Bukefalos 28 år!

Ont i ryggen

Madick

Trådstartare
Under graviditeten och ett halvår efter hade jag så grymt ont i ryggen, eller egentligen höfterna i första hand. Gick till en kiropraktor som hittade låsning i både länd- och korsled. STOR skillnad efter bara en behandling, särskilt när sätesmusklerna äntligen lossade som varit extremspända så länge och efter 5 behandlingar var jag så gott som ny.

I somras var vi utomlands på hotell och sängen var så hemskt hård att ryggontet kom tillbaka. Hade inte tid att gå till kiropraktorn utan tänkte att det går över, satt sen massor i bil och körde många mil under ett par månader. Mer och mer ont och nu äntligen hade jag tid att gå till kiropraktor igen. Inte lika mycket låsningar men lite var ju tillbaka.

Problemet är nu att ryggen känns helt instabil och det blir akuta muskelförsvar så det brinner och skär genom ryggen. Det känns värre efter varje behandling också så jag känner inte att det är något jag borde fortsätta med.

Men VAD ska jag göra nu? Var ska jag söka hjälpen? Jag är superöm över "den platta delen" mellan korsrygg och rumpa, sätesmusklerna blir spända och det känns som ryggskott fast inte hela tiden. Är det stadigt underlag (typ torr asfalt) kan jag gå hyfsat normalt, minsta ojämnhet eller halka och det är förenat med risk för stor smärta vid minsta felsteg. Det gör att jag spänner mig och det gör ju inte saken bättre.

Självmedicinera med antiinflammatoriskt och försöka röra på mig eller gå till läkare (VC?), massage för att lossa muskelspänningarna? Akupunktur?
 
Ta kontakt med en bra sjukgymnast, fråga runt bland bekanta och hör av dig till läkare. Det tar ofta tid att få tid hos läkare och kommer ändå tycka att du ska träffa sjukgymnast först så börja i den änden. En massör kanske kam släppa på lite spänningar.
 
Under graviditeten och ett halvår efter hade jag så grymt ont i ryggen, eller egentligen höfterna i första hand. Gick till en kiropraktor som hittade låsning i både länd- och korsled. STOR skillnad efter bara en behandling, särskilt när sätesmusklerna äntligen lossade som varit extremspända så länge och efter 5 behandlingar var jag så gott som ny.

I somras var vi utomlands på hotell och sängen var så hemskt hård att ryggontet kom tillbaka. Hade inte tid att gå till kiropraktorn utan tänkte att det går över, satt sen massor i bil och körde många mil under ett par månader. Mer och mer ont och nu äntligen hade jag tid att gå till kiropraktor igen. Inte lika mycket låsningar men lite var ju tillbaka.

Problemet är nu att ryggen känns helt instabil och det blir akuta muskelförsvar så det brinner och skär genom ryggen. Det känns värre efter varje behandling också så jag känner inte att det är något jag borde fortsätta med.

Men VAD ska jag göra nu? Var ska jag söka hjälpen? Jag är superöm över "den platta delen" mellan korsrygg och rumpa, sätesmusklerna blir spända och det känns som ryggskott fast inte hela tiden. Är det stadigt underlag (typ torr asfalt) kan jag gå hyfsat normalt, minsta ojämnhet eller halka och det är förenat med risk för stor smärta vid minsta felsteg. Det gör att jag spänner mig och det gör ju inte saken bättre.

Självmedicinera med antiinflammatoriskt och försöka röra på mig eller gå till läkare (VC?), massage för att lossa muskelspänningarna? Akupunktur?
Jag får lätt ont på samma ställe, ofta spänd i rumpmuskulaturen. Mina knep och recept:
  • Rörelse, rörelse, rörelse! Tar en värktablett om jag inte kan röra mig normalt för smärtan, sedan går jag ut och går.
  • Stretcha
  • Träna
Gör jag dessa saker släpper smärtan. Gör jag inte dessa saker, kommer den tillbaka.

Edit: Håller med @patsy02 om sjukgymnast - ovanstående råd fick jag av både sjukgymnast och naprapat, och de gav mig också i det närmaste identiska träningsövningar.
 
Jag får lätt ont på samma ställe, ofta spänd i rumpmuskulaturen. Mina knep och recept:
  • Rörelse, rörelse, rörelse! Tar en värktablett om jag inte kan röra mig normalt för smärtan, sedan går jag ut och går.
  • Stretcha
  • Träna
Gör jag dessa saker släpper smärtan. Gör jag inte dessa saker, kommer den tillbaka.
Det blir värre när jag sitter mycket i bilen. Får se till att kompensera med extra träning de dagarna även om det blir sent.
 
Det blir värre när jag sitter mycket i bilen. Får se till att kompensera med extra träning de dagarna även om det blir sent.
Ja, bilen är en ryggdödare även för mig. Jag använder en ihopvikt halsduk som svankstöd när jag kör bil, och det har hjälpt en hel del faktiskt. Kanske något att prova?
 
Man behöver röra på sig mycket, men man behöver göra det på rätt sätt, så att man underlättar för ryggen och hjälper till att läka den. Skulle skrivit det i mitt inlägg ovan, men råkade skicka iväg för snabbt.... :crazy:
 
Ja, bilen är en ryggdödare även för mig. Jag använder en ihopvikt halsduk som svankstöd när jag kör bil, och det har hjälpt en hel del faktiskt. Kanske något att prova?
Jag har en sån där avlång kudde med kulor i som formar sig, den kan jag prova att ha.
 
Under graviditeten och ett halvår efter hade jag så grymt ont i ryggen, eller egentligen höfterna i första hand. Gick till en kiropraktor som hittade låsning i både länd- och korsled. STOR skillnad efter bara en behandling, särskilt när sätesmusklerna äntligen lossade som varit extremspända så länge och efter 5 behandlingar var jag så gott som ny.

I somras var vi utomlands på hotell och sängen var så hemskt hård att ryggontet kom tillbaka. Hade inte tid att gå till kiropraktorn utan tänkte att det går över, satt sen massor i bil och körde många mil under ett par månader. Mer och mer ont och nu äntligen hade jag tid att gå till kiropraktor igen. Inte lika mycket låsningar men lite var ju tillbaka.

Problemet är nu att ryggen känns helt instabil och det blir akuta muskelförsvar så det brinner och skär genom ryggen. Det känns värre efter varje behandling också så jag känner inte att det är något jag borde fortsätta med.

Men VAD ska jag göra nu? Var ska jag söka hjälpen? Jag är superöm över "den platta delen" mellan korsrygg och rumpa, sätesmusklerna blir spända och det känns som ryggskott fast inte hela tiden. Är det stadigt underlag (typ torr asfalt) kan jag gå hyfsat normalt, minsta ojämnhet eller halka och det är förenat med risk för stor smärta vid minsta felsteg. Det gör att jag spänner mig och det gör ju inte saken bättre.

Självmedicinera med antiinflammatoriskt och försöka röra på mig eller gå till läkare (VC?), massage för att lossa muskelspänningarna? Akupunktur?

Jag bor ihop med en kiro. Någon som har så fortgående problem som du har hade han antingen gett träningsprogram eller om han känner att det är ngt mer än kiropraktiskt och träning som krävs remitterat vidare till rätt läkare. Hade han varit osäker hade han krävt röntgenbilder innan han behandlade.
Det finns både bra och dåliga kiro just i att hitta rätt problem också. Det krävs känsla som inte alla har.

Jag är själv en trasig kropp och har hunnit gå till flertalet behandlare genom åren. Det varierar ju väldigt i feeling oavsett utbildningsnivå.

Jag kikade på din profil och såg att du borde bo i samma stad som Birthe Vogelius, sjukgymnast utbildad i Norge och bra även på manipulation. Hon har bra feeling tycker jag. Hon kanske kan hjälpa dig.. Hon kan ju ge träningsprogram etc. Och om inte kanske hon kan hjälpa dig få rätt läkarkontakter.
Testa tycker jag!

Är du i Stockholm/Enköping eller Sörmland kan du pm:a om du vill ha tips på bra behandlare som kan hjälpa dig till läkarkontakter också om det behövs.
 
Uppdatering.

Jag gick till en naprapat som jag fick rekommenderat av en jobbarkompis. Han var noga och frågade massor. Diverse avramlingar från häst och barnafödande kan påverka svanskotan så den gav han sig på. EN gång behövdes, nu är värken borta! Galet vad ett spänt ledband/muskel kan ställa till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 150
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 266
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 907
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 653
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp