Ont i ryggen...

domino

Trådstartare
Foderhästen har ont i ryggen. Han har knölar på vänstersida om ryggraden, kanske 6-8 stycken. Kan det vara hårsäcksinflamation? Hur får man bort det? Tips?

En equiterapeft ska komma ut och kolla/känna igenom hela honom.
 
Det kan inte vara s.k. proteinknölar då? Har hästen täcke? Har den haft knölar förut? Går de isf bort på sommaren när hästen är "naken"?

I de fall jag sett knölar verkar de bero på att det blir för tätt med täcke och/eller tjock vinterpäls. De går bort eller blir mindre under sommaren.

Har hästen täcke kan det vara bra att lufta hästen då och då samt att tvätta täckena när de blir skitiga. Man kan även variera täcken om man har möjlighet. Kan vara bra att byta vojlock ofta och tvätta knölarna med alsolsprit efter varje ridpass. Har hästen tjock päls bara är det ju lite svårare men tvätta på och håll rent så minskar de säkert när solen börjar skina lite mer. Kan ta ett tag innan de försvinner men en minskning kan man se efter ca 1-2 månader.
 
Hallåj
det första jag måste fråga är om ni har en sadel som passar?
En sadel som ligger och skvaver kan ge upphov till små knölar.
Man kan försöka tvätta området ordentligt, samt hålla det torrt och rent. Ingen sadel på ryggen så länge han har ont.
mvh/ a
 
Hur länge har hästen haft ont i ryggen?

Bra idé att låta en equiterapeut kolla igenom hästen, se till att du anlitar en som vet vad h*n håller på med bara då det är du som bär ansvaret ifall nåt händer!

Har du låtit en veterinär kolla igenom hästen så att den inte är halt eller liknande? Oftast så är ryggont bara ett sekundärt problem när hästen har ont på ett annat ställe.
 
Jag svarar på alla:

Han har bara täcke om det är riktigt kallt och regnar eller snöar, annars går han utan. Har inget täcke inne.

Sadeln som jag fick med passar inte, sadelmakaren ska komma ut och prova ut sadel på han. Den har nu är fördrövlig! Ägaren har använt den ändå men paddat upp den :crazy: :(

Jag har haft han i två veckor och har skrittat honom uppsutten 3 gånger, 4:e gången reste han sig och försökte även bocka av mig, så jag hoppade av illa kvickt!

Sedan dess har vi gått 1 timmes promenader varje gång. Knölarna har inte minskat eller försvunnit. Men jag borstar/tvättar och håller rent.

Equiterapeuten har varit ut förut till medryttarpållan när hon hade ryggproblem, fick akupunktur bla och är helt bra.

Varken jag eller ägaren vet inte så mycket om honom (hon har bara haft han sen februari!) Men han har haft lite hältor och varit öm i ryggen. Han har aldrig gått på trav eller tränats för det och är 5 år. Förhoppningsvis vet får vi svar/behandling av equiterapeuten när han kommer ut!
 
Även om equiterapeuten kommer ut och fixar tycker jag att ni ska göra en ordentlig hältutredning. Har hästen varit halt till och från har den antagligen någon inflammation. Trots att equiterapeuten KANSKE hittar problemet måste hästen fortfarande bli av med inflammationen/erna. Rekommenderar det starkt!

Ryggontet kommer förmodligen av avlastningen (liksom hältorna) och OM ni hittar problemet nu kommer antagligen hältorna (efter behandling) och ryggontet att upphöra.
 
Det låter som en bra ide, ska följa den! Vill ju ha en hel och frisk häst, även om han kommer gå som promenadhäst om jag ev köper honom sedan..
 
Om knölarna är små som en ärta kan jag gissa på att han har foderknölar, men det borde inte vara därför han har ont i ryggen. Vem ska ni ta ut??
 
Jag vet inte vad han heter faktiskt :o Det är ägaren till medryttarpållan som skulle ringa honom..

Men foderknölar.. =proteinknölar?

Han får 8 kg hö/dag
0.5 l betfor och 0.5 l korn morgon och kväll. Men jag har minskat på det nu eftersom han inte ansträngs och ökat högivan. Kan det ha kommit av det isf?
 
Visst kan knölarna bero på för högt protein. Har ni gjort analys på höet?
 
Det är inte proteinknölar (finns eg inget som heter så) utan kan uppkomma av lite olika anledningar. En kan vara fodret men det är tex ett hastigt foderbyte eller dåligt foder som gör det, INTE proteinet. Kan också vara så att hästen är känslig mot en viss typ av foder tex lucern.

Jag tror iaf mer på tjock päls -teorin så jag skulle inte vara orolig över detta utan koncentrera mig på vad orsaken till ryggontet är. :)
 
Undrar om det är det... Sist jag skulle rida (onsdags) var han enormt stökig vid uppsittningen, han brukar vara lite ivrig men då var det nästan ommöjligt. När vi kommit kanske 200 meter börjar han bråka och stegra sig och svanka jättemycket samt försökte bocka av mig. Så han hade verkligen ont, när jag sedan kände igenom honom svankade han när jag kände på ryggen och försökte gå undan.

Det är ändå bra om equiterapeuten kommer och tittar på han då han även haft lite hältor. Som någon sa kan det komma av ryggproblem..

Så jag fortsätter att gå lååångprommisar med han tills han vart ut och kollat han :)

Ingen Sverkar ;) Han heter Briso Ronaldo :p
 
De flesta människor är sneda och har svårt för att sita mitt över en häst som ju oxå är lite sned. Om alla knutorna sitter på vänster sida av ryggraden så är det en gisning att att ryttaren "ramlar" åt höger vilket gör att sadeln trycks mot ryggraden på vänster sida.
 
Det gör jag!
Det här är ett av de vanligaste problem ett ekipage har, eftersom många hästar och ryttare har höger sida som sin starka sida.
Om hästen är starkare i sitt högra bakben och bär mer med det, så sätter han det mer in under kroppen, medans han flyttar vä bakben utanför vä framben. Ryggmusklerna på vä sida arbetar inte lika mycket som höger, och ryggen blir då lägre på vä sida. Han sätter i och med detta över dig på sin vänstra sida, och ryttaren svarar med att vika sig i midjan i höger sida och för samtidigt ut mer vikt på vänster sittben. När man rider i höger varv åker ibland hela sadeln åt vänster, och man hamnar alltmer i inåtlutande sits för att kompensera.
Såhär gör min häst, och jag försöker sluta vika mig så att jag kan hjälpa henne bli rakare. Innan jag la om min ridning så hade jag sadelstadsknutor vid ett par tre tillfällen under bakvalvet på vänster sida, trots att sadeln passade bra.

Knutorna kan såklart bero på andra saker, men känner du igen dig i min beskrivning så ska du kanske inte avskriva den förklaringen för fort.

För att få bort knutorna red jag mycket barbacka och tränade på andra sätt där jag inte behövde sadel, typ longering och arbete vid hand, och med fårskinnspad eller tl trico- vojlock då jag red med sadel (korta pass). Jag smörjde också varje dag med LHP-salva som finns på apoteket. Det tog flera månader att helt få bort knutan, så börja NU!
 
det är väldigt många hästar som har ont i ryggen den här årstiden. Dels kan det bero på fällningen och att hagarna mest liknar en geggig sörja. De får anstränga sig väldigt mycket i alla muskler för att gå på den hala, geggiga marken.
Min häst reagerade väldigt mycket i ryggen precis nu när han började fälla men med en kur B-vitaminer, massage och lugn avslappnande ridning så är han bra igen. Han har också små knölar i pälsen under sadeln och det får han varje vinter. Men han har inte ont av dom och veterinären sa att man kan inte göra så mycket åt dem. Han äter hösilage med mycket proteiner men har inga gallor.
Jag skulle rekommendera B-vitaminer och massage. Arbete från marken, ex tömkörning, longering är ju inte fel så länge den ömmar i ryggen. Om den reser sig vid ridning så är det ju ett tydligt tecken på att något är fel. Jobbar du mycket från marken hinner du lära känna hästen också innan du börjar rida.
Lycka till.
 
Hej!
Ja jag smörjer och masserar honom varje dag, ser till att det är rent och så. Tänkte tömköra honom idag. Han är ju så omusklad så det stärker ju lite.
 
Att han har ont pga sadeln är jag till 99,9% säker på, för sadeln jag fick med är fördrövlig rent ut sagt. Ska prova ut ny sadel till han efter kiropraktorn vart ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
709
Senast: Ramona
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 877
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 813
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp