Bukefalos 28 år!

Ont i tummarna/handlederna

hjärter_dam

Trådstartare
Har de senaste dagarna fått mer och mer ont i tummarna och handlederna. Googlade lite och det låter väldigt likt de quervains syndrom som ska vara vanligt efter graviditet. Men min son är nio månader så det är knappast nu nyss som kroppen hormonchockats. Självmedicinerar lite med diklofenak för att se om det gör någon skillnad men hittills inget.

Någon här som haft detta? Hur gjorde ni för att få bort det? Verkar krävas vila men det kan man ju glömma med en liten hemma, jag lyfter ju honom hela tiden dagarna i ända.
 
Låter ju som om det borde gå att få lite hjälp av att linda eller bära handledsskydd, har du provat det?
 
Jag fick det som ett brev på posten efter min ettåriga föräldraledighet, när jag gick tillbaka till jobbet som just då innehöll mycket enformigt datorarbete. Jag tror jag var extra känslig eftersom jag hade nyss fött barn och händerna hade varit skumma t.ex. så domnade de när jag sov.

Det hjälpte att använda handledsskydd som man köper på Apoteket, dag som natt. Fast frisk blev jag inte förrän jag gick till vårdcentralen och fick en kortisonspruta. Jag tänkte på egonomibiten, när jag jobbade osv.
 
Jag hörde att det tar så lång tid som 8 år innan kroppen är helt som den var innan graviditeten med hormoner osv. Det är rätt galet men inte så himla konstigt att man åker på åkommor av olika slag då...
 
Det jag har hört från en som jobbat länge som arbetsterapeut är att det är väldigt vanligt med De Quervains hos just småbarnsmammor pga att det sliter på den senan det handlar om när man lyfter barnet ofta. Prova gör testet på bilden, enkelt att göra själv.
finkelstein-test.jpg

Behandlingen handlar nog mest om att avlasta den drabbade senan. Eftersom det är svårt så länge barnet är litet brukar man få använda handledsskydd. Vet inte vilka sorter som finns på apotek och liknande men man kan väl antingen fråga där eller gå till en arbetsterapeut och få utprovat. Då brukar man få formgjutna efter just en själv vilket ju känns som det borde vara det bästa men har ingen erfarenhet själv så är bara en gissning...
 
Jag har haft problem med båda mina handleder och upplevt oerhörd hjälp av backontracks handledskydd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 388
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 943
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp