Oönskad parning :(

H

helena62

Hej, finns det nån här som kan lite juridik? Tik som rymmer hemifrån...löper...
tar sig in i grannens trädgård. Grannen släpper ut sina hanhundar och tycker sig se ett djur i trädgården, det är mörkt,
grannen går in för att tända utebelysningen. När han kommer ut så har en av hans hanar parat tiken som hade hoppat/klättrat in i deras trädgård.
Denna parning är inte önskad. Hanhundsägaren skyller enbart på tikägaren och vill att denna skall spruta tiken. Tikägaren är lite tveksam då tiken blir skendräktig efter löp, ifall man sprutar har hon då lättare för livmodersinflammation?
Tikägaren vill också att hanhundägaren står för hälften av kostnaderna...

Man är ju skadeståndsskyldig till vad hunden gör, oavsett var det händer.
T ex om en kopplad hund biter en lösspringade hund så är det den kopplade hunden som orsakar skadan?
Men hur tolkar man tjuvparning?

Fick tipset och fråga här av en kompis och här verkar ju finnas många som kan en hel del...
/förvirrad tikägare....
 
Sv: Oönskad parning :(

Jag hade om jag var tikägaren tagit ansvar för att min hund hade rymt och de problem som uppstår av att jag hade haft dålig koll på min hund så att denne kunde rymma. Om man inte kan ha sina egna hundar i inhägnad trädgård utan att gå runt och kolla hela inhägnaden hela tiden så att ingen annan hund kommer in så blir situationen väldigt märklig.
Om hanhundsägaren vill så kan han kräva skadestånd av tikhundsägaren eftersom en parning kostar.

Hade en tik tagit sig in här, över 130 cm högt stängsel så hade jag inte betalat en krona. Min hund är där den ska vara och då har jag tagit mitt ansvar som hundägare vilket inte tikägaren har eftersom dennes hund är på rymmen.
Jag hade även förklarat varför jag inte vill att min hund ska bli pappa och det är då sedan upp till tikägaren att ta beslut.
 
Sv: Oönskad parning :(

Tikägaren får ta sitt ansvar eftersom det var denna hunden som rymde IN på NÅGON ANNANS tomt. Löjligt att öht ansvarslägga hanhundsägaren, denna kunde ju lika gärna nekat att det var dennes hane.

Spruta tiken, inte mer med det. Får hon pyo så får hon väl det, risken är stor för det ändå.
 
Sv: Oönskad parning :(

Det är tikägaren som inte haft koll på sin hund. Inte lämnar man en höglöpande tik utan uppsyn? Tycker inte att hanhundsägaren ska betala något. Är inte denna som brustit i tillsyn av sina hundar.

Vad har skendräktigheten med abortspruta att göra? Och en abortspruta är bra mycket billigare än att föda upp en kull valpar. Dessutom finns de nog med oönskade blandraser (antar att det blir det?) att man inte behöver sätta fler till världen. Spruta så snart som möjligt tycker jag.

Ang skadestånd så har ju ingen orsakat någon skada på ngn annan. Och om man anser att en tjuvparning är skada så är ju tikägaren ändå skylldig då denne brustit i tillsynen.
 
Sv: Oönskad parning :(

Med vilken rätt skulle tikägaren få hälften av kostnaden betald??
Det är ju tikägaren som brustit i tillsynen av tiken.
 
Sv: Oönskad parning :(

Inte ett dugg förvirrande faktiskt.

Jag tycker oavsett vad lagen egentligen säger att tikägaren får ta hela smällen själv, det är trots allt dennes hund som rymt in till grannen och inte tvärtom.

Är tikägaren allvarligt med att h*n tycker hanägaren ska betala ?

Jag tycker det är jäkligt egoistiskt att ens tänka tanken :/


Som tikägare själv så håller jag full koll på min tik i löpet, släpper henne inte lös utan uppsikt ens på vår tomt.
 
Sv: Oönskad parning :(

Visst, hanhundsägaren är skyldig att ersätta abortsprutan då det är hans hund som parat, men samtidigt har denne rätt att kräva tikägaren på ersättning för just parningen. Det går på ett ut kostnadsmässigt, skulle jag tro.
 
Sv: Oönskad parning :(

Från ett juridiskt perspektiv:

Hundägare ( eller den som har hunden i sitt nyttjande) har ett strikt ansvar för de skador hunden orsakar.
Detta innebär att skador skall ersättas även om han inte agerat vårdslöst eller varit vållande till skadan, hundägaren kan sedan i sin tur kräva ersättning från den vållande. (6§ Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter)

I rättsfall H 1988:495 fastslog rätten att en tjuvparning är att anse som att tikägaren lidit en sakskada och skyldighet föreligger för hanhundens ägare att ersätta inkomstbortfall ( avelstik ).

Man diskuterade dock inte i domen tikägarens eventuella medvållande till skadan ( hon valde att inte spruta bort fostren).

Ersättning kan alltid jämkas om den skadelidna kan anses medvållande
(ex släppt ut löpande tik utan tillsyn).

I det enskilda fallet måste man således först ta ställning till om tikägaren överhuvudtaget lidit någon ekonomisk skada som är ersättningsbar.
Är tiken inte renrasig och en avelstik, är detta tveksamt.

I det andra fallet måste man ta ställning till om tikägaren kan anses medvållande till skadan, vilket gör att ersättningen jämkas, i vissa fall till 0:- ( mycket troligt)

Min bedömning är att tikägaren ensam får stå sina kostnader.
 
Sv: Oönskad parning!

Hej,

Skulle behöva ha lite information om löpande tikar.
Grannen har en tik som nu löper för 3.e gången på kort tid.
Vi har en hanhund och när vi vet att grannens hund löper håller vi honom under uppsyn och även bunden på tomten. Tiken har nu varit uppe två gånger och blivit med valpar båda gånger, Väldigt tätt mellan kullarna.

Nu löper hon igen då, för 3.e gången och vi håller hanhunden bunden, men hon kommer upp och troligtvis är det valpar på gång igen?..

Har vi gjort något fel? Kan ju inte hålla honom instängd hela dagarna.

Tacksam för svar
 
Sv: Oönskad parning :(

Min hund är där den ska vara och då har jag tagit mitt ansvar som hundägare vilket inte tikägaren har eftersom dennes hund är på rymmen.

Håller helt med!

Annars hade man ju kunnat släppa in sina tikar lite varstans, man får ju ändå hjälp med betalning av valpar osv sen :crazy:
 
Sv: Oönskad parning!

Har vi gjort något fel?
Det tycker jag verkligen inte!
Ni har all rätt att ha eran hund lös på tomten.

Det är de som gör fel som inte har uppsikt över sin hund!
Ta ett snack med dom.
Dessutom är det elakt mot tiken att hon ska bli dräktig gång på gång.
De kanske bara är glada att få gratis valpar att tjäna pengar på?
 
Sv: Oönskad parning :(

Kemisk/riktig kastrering av hanen?

Verka ju inte som att tikägaren är speciellt ansvarsfull och det går säkert att tipsa ltsy om att de tar täta kullar på tiken.
 
Sv: Oönskad parning!

Hej,

Skulle behöva ha lite information om löpande tikar.
Grannen har en tik som nu löper för 3.e gången på kort tid.
Vi har en hanhund och när vi vet att grannens hund löper håller vi honom under uppsyn och även bunden på tomten. Tiken har nu varit uppe två gånger och blivit med valpar båda gånger, Väldigt tätt mellan kullarna.

Nu löper hon igen då, för 3.e gången och vi håller hanhunden bunden, men hon kommer upp och troligtvis är det valpar på gång igen?..

Har vi gjort något fel? Kan ju inte hålla honom instängd hela dagarna.

Tacksam för svar

Då kan du väl begära språngavgiften:D Ta en saftig kostnad så kanske tikägaren fattar... eller om du ser tiken på din gård fånga in henne och säg till polisen att ni hitta denna hund ägarlös:D
 
Sv: Oönskad parning :(

Jag är iofs ingen juridisk expert men jag kan inte tänka mig att tikägaren skulle vara berättigad till ersättning. Det är ju tiken som tagit sig in på inhägnat område och om nu tikägaren skulle få berättigat ersättning så bör ju hanhundsägaren ha betalt för parningen. Jag kan ju tycka att inte hanhundsägaren brustit i tillsynen eftersom hundarna varit på inhägnat privat område.

Jag vet inte vad en abortspruta går på men det kan väl inte vara otroliga summor? Nej, jag hade sprutat tiken och sett det som en lärdom. Hade jag varit tikägaren hade jag iofs kastrerat (eller heter det steriliserat?) tiken på samma gång eftersom jag absolut inte vill avla.
 
Sv: Oönskad parning :(

*KL*

Vi hade en tik i grannskapet som alltid var lös på gården. Hon smet aldrig annars men varje gång hon började löpa stack hon iväg och satte sig på vår bro och inväntade vår hund.( Jag höll på att ramla över henne en gång).

En helg höll hon till hos oss men vi höll hanen inne och hon hittad till slut en annan bunden han och det blev valpar.

Jag hade nog blivit ganska så sur om tikägaren hade velat ha betalt om vår hane hade varit pappan.
Vår hane var dessutom väldigt populär bland tikarna så i så fall skulle han aldrig ha fått vara lös ute eftersom det med jämna mellanrum kom tikar in på gården (ofta med husse/matte springandes efter).
 
Sv: Oönskad parning :(

Skendräktighet är inget konstigt, det är helt normalt och finns till för att fler tikar i en flock ska kunna hjälpa till med och ta hand om valpar om så skulle behövas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 364
Senast: Mitra
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 067
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Var ute på en liten "porrturné" ;) för en månad sedan och parade en tik och försökte para en till. Tik nummer två var rätt i tiden...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: kladdkaka
·
Hundavel & Ras Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker...
Svar
9
· Visningar
2 579
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp