaste utbildninge är bara ett par veckor lång vad dessa på lägre nivå.

Kolla noga upp vilken "nivå" din hästtandläkare har... och om den samarbetar med en veterinär i de fall han/ hon inte själv är leg vet.

/KT
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 969
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 245
Senast: Badger
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 666
Senast: _FiA_
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 949
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp