Ont i musklerna

Shaggy

Trådstartare
Jag har under några dagar nu märkt att Novan inte är riktigt som hon ska. När jag rider henne så har hon tappat bakdelen och en dag höll hon tom. på att gå omkull. Det har alltid funnits en naturlig förklaring till varför hon tappat bakdelen men till slut blev sammanträffandena för många. Iförrgår då jag red så kändes hon dessutom halt då jag travade (andra traven), men det satt bara i några få steg sen blev hon bra (hon var jämn i takten men rörde sig konstigt 3-5 steg). Den dagen så föll hon väldigt hårt på bogarna då jag försökte galoppa och det är inte likt min häst att göra det. Allt det här gjorde att jag tänkte att hon har ont i bakdelen nånstans och jag stannade givetvis för att sitta av. Då jag stannade gjorde hon ett perfekt stopp med bakdelen väl under sig :confused:. Jag sprang med henne men såg då ingenting (mörkt så det var svårt att se). Då jag kom hem så klämde jag igenom rygg och bakdel och fick reaktioner nere på skinkan vid sittbenet och neråt (givetvis kollar jag varje dag men nu var jag extrempetig). Då trodde jag att hon kankse var märrig(skitgring under vintrarna varje år) men bad en kompis att kolla henne också. Hon fick reaktioner på samma ställe och sa att hon hittade svaga reaktioner i sadelstaden (mycket svaga ingen ryggsänkning eller grinighet utan mest en känsla). Nu ska jag gå med henne några dar och försöka massera med arnika (om hon inte sparkar för mycket)
Hur kan en häst få ont på det stället? Jag hade förväntat mig att det skulle sitta högre upp. Är det ide att ringa equiterapeuten när jag vet var hon har ont? När det sitter där så tycker jag att det borde komma någon annanstans ifrån.
Snälla hjälp en mycket konfunderad Shaggy :bow:
 
Att ta ut equiterapeupt eller massör är aldrig fel när man misstänker muskelproblem.
Även om du får reaktioner på vissa ställen, så kan en utbildad, erfaren person vara bättre på att behandla eftersom det inte helt sällan sitter på fler ställen än dom man först hittar.
Nu är det också svårt att råda utan att ha sett hästen, så därför vill jag också tillägga att om du känner att hästen behöver veterinär, skall du naturligtvis konsultera en sådan.
 
Veterinär känns inte nödvöndigt i nuläget. Givetvis har jag funderat på det men jag tror inte att vet kan tillföra nåt just nu.
 
Ring massör snarast! Axelsons har förteckning, och även Hästmassörernas förbund. Det är viktigt att göra något nu, annars överbelastar din häst andra delar av kroppen, för att komma undan från smärtan där det gör ont. Då kan de delar hon överbelastar också få problem.
 
Ring massör snarast! Axelsons har förteckning, och även Hästmassörernas förbund. Det är viktigt att göra något nu, annars överbelastar din häst andra delar av kroppen, för att komma undan från smärtan där det gör ont. Då kan de delar hon överbelastar också få problem.
På sidan www.hastmassage.com hittar du en förteckning över medlemmar o förbundet
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
3 979
Senast: mackan
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 564
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 758
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp