Ont i underlivet!

Kim

Trådstartare
Hej! Behöver tips på sadelmärken som är gjorda för kvinnors bäcken, får ont av de flesta dressyrsadlar. Har haft olika typer med höga och låga framvalv, raka och böjda bommar i modeller som Crown, Albion, Jeffreys, Frank Baines. Även provat wow-sadlar... någon som har några tips och erfarenheter? Erreplus? Svårt att söka på nätet oxå, verkar vara ett ”svårt” ämne att diskutera?....
 
Hej! Behöver tips på sadelmärken som är gjorda för kvinnors bäcken, får ont av de flesta dressyrsadlar. Har haft olika typer med höga och låga framvalv, raka och böjda bommar i modeller som Crown, Albion, Jeffreys, Frank Baines. Även provat wow-sadlar... någon som har några tips och erfarenheter? Erreplus? Svårt att söka på nätet oxå, verkar vara ett ”svårt” ämne att diskutera?....
Det beror på var du får ont? Värk eller skav?

Själv fick jag ont av för breda midjor. Ett varv i en Albion och jag trodde benen skulle lossna från bäckenet. Den bände isär mig på ett väldigt otrevligt sätt.

Tror inte heller det har att göra med valvens höjd. Snarare hur sadlarna placerar dig?
 
Det beror på var du får ont? Värk eller skav?

Själv fick jag ont av för breda midjor. Ett varv i en Albion och jag trodde benen skulle lossna från bäckenet. Den bände isär mig på ett väldigt otrevligt sätt.

Tror inte heller det har att göra med valvens höjd. Snarare hur sadlarna placerar dig?

Slav på de ädlare regionerna...😭
 
Då ska du nog leta efter sadlar som är lite bredare under sittbenen och lite smalare i midjan, samtidigt som sätet är mer öppet.
Många klassiska sadlar är byggda efter ett manligt bäcken, som behöver mer stöd just där kvinnor inte vill ha skav.
 
Hej! Behöver tips på sadelmärken som är gjorda för kvinnors bäcken, får ont av de flesta dressyrsadlar. Har haft olika typer med höga och låga framvalv, raka och böjda bommar i modeller som Crown, Albion, Jeffreys, Frank Baines. Även provat wow-sadlar... någon som har några tips och erfarenheter? Erreplus? Svårt att söka på nätet oxå, verkar vara ett ”svårt” ämne att diskutera?....
Jag tror inte att det går att säga generellt utan att man måste prova sig fram och på olika hästar kan samma sadel sätta en i väldigt olika positioner där en är bekväm och en annan skapar problem. Jag föredrar ett flackt brett säte med smal midja och har aldrig suttit i en bomsadel som inte ger mig någon typ av problem. Jag är väldigt överrörlig och en bomsadel som är så "hård" ger mig alltid någon typ av problem. Skav eller att höfter och knän fullkomligt ballar ur och jag knappt kan gå efter. Jag trivdes ganska bra i den Globus Gloi jag hade sitsmässigt men mitt vänsterben domnade alltid mer eller mindre under längre ridpass. När jag satte mig i min Sensation hybrid första gången var det som att komma hem. I den får jag perfekt sits och har inte ont någonstans varken under eller efter ridpasset.
 
Jag får skav av djupa och breda sadlar, den första sadeln som jag inte gick ont av öht var en passier och de är fortfarande mina favorit sadlar :). Sitter bäst i dom också.
Stubben är också bra, men det är bra att testa många olika sadlar :), de värsta märkessadlarna för mig att rida i är amerigo och antares :o vilket plånboken inte är så bitter över :p.
 
X-D1 Zero från Prestige kan vara värt att prova, den är särskilt framtagen för att passa kvinnor. Prestiges X-Breath dressyr har ju som ett stort hål mitt i sätet, det kanske också kan funka.
 
Det är väldigt individuellt, men åtminstone jag känner ett väldigt obehag i såväl bäcken, som höfter och mitt trasiga knä av djupa sitsar med breda midjor och stora/markerade knästöd. Den optimala dressyrsadeln för mig har inga knästöd öht, smal midja och lågt bakvalv. Åtminstone om man ser till mina därtill väldigt korta ben, har i praktiken de "dressyrsadlar" jag suttit allra bäst i egentligen varit allroundsadlar mot dressyr. Sett till sadlar öht var nog den allra skönaste sadeln jag suttit i, där jag fick en riktigt :d sits en Stübben Siegfried hoppsadel från -79 där knästöden lossnat. :D
 
http://www.erreplus.com/site/en/innovazione/

Jag har en erreplus JD. Är supernöjd.
Den har ju hål i sätet (dressyrsadlarna har gropar istället).
Jag får dock skav av dåliga underkläder och illasittande ridbyxor även i den sadeln.

Den skönaste och smalaste sadeln jag suttit i var en wow. Den passade mitt bäcken perfekt.

Eftersom alla ser olika ut och är olika utformade så är det bara att provsitta och provrida så många olika modeller man bara kan.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 934
Senast: super
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 345
Senast: ylvalill
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hopp- eller dressyr spelar mindre roll - sadel får vara grön med rosa prickar bara den passar hästen... Jag har en...
2
Svar
30
· Visningar
7 256
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp